MENU
zdravy-zivot

Najželeznejší Slovák: Náš Ironman v triatlone boduje, hoci beh neznáša

Mareka sprevádza na trati jeho obľúbené motto: Bolesť je len názor, s ktorým sa môžete nestotožniť.
Zdravý život

Najželeznejší Slovák: Náš Ironman v triatlone boduje, hoci beh neznáša

Dlhý triatlon je životným štýlom Mareka Nemčíka. Kým niekto zvládne za sezónu dve-tri súťaže Ironman, on ich pokorí aj desať.

Keď Marek Nemčík začínal ako dorastenec s cyklistikou, určite mu ani na um nezišlo, že o pár rokov bude jediným Slovákom, ktorý úspešne absolvoval takmer šesťdesiat súťaží Ironman. A to náš železný muž ani príliš neobľuboval beh. „Ako dorastenec som v cyklistike nemohol konkurovať o polovicu ľahším pavúčikom. V tom čase bol u nás triatlon veľmi populárny,“ spomína na svoje športové začiatky štyridsiatnik Marek Nemčík. „Musím sa priznať, že v kombinácii s behom a plávaním mi cyklistika celkom išla. K behu som nikdy nemal prehnane pozitívny vzťah, ale vždy sa dalo akosi odcupkať do cieľa,“ dodáva s úsmevom.

Ženú vás desaťtisíce

Kým však Marek začal súťažiť ako železný muž, odkrútil si svoje aj na krátkych tratiach. Rozhodnutie a možnosť vyskúšať si dlhý triatlon prišli pred štrnástimi rokmi. Na dlhé trate to postupne ťahá väčšinu športovcov. Človek musí na súťaž dozrieť. Mnohí nešportovci majú svalovú horúčku už len z predstavy takmer štvorkilometrového plávania, stoosemdesiatkilometrového bicyklovania a maratónskeho behu, no pre Mareka sú tieto čísla srdcovou záležitosťou. Prvé preteky pod značkou svetovej série Ironman absolvoval v Klagenfurte v roku 2007.

„Bol to natoľko elektrizujúci zážitok, že odvtedy som sa už na krátke trate nikdy nevrátil. Ak áno, tak len tréningovo. Na štarte bolo asi tritisíc ľudí a na trati niekoľko desiatok tisíc. Bol to zážitok na celý život, vtedy som sa rozhodol dopriať si ho oveľa viac, ako možno zdravý rozum radí,“ hovorí Marek. „Začiatočník je, našťastie, uchránený od informácie, ako môžu reálne preteky bolieť. Prvú súťaž, paradoxne, väčšina zvládne v úplnej pohode. Čaro neznalosti je v tomto smere úžasné,“ vysvetľuje Marek Nemčík. „S pribúdajúcimi súťažami rastie i spektrum bolestivých zážitkov. Pribúda predštartová nervozita a stúpa prirodzený rešpekt. S nervozitou prichádzajú chyby a krízy. Mne sa pre to nepodarilo dokončiť dvadsaťdva súťaží. Viem o možných problémoch na trati toľko, že by z toho mohla byť encyklopédia s názvom Ako nedokončiť Ironmana,“ rozpráva s nadhľadom o zákernosti súťaže.

Svetovú triatlonistku Ivanu Kuriačkovú doma ani nepoznáme

Motivácia na uzde

Bolesť jednoducho k náročnej trati patrí a záleží len na pretekárovi, ako sa s ňou vyrovná. Dôležité je však počúvať svoje telo, lebo nepríjemné pocity môžu signalizovať aj vážnejší problém. Podľa skúseného pretekára má bolesť väčšinou pozvoľný nástup. „Neprichádza v sekunde. Je len na športovcovi, aby rozpoznal tie drobné signály,“ objasňuje Marek. „Ak v zápale boja ignorujete náznaky problémov, nemôžete sa potom čudovať, že kríza príde vo svojej najhoršej verzii a nebude sa dať zvládnuť. Ak máte dosť skúseností, šanca na to, že sa bolesť objaví, je menšia. Ľahko sa to hovorí, ale horšie realizuje. Sám sa to učím už dvadsaťpäť rokov a stále to neviem,“ dodáva s nadhľadom.

