MENU
zdravy-zivot

Neviete zaspať? Osvedčený TIP lekárky, takto to robila moja stará mama

Young,Girl,Tired,And,Lying,On,The,Bed

Súvisiace témy

Zdravý život

Neviete zaspať? Osvedčený TIP lekárky, takto to robila moja stará mama

Namiesto rátania ovečiek odmerajte teplotu v izbe a hrúbku matraca.

Mnoho opatrení, ako si líhať pod paplón spokojnejší, so samotným spánkom vlastne vôbec nesúvisí. Boli by ste prekvapení, aké maličkosti vám môžu celý čas odháňať sny.

Keďže sama patrím medzi typy ľudí s problémami so spánkom, svojim pacientom radím väčšinou na základe vlastných skúseností,“ odporúča všeobecná lekárka MUDr. Diana Baranová zamerať sa na pravidlá správnej spánkovej hygieny. „Znie to jednoducho, ale vzhľadom na každodenné starosti, povinnosti a stres nie je také ľahké prinútiť svoje telo spať na povel. A neraz sa stáva, že o čo intenzívnejšie na to myslíme a snažíme sa, o to ťažšie sa zaspáva a kvalitne spí. Podstatné pre dobrý spánok je večer pred spaním sa uvoľniť, zahriať svoje telo a upokojiť zmysly. Ideálnym pomocníkom sú bylinkové čaje z harmančeka, medovky, ľubovníka prípadne osvedčený recept našich starých mám pohár teplého mlieka s medom.

K tomu horúci kúpeľ s pridaním oleja z levandule, alebo doplnením relaxačnej vône z aromalampy,“ nabáda lekárka skúsiť šalviu, harmanček, či rozmarín a nezabudnúť samozrejme na kvalitný matrac, vyvetranú miestnosť a teplotu v nej 18-20 stupňov Celzia.

Daň za deň

Nemusí to pomôcť. Noc sa v skutočnosti začína už cez deň. „Dajte pozor na množstvo a kvalitu stravy, ale aj na jej rozloženie počas dňa. Konzumácia veľkých porcií  kaloricky výdatného jedla a alkoholu pred spaním by malo byť skôr výnimkou, pokiaľ trpíme problémami so spánkom a nechceme, aby sa zhoršovali. Naopak niektoré potraviny pomôžu - banány, cottage cheese, morčacie mäso. Tie vďaka obsahu aminokyseliny tryptofánu a bohatej výživovej hodnote prispejú ku kvalitnému spánku. Mandle, pistácie, vlašské orechy, mastné ryby, figy, či batáty sú tiež ideálnym zdrojom prospešných látok, ktoré je vhodné dať pred spaním. Na vlastnej koži mám osvedčené, že prospieva aj pravidelné užívanie magnézia v podobe tabletiek pred spaním,“ predstavuje Diana Baranová svoje finty, ktoré radí pacientom, kým pristúpi k farmakologickej liečbe.

Ťažká hlava

Podľa psychologičky Mgr. Miriam Pšenákovej vás okrem brucha môžu pri problémoch so spánkom ťažiť skôr myšlienky: „Pokiaľ ide o dlhodobý problém, je nutné dopátrať sa k príčine vzniku. U niektorých ľudí je kľúčovým nesprávne plánovanie a nepravidelný režim, u iných zas obetavosť, neschopnosť odmietnuť zadávané povinnosti a obrovský pocit zodpovednosti za ich ukončenie. U u mnohých tkvie bremeno v zahltení starosťami, pocite osamelosti, či záťaži z negatívnych emócií.“

Ako z toho von? Kým svojmu stavu porozumiete, nastavte si aspoň pravidelný čas vstávania a zaspávania, čas na prácu s mierou, z ktorej vás nepoloží.Radšej majte dobrý pocit z toho, že ste spravili niečo naviac, ako z toho, že ste polovicu nestihli. Doprajte si voľný čas pre seba, ktorý je dostatočne rôznorodý, fyzicky aktívny, psychicky stimulujúci, s primeraným množstvom kontaktu s druhými a humorom, ako najprirodzenejším ventilom,“ uzatvára psychologička.

A čo určite v posteli pred spaním nerobiť? Pokračovanie na ďalšej strane...

Pokračovať Ďalej (1/2)

Súvisiace články

Video

Poradňa zdravia

Zobraziť

Po suši dcérku bolí už týždeň brucho, mohla sa otráviť?

Charakteristickou súčasťou suši sú surové ryby ako tuniak, losos či makrela, ikry, plody mora, napríklad krevety, chobotnice, kalmáry, ježovky a kraby. Môže obsahovať aj zeleninu, vaječnú omeletu, tofu alebo huby. Ďalšou základnou surovinou sú morské riasy. Po jeho požití môže dôjsť k akútnej gastritíde, ktorá sa prejaví vracaním, bolesťou brucha. Môže ísť aj o potravinovú alergiu, tá má rôzne prejavy. Môže to byť kožná reakcia, svrbenie nosa či očí, kašeľ, kŕče a bolestí brucha, hnačka či zvracanie. Vtedy je najdôležitejšie pokúsiť sa konkrétny prejav spojiť s potravinami, ktoré sa v posledných hodinách konzumovali. Organizmus na ne môže reagovať rôzne, keďže ide o viaceré alergény súčasne. Ak alergie v rodine nemáte, tri roky je u dieťaťa vek, kedy suši môže ochutnať. Konzumácia surových rýb je bezpečná len pri normálnom zažívaní a ak ryba bola pripravená v čistom prostredí. Surové ryby sa, oproti vareným, ľahšie stanú útočiskom pre parazity a baktérie. Tie spôsobia hnačky či otravu.

čítať viac

Je vhodný transfer embrya s mozaikou po predimplantačnej genetickej diagnostike?

Mnoho IVF cyklov môže skončiť pre liečený pár sklamaním, pretože nedôjde  k zahniezdeniu embrya v maternici matky. Jednou z možných príčin tohto nezdaru môže byť nesprávne množstvo genetického materiálu, to je nesprávny počet chromozómov embrya, ktoré bolo prenesené do maternice ženy. Stav, kedy sa v embryu vyskytujú niektoré chromozómy navyše alebo kedy niektoré chromozómy naopak chýbajú, nazývame aneuploidiou.

Zatiaľ, čo niektoré typy aneuploidií môžu viesť k narodeniu dieťaťa s Downovym syndrómom spôsobeným nadbytočným chromozómom 21 či Edwardsovym syndrómom spôsobeným nadbytočným chromozómom 18, končí väčšina tehotenstiev z aneuploidných embryí spontánnym potratom. Len embryo s normálnym počtom chromozómov má šancu, že sa zahniezdi, nebude potratené a povedie k narodeniu zdravého dieťaťa.

PGD je metóda, ktorá je realizovaná v rámci IVF cyklu v prípade, že je vopred známe riziko prenosu genetického ochorenia z rodičov na potomstvo. Táto metóda umožňuje genetické vyšetrenie embryí pred ich vložením do maternice.

Lekár - klinický genetik je špecialista spolupracujúci s Centrom asistovanej reprodukcie. Ten, po ukončení diagnostiky na konzultácii vysvetlí páru, ktorý o vyšetrenie požiadal, výsledok vyšetrenia a odporučí transfer embrya. Na základe našich dlhoročných skúseností sa transfer embrya s mozaikou neodporúča.

čítať viac
doktor

Opýtajte sa
odborníka

Poraďte sa s našimi
odborníkmi.

Položiť otázku

Opýtajte sa odborníka

Poraďte sa s našimi odborníkmi.

Položiť otázku
doktor