MENU
zdravy-zivot

Namiesto soli: TOP 10 byliniek, ktoré by nemali chýbať vo vašej kuchyni

Bazalku by ste mali pridávať až do hotových pokrmov.
Zdroj: Shutterstock
Zdravý život

Namiesto soli: TOP 10 byliniek, ktoré by nemali chýbať vo vašej kuchyni

Dochucujete jedlá pri ich príprave bylinkami? Je to nielen zdravšie, ale aj chutnejšie a lákavejšie na pohľad.

Máte pri varení pocit, že vašim jedlám stále niečo chýba? Nepridávajte do nich viac soli, namiesto toho vyskúšajte čerstvé bylinky. Tie majú okrem fantastickej vône aj pozitívne účinky na naše zdravie.

Urobte si bylinkovú záhradku na okne. Ktoré sa oplatí pestovať?

Petržlenová vňať

Petržlenová vňať

Je jemne horkou bylinkou, ktorá umocňuje chuť nejedného jedla. Mnohí považujú petržlenovú vňať iba za skvelú zelenú ozdobu taniera, no v skutočnosti má priaznivý vplyv na zdravie nášho organizmu. Obsahuje vitamíny skupiny B a taktiež v nej nájdeme poriadne dávky vitamínov C, K aj E. Je účinným pomocníkom v boji proti rozličným infekciám a zápalom.Petržlenová vňať

Je jemne horkou bylinkou, ktorá umocňuje chuť nejedného jedla. Mnohí považujú petržlenovú vňať iba za skvelú zelenú ozdobu taniera, no v skutočnosti má priaznivý vplyv na zdravie nášho organizmu. Obsahuje vitamíny skupiny B a taktiež v nej nájdeme poriadne dávky vitamínov C, K aj E. Je účinným pomocníkom v boji proti rozličným infekciám a zápalom.
Petržlenová vňať Je jemne horkou bylinkou, ktorá umocňuje chuť nejedného jedla. Mnohí považujú petržlenovú vňať iba za skvelú zelenú ozdobu taniera, no v skutočnosti má priaznivý vplyv na zdravie nášho organizmu. Obsahuje vitamíny skupiny B a taktiež v nej nájdeme poriadne dávky vitamínov C, K aj E. Je účinným pomocníkom v boji proti rozličným infekciám a zápalom.
Zdroj: Shutterstock


Zdroj: Shutterstock

Je jemne horkou bylinkou, ktorá umocňuje chuť nejedného jedla. Mnohí považujú petržlenovú vňať iba za skvelú zelenú ozdobu taniera, no v skutočnosti má priaznivý vplyv na zdravie nášho organizmu. Obsahuje vitamíny skupiny B a taktiež v nej nájdeme poriadne dávky vitamínov C, K aj E. Je účinným pomocníkom v boji proti rozličným infekciám a zápalom.

Ďalšie bylinky ►►►

Pokračovať Ďalej (1/10)

Video

Poradňa zdravia

Zobraziť

Napriek diéte FODMAP mi bolesti neustúpili. Musím kvôli liekom navštíviť špecialistu?

SIBO je ochorenie, pri ktorom dochádza k nadmernému alebo aj abnormálnemu prerastaniu tenkého čreva baktériami. V tomto prípade sa indikuje antibiotická liečba, pričom najlepšie skúsenosti sú s liečivom rifaximín. Dané antibiotikum vám môže predpísať len špecialista. Zvyšné, ako je norfloxacín a amoxicilín, môže predpísať aj všeobecný lekár.

čítať viac

Mám hraničné hodnoty tlaku. Kedy treba začať liečbu?

Hodnoty tlaku krvi nie sú rovnaké u toho istého človeka počas celého dňa. Vplýva naň veľa faktorov. U dospelých sa ako normálny  tlak  krvi uvádza hodnota 120/75 - 80 mmHg. Hraničný tlak krvi je medzi 130 -139/80 - 90 mmHg a za hypertenziu I. stupňa sa považuje opakovane nameraný tlak krvi 140 -160/90 -100 mmHg. Pre správne meranie treba zabezpečiť základné podmienky - seďte predtým bez stresu a predchádzajúcej fyzickej aktivity minimálne päť minút a nebuďte veľmi najedená ani hladná. Tlak si merajte dva až tri razy týždenne v rôznych časoch, nielen ráno po zobudení.

S liečbou zvýšeného tlaku krvi by ste mali začať, ak ste si viac týždňov po sebe namerali takmer vždy zvýšené hodnoty. Objednajte sa k všeobecnému lekárovi. Niekedy sa vám sestrička v ambulancii nameria zvýšené hodnoty tlaku krvi, ktoré sa odlišujú od nameraných v domácom prostredí. Môže ísť o syndróm bieleho plášťa. Aj v tomto prípade je potrebné začať cielenú liečbu s primeranou dávkou a kombináciou liekov. Na potvrdenie hypertenzie mimo ambulancie lekára je často nevyhnutné vykonať 24-hodinové monitorovanie tlaku krvi, ktoré sleduje tlak aj počas noci, keď spíte. Až tento výsledok niekedy definitívne odhalí hodnoty tlaku krvi.

Pri hraničných hodnotách krvného tlaku odporúčame diétne a režimové opatrenia. Znížte konzumáciu kuchynskej soli, ale pozor, je prítomná  takmer v každom jedle, najmä v kupovanom. Znížte hmotnosť, prestaňte fajčiť a začnite s pravidelným aeróbnym cvičením, napríklad pravidelnou rýchlejšou chôdzou v trvaní 30 až 45 minút aspoň tri- až päťkrát týždenne. Pravidelne užívajte magnézium.

čítať viac
doktor

Opýtajte sa
odborníka

Poraďte sa s našimi
odborníkmi.

Položiť otázku

Opýtajte sa odborníka

Poraďte sa s našimi odborníkmi.

Položiť otázku
doktor