Začínajúcich triatlonistov Marek Nemčík varuje pred potrebou dokazovať si niečo za každú cenu. Zbytočne športujete pod tlakom. „Premotivovane sa ženiete tam, kde vás nič nečaká. Sú tam len zranenia, sklamania a zlý pocit zo športu,“ uvažuje. „Dôležité je optimalizovať si tréning v spolupráci so skúseným trénerom. V tejto súvislosti ma oslovila jedna zo zdravotných poisťovní, a tak budem svoje skúsenosti približovať napríklad formou internetovej poradne pre bežcov.“

Šesť hodín si hľadá hlavu

Aj napriek dlhej príprave a skúsenostiam sa na trati môže objaviť kríza. Psychická i fyzická. Nie vždy sa jej však dá predísť. „Aj to patrí k skúsenostiam ,ironmana‘. Na dokončenie pretekov je potrebných sedemnásť hodín. Moje výsledné časy sa hýbu okolo jedenástich. Ak by som počas pretekov napríklad stratil hlavu, mám približne šesť hodín na to, aby som ju našiel, vzal pod pazuchu a pohľadal cestu do cieľa,“ smeje sa úspešný železný muž. Niekedy sa však nedarí ani „najželeznejším“ chlapom. „Mal som sezónu, keď som vzdal osem z jedenástich pretekov. To bolo myšlienkové peklo. Niekto to hodí za hlavu, s iným sa to ťahá. Som ten druhý prípad. Z každého ďalšieho štartu som mal doslova kŕče v žalúdku. A znovu to nevyšlo. Nato prišla zima, mráz mi vyštípal negatívne myšlienky. Keď som potom dokončil preteky, rozplakal som sa.“ Niekedy však pomôžu vylepšiť výkon napríklad i klasické rezne.

Viac z Marekovej triatlonovej púte neprehliadnite v našej fotogalérii!

Zlepší výkon rezeň?

Podľa Mareka Nemčíka amatérski športovci niekedy zbytočne riešia jedlo. Počítajú kalórie a s vedeckou presnosťou delia sacharidy, tuky, bielkoviny. Ironman je dlhotrvajúca záťaž a ťažko ho možno absolvovať s miskou ryže s hrozienkami. Skúsenosti sú jasné. Pred súťažou chrumkajte malé kúsky počas celého dňa. „Pred pretekmi by som to určite nepreháňal s ničím ťažkým a zbytočne mastným,“ približuje svoje triky. „Ale dobrý nápad je dopriať si večer pred pretekmi steak so zeleninou. Odpozoroval som to od ukrajinských profesionálov. Najlepší výkon som dokonca podal po tom, čo mi kamarátova manželka dodala na raňajky rezne. Pekne ležali v žalúdku počas celého dňa a stačilo len dopĺňať sacharidy. Ale stravovanie je veľmi individuálne.“

Pred pár rokmi absolvoval päť Ironmanov v priebehu dvadsiatich ôsmich dní. Nie je to pre organizmus veľké zaťaženie? „Telo fungovalo výborne. Paradoxne som vtedy na piatom Ironmanovi urobil osobný rekord v behu. Horšie na tom bola hlava,“ spomína Marek. „Únava z presunov, cestovania bola strašná. Išlo to až do takej depresie, že po štvrtých pretekoch som predal bicykel a povedal si nikdy viac. Ale na druhý deň som sa zobudil, rýchlo som dal dokopy nový bicykel a odfrčal na finálneho Ironmana do Zürichu.“

Zamilujte sa do behu: Ako trénovať, stravovať sa a prekonať svalovicu?

