MENU
novinky-a-odbornici

Ako si ustlať, aby chrbát netrpel? Niektorí radia priamo na podlahe

Na mäkkom či na tvrdom? Alebo kto skôr príde, ten skôr melie?

Súvisiace témy

Novinky a odborníci

Ako si ustlať, aby chrbát netrpel? Niektorí radia priamo na podlahe

Pribúdajú vyznavači paleospánku, trendu spania na zemi. Odborníci už dlhšie tvrdia, že tvrdšia podložka je na spanie lepšia, ako mäkká. Oplatí sa ustlať si rovno na zemi?

Tretinu života prespíme a nie je jedno, na čom. Po preštudovaní viacerých návodov na kúpu matraca zistíte, že kritérií na ten správny a najmä ich výber  je taký obrovský, že máte chuť si naozaj ľahnúť radšej rovno na zem, než sa moriť s hľadaním toho "vášho" matraca.

Čím tvrdší, tým lepší

Nájdete možnosti od mäkučkého matraca, ktorého tvrdosť si sami regulujete napĺňaním vodou, až po karimatku, ktorú prestriete na podlahu a hotovo... Odborníci sa však dosť jednotne prikláňajú k tomu, že ustlať by ste si mali natvrdo.Treba si dopriať kvalitné, skôr tvrdšie lôžko,“ radí prednosta neurologickej kliniky v Ružomberku doc. MUDr. Róbert Rusnák, PhD., podľa ktorého netreba spať na 5-tich vankúšoch a na mäkkom matraci. 

Čím tvrdší matrac, tým lepšie. To je základné pravidlo, ktoré platí pre chrbticu zdravého človeka, ak chce mať zdravý spánok,“ súhlasí aj fyzioterapeutka Lucia Merceková. Priaznivci akéhosi návratu k prírode dokonca tvrdia, že najdokonalejšia posteľ je samotná tvrdá zem. Stačí len deka či koberec, nič viac. 

Skúste to priamo na zemi

Na gumenej podložke položenej na parketách sa pre neustupujúce bolesti chrbta a začínajúci sa hrb medzi lopatkami rozhodla spávať MUDr. Dana Maňasková z Prahy, ktorá sa zaoberá výživovým poradenstvom. Spočiatku to síce chcelo pevnú vôľu a dokonca aj prekonanie bolesti, ktorú jej tvrdá podlaha spôsobovala, no dnes tvrdí: „So všetkou istotou vravím, zabudnite na zdravé matrace, kým je čas!“ 

Počas spánku sa podľa nej svaly uvoľnia a telo sa prispôsobí, narovná podľa podložky. Ona sama dnes chodí vystretá a cíti sa fajn. Spánok na zemi podporuje aj Benjamin Skipper, ktorý vychvaľuje jeho pozitíva na blogu modernpaleo. Ak však vytrváte, sľubuje lepší spánok aj odstránenie bolestí kĺbov i chrbtice. Rovnako ako Maňasková však upozorňuje, že prechod z postele na tvrdú zem nie je jednoduchý. „To, že sa vám na zemi zle spí, môže spôsobovať nezdravá telesná štruktúra a zlý každodenný postoj. Telo sa snaží prispôsobiť, ale zvyk mu v tom bráni.“ Ak však vytrváte, sľubuje lepší spánok aj odstránenie bolestí kĺbov i chrbtice. 

Pozor na otlačenie

Spánkový špecialista Ang Chua z univerzity v Utahu ale upozorňuje, že pre kvalitný spánok je potrebné isté pohodlie. Tvrdá podlaha môže mať podľa neho negatívny dopad na niektoré tlakové body na tele. "Napríklad na kostrč, päty alebo lopatky,“ vraví Ang Chua. Dlhodobé spanie na tvrdom povrchu môže podľa neho prispieť k rôzným typom bolesti a dokonca aj ku svalovéej atrofii. Aj jeho rada je však rovnaká, ako u iných odborníkov: Matrac by nikdy nemal byť príliš mäkký, aby vás nenaučil se ešte viac hrbiť, ani veľmi tvrdý, lebo by sa vám chrbát až príliš vyrovnal.

