MENU
zdravy-zivot

Neodpíšte si kolená. Akú obuv si vyžaduje dlhšia prechádzka, povie odborníčka

Behanie nášľap.
Zdroj: Shutterstock
Zdravý život

Neodpíšte si kolená. Akú obuv si vyžaduje dlhšia prechádzka, povie odborníčka

Prepadli ste trendu prejsť denne desaťtisíc krokov? Odhodlanie podporte aj kúpou vhodných topánok. V akom teréne sa oplatí mať pevnejší členok?

Ak nebudete mať pri chôdzi chodidlo dostatočne pevné, riskujete nielen vznik zranenia. Šliapanie v nevhodnej obuvi sa môže postupne pretaviť do bolestí kĺbov, vrátane chodidiel. Na čo si dávať pozor?

Riskujete únavu

Pri dlhších prechádzkach určite zvážte, čo si obujete. „Často vidím ľudí, ktorí chodia na dlhé prechádzky v obuvi, ktorá je určená do práce alebo na kratší čas nosenia a minimálnu dĺžku chôdze,“ hovorí o častej chybe podiatrička BSc (HONS) Pod Med Denisa Mertl MCPod. „Hoci je táto obuv aj kožená, nemá šnúrky a väčšinou má i opätok. Muži si zase často obujú len mokasíny. Pri dlhej chôdzi sa chodidlá unavia, lebo nemajú dostatočnú podporu. Tú dosiahnu stabilnou pätou, šnurovaním a podrážkou, ktorá absorbuje otrasy.“

Pomôžte členkom

Dôležitý je i povrch, po ktorom budete najčastejšie chodiť. Ak bude lesný, zvoľte topánky, ktoré podržia členok. Znížite tak riziko vzniku výronu. „Pri tvrdom betónovom povrchu zvoľte hrubšiu podrážku, ktorá absorbuje tlak z pokladu. Tým minimalizujete otrasy hore do kĺbov,“ radí odborníčka. Myslite aj na tvar chodidla. Úzke neobúvajte do príliš širokej topánky, široké zase netlačte do úzkej tenisky. Ak máte haluxy je podľa odborníčky vhodná takzvaná lodičková, rocker bottom podrážka. Pri chôdzi umožní pohyb chodidlu ako keby sa palcový kĺb hýbal, a tým neblokuje členok.

Vyskúšate to naboso?

Očarila vás chôdza v špeciálnych topánkach, v ktorých máte kontakt s terénom? „Ak tento typ obuvi nosíte denne v meste na tvrdých povrchoch, sval sa nestimuluje. Naopak, dlhodobým nosením sa degraduje priečna klenba a tento jav je už nezvratný,varuje podiatrička Denisa Mertl. „Chodidlo ostane príliš široké a postupne príliš bolestivé. Nanešťastie cesta späť do bežnej obuvi je ťažká.“ Pohyb si skutočne užijete a pozitívne účinky sa prejavia naplno len vtedy, ak rozumne zvážite, aký typ chodidla máte a podľa toho si obuv aj vyberiete. Rozhodujúce by nemali byť momentálne módne trendy.

Súvisiace články

Video

Poradňa zdravia

Zobraziť

Napriek diéte FODMAP mi bolesti neustúpili. Musím kvôli liekom navštíviť špecialistu?

SIBO je ochorenie, pri ktorom dochádza k nadmernému alebo aj abnormálnemu prerastaniu tenkého čreva baktériami. V tomto prípade sa indikuje antibiotická liečba, pričom najlepšie skúsenosti sú s liečivom rifaximín. Dané antibiotikum vám môže predpísať len špecialista. Zvyšné, ako je norfloxacín a amoxicilín, môže predpísať aj všeobecný lekár.

čítať viac

Mám hraničné hodnoty tlaku. Kedy treba začať liečbu?

Hodnoty tlaku krvi nie sú rovnaké u toho istého človeka počas celého dňa. Vplýva naň veľa faktorov. U dospelých sa ako normálny  tlak  krvi uvádza hodnota 120/75 - 80 mmHg. Hraničný tlak krvi je medzi 130 -139/80 - 90 mmHg a za hypertenziu I. stupňa sa považuje opakovane nameraný tlak krvi 140 -160/90 -100 mmHg. Pre správne meranie treba zabezpečiť základné podmienky - seďte predtým bez stresu a predchádzajúcej fyzickej aktivity minimálne päť minút a nebuďte veľmi najedená ani hladná. Tlak si merajte dva až tri razy týždenne v rôznych časoch, nielen ráno po zobudení.

S liečbou zvýšeného tlaku krvi by ste mali začať, ak ste si viac týždňov po sebe namerali takmer vždy zvýšené hodnoty. Objednajte sa k všeobecnému lekárovi. Niekedy sa vám sestrička v ambulancii nameria zvýšené hodnoty tlaku krvi, ktoré sa odlišujú od nameraných v domácom prostredí. Môže ísť o syndróm bieleho plášťa. Aj v tomto prípade je potrebné začať cielenú liečbu s primeranou dávkou a kombináciou liekov. Na potvrdenie hypertenzie mimo ambulancie lekára je často nevyhnutné vykonať 24-hodinové monitorovanie tlaku krvi, ktoré sleduje tlak aj počas noci, keď spíte. Až tento výsledok niekedy definitívne odhalí hodnoty tlaku krvi.

Pri hraničných hodnotách krvného tlaku odporúčame diétne a režimové opatrenia. Znížte konzumáciu kuchynskej soli, ale pozor, je prítomná  takmer v každom jedle, najmä v kupovanom. Znížte hmotnosť, prestaňte fajčiť a začnite s pravidelným aeróbnym cvičením, napríklad pravidelnou rýchlejšou chôdzou v trvaní 30 až 45 minút aspoň tri- až päťkrát týždenne. Pravidelne užívajte magnézium.

čítať viac
doktor

Opýtajte sa
odborníka

Poraďte sa s našimi
odborníkmi.

Položiť otázku

Opýtajte sa odborníka

Poraďte sa s našimi odborníkmi.

Položiť otázku
doktor