Vyhráva radosť

Vďaka pravidelným tréningom i súťažiam pozná Marek svoje telo na deväťdesiat percent. Každý rok sa navyše snaží zakomponovať do prípravy niečo nové. Dokonca sa sčasti venuje aj sebadiagnostike. Umožňujú mu to technické vymoženosti i doktorandské štúdium, ktoré venoval práve triatlonu. „Potom, samozrejme, absolvujem laboratórne vyšetrenia, napríklad krvi. Ak sa vyskytne niečo zlé, dám si poradiť od lekára,“ približuje pretekár. „Zdravie je na prvom mieste. Mám zopár známych, ktorí riešia bolesť liekmi, aby mohli športovať viac. Nevidím v tom logiku. Ak mám bolesti, signalizujú, že v tele je niečo pokazené. Prečo ich mám premôcť liekmi? Skôr či neskôr sa to človeku vráti. Pre mňa je prioritou mať zo športovania radosť.“

Čo je Ironman?

Ide o najdlhšiu formu triatlonu, plávanie 3,8 kilometra, jazda na bicykli 180 kilometrov a maratónsky beh 42,2 kilometra. Väčšina pretekov má na dokončenie vyhradených sedemnásť hodín. Za vznikom súťaže je vraj hádka príslušníkov amerického námorníctva. Nevedeli sa dohodnúť, ktorí športovci sú v najlepšej kondícii – či bežci, plavci alebo cyklisti. Kapitán John Collins spojil na Havaji tri existujúce preteky.

Video

Poradňa zdravia

Zobraziť

V akom veku sa zvykne dieťaťu prestať zhoršovať krátkozrakosť?

Krátkozrakosť býva často dedičná. Tak ako píšete, máte to v rodine. Stredný typ krátkozrakosti (to je typ u Vášho syna) začína v detskom veku a postupne narastá až do obdobia okolo 20. roku života. Môže dosahovať  približne od -4 do -7 dioptrií. Po 20. roku života sa progresia krátkozrakosti výrazne spomalí, ale ešte stále môže mierne narastať aj do 35. roku života. Preto je nevyhnutné, aby deti do 18 rokov s krátkozrakosťou chodili na pravidelné očné kontroly minimálne raz ročne. A podľa potreby sa im  upravovali, teda zvyšovali dioptrie.  Krátkozrakosť sa časom nezlepší. Podstatou krátkozrakosti je predlžovanie očnej gule. Tým, že sa oko predlžuje a nezastavilo sa v raste, predlžuje sa predozadná os oka. Lúče, ktoré dopadajú do oka, sa lámu pred sietnicou, a preto vzniká neostrý obraz. Ak pred oko dáme mínusové sklo, takzvanú rozptylku, lúče sa rozptýlia a zalomia presne na sietnicu. Obraz sa tak zaostrí. V dnešnej dobe máme k dispozícii aj kontaktné šošovky, ktoré syn môže začať časom nosiť. V prípade, ak bude mať po 20. roku života stabilné dioptrie, tak môže zvažovať aj bezbolestné, bezpečné a rýchle laserové operačné odstránenie dioptrií s využitím femtosekundového lasera. V tomto prípade je však dôležité dbať na precízne vstupné vyšetrenie a výber samotnej kliniky.

čítať viac

Päťročný kaká do plienky. Je to hanba! Ako ho to odučiť?

Nikdy na dieťa netlačte. Nedovoľte, aby prevládali pri „odplienkovaní“ negatívne emócie. Veľa s ním hovorte. Vek päť rokov je už dosť hraničný, takému „veľkému“ dieťaťu už dokážete veľa vecí vysvetliť. Verím, že ste to skúšali aj pomocou hračiek. Mackovia a iní plyšoví kamaráti musia predsa tiež kakať. Deti to ľahšie pochopia a postupne zavedú do praxe. Skúste najprv nočník alebo redukciu na toaletu. Je možné , že sa váš synček bojí veľkej a hlbokej misy, zvuku pri splachovaní, nestability pod nohami, ktoré mu visia vo vzduchu. Pomáha podložiť pod nožičky stolček. Keď hovoríte, že ste už vyskúšali všetko, tak vám len môžem odporučiť návštevu detského psychológa.

čítať viac
doktor

Opýtajte sa
odborníka

Poraďte sa s našimi
odborníkmi.

Položiť otázku

Opýtajte sa odborníka

Poraďte sa s našimi odborníkmi.

Položiť otázku
doktor