Vankúšik musí byť!

Žiadny presný predpis na podložku pri spaní teda neexistuje. Každý si musí sám preveriť, kde si najlepšie oddýchne, aby nevstával ráno dolámaný. Odborníci aj milovníci „paleospania“ na podlahe sa však zhodujú v tom, že chrbát by sa počas spánku nemal prehýbať. K tomu pomôže aj malý vankúšik pod hlavu.

Vyhovovalo by vám to takto? Vraj si treba istý čas zvykať a potom budete nadšení.Vyhovovalo by vám to takto? Vraj si treba istý čas zvykať a potom budete nadšení.
Vyhovovalo by vám to takto? Vraj si treba istý čas zvykať a potom budete nadšení.
Zdroj: Shutterstock

Mal by byť nízky, ale pevný. Dôležité je, aby mal krk dobrú oporu, aj krčná chrbtica by mala byť pri spánku vo vodorovnej polohe,“ vysvetľuje ortopéd doc. MUDr. Michal Šteňo, CSc. Takže cestu k zdravému spánku môžete začať kúpou vankúšika. A to, či si ho položíte na karimatku alebo na pohodlný matrac, je už na vás. 

Spánok na zemi?

Negatíva:

  • chlad odspodu
  • dýchanie prachu z podlahy
  • menej príjemný sex

Pozitíva pre zdravého človeka:

  • vyrovnaný chrbát
  • menej bolestí „od chrbtice“
  • viac priestoru v byte bez postele

Súvisiace články

Video

Poradňa zdravia

Zobraziť

Mám mäkkú zubnú sklovinu. Čo by mi pomohlo spevniť zuby?

Pokiaľ ide o posilnenie skloviny, je veľmi vhodné používať zubné pasty s obsahom fluoridov. No ak máte naozaj výraznejšiu kazivosť, odporučila by som aj doplnkovú fluoridáciu. V lekárni nájdete špeciálne fluoridačné gély, ktoré môžete doma používať, vždy však presne podľa odporúčaní výrobcu. V tomto prípade je dôležitá dôslednosť a pravidelnosť. Dlhodobejší a výraznejší efekt má ale profesionálna fluoridácia, stomatológ, alebo dentálna hygienička vám na zuby aplikujú preparát s vyšším obsahom fluoridov a zuby budú tak posilnené a chránené po dobu 6-9 mesiacov. Treba ale myslieť na to, že za kazivosť zubov nemôže iba slabá sklovina. Na vznik zubného kazu vplýva viacero faktorov. Určite by bolo dobré poradiť sa s vašou dentálnou hygieničkou, ktorá by s vami prekonzultovala techniku čistenia zubov, typ zubnej kefky, ale napríklad aj stravovacie návyky.

čítať viac

Môžem užívať hormonálnu antikoncepciu počas dojčenia?

V prvom rade by som rada vyvrátila mýtus o tom, že dojčenie je antikoncepcia. Nemôžeme ho považovať za spoľahlivú metódu ochrany pred neželaným tehotenstvom, najmä ak sa vám už vrátila menštruácia. Ideálne bude, ak sa o vhodnej forme antikoncepcie poradíte so svojim gynekológom.

K dispozícii sú vnútromaternicové telieska alebo antikoncepčné tabletky s obsahom gestagénov, ktoré sú vhodné aj počas citlivého obdobia dojčenia. Prípadne siahnite po bariérovej antikoncepcii ako sú kondóm, pesar, spermicídne prípravky - gél, krém, pena, tabletky.

čítať viac
doktor

Opýtajte sa
odborníka

Poraďte sa s našimi
odborníkmi.

Položiť otázku

Opýtajte sa odborníka

Poraďte sa s našimi odborníkmi.

Položiť otázku
doktor