MENU
zdravy-zivot

NAJ prevencia proti infarktu a rakovine? Ak RAJČINY jete takto, účinok sa zničí

Closeup,On,Woman,Cutting,Tomato

Súvisiace témy

Zdravý život

NAJ prevencia proti infarktu a rakovine? Ak RAJČINY jete takto, účinok sa zničí

Aj z paradajok zo supermarketu načerpáte viac protirakoviných živín ako zo žiadnych paradajok. Ako z nich vyťažiť maximum? Porozprávali sme sa s výživovou odborníčkou Bc. Zdenkou Havettovou.

Keď sa povie paradajky, predstavím si lykopén. Čo to presne je?

Presne tak, najčastejšie si paradajky spájame práve s lykopénom. Úplne jednoducho povedané, je to červené rastlinné farbivo, bežne sa vyskytujúce v ovocí a v zelenine. Spôsobuje teda zafarbenie plodov do červena. Pripisujú sa mu najsilnejšie antioxidačné účinky zo skupiny karotenoidov.

Všetko živé a červené obsahuje lykopén?

Nachádza sa čiastočne vo viacerých druhoch ovocia a zeleniny. Jeho bezkonkurenčným prirodzeným zdrojom sú však tepelne upravené plody paradajok. Možno ste o tom ani nevedeli, ale konzumáciou paradajok prijímame jeden z najsilnejších rastlinných antioxidantov.

Lykopén je teda bomba proti rakovine alebo sa jeho schopnosti preceňujú?

Antioxidanty sú látky, ktoré podporujú ozdravné procesy v našom tele. Okrem iného neutralizujú voľné radikály, ktoré môžu poškodiť bunky a viesť k vzniku rakoviny. Mnohé štúdie potvrdili účinok lykopénu proti mnohým nádorovým bunkám, najmä prostaty, prsníka, žalúdka, pľúc, hrubého čreva a kože. Určite má svoj prínos a význam zaradiť do jedálnička potraviny obsahujúce lykopén. Zdravou životosprávou telo podporíte voči prepuknutiu rôznych ochorení.

Aké ďalšie účinky na organizmus má lykopén?

Lykopén má veľa benefitov na ľudské telo a zdravie. Okrem toho, že predstavuje prevenciu pred nádorovými ochoreniami, posilňuje najmä náš imunitný systém a chráni pokožku pred UV žiarením. Pôsobí hlavne preventívne proti srdcovo–cievnym chorobám. Je dôležitý aj pre optimálne udržanie krvného tlaku.

Dokázalo sa, že ľudia konzumujúci viac potravín bohatých na antioxidanty, sú menej náchylní nielen na na srdcovo–cievne choroby, mŕtvicu, sivý zákal ale aj niektoré druhy rakoviny.
výživová odborníčka Zdenka Havettová

Lykopén obsahuje iba určitý typ paradajok, alebo sa dá spoľahnúť aj na bežné zo supermarketu?

Zelenina zo supermarketu sa čím ďalej tým viac stáva nepopulárnou. No aj táto zelenina musí spĺňať nejaké štandardy a prechádza kontrolou. Stále je lepšia nejaká zelenina ako žiadna zelenina. Aj keď veľa štúdií poukazuje na pokles vitamínov a minerálov v plodoch, v zelenine ich je stále dosť. Lenže ich potrebujeme jesť denne a priebežne. Samozrejme pokiaľ máte možnosť je najlepšie si zeleninu a ovocie dopestovať vo vlastnej záhradke alebo podporiť kúpou lokálnych predajcov.

Kým väčšina vitamínov a minerálov sa najviac uchová v čerstvom stave, pri lykopéne je to naopak. Radšej kečup ako čerstvú paradajku?

Dobre stráviteľné jedlo nemusí vždy znamenať smoothie nápoj, šťavu, šalát, surové ovocie alebo zeleninu. Predstava väčšiny z nás je, že varením sa strácajú cenné živiny a vitamíny v potravinách. Toto tvrdenie je pravdivé len do istej miery. Varom sa strácajú najmä vitamíny skupiny B a C citlivé na vysokú teplotu. Na druhej strane, niektoré cenné látky z ovocia a zeleniny sa lepšie vstrebávajú po ich tepelnej úprave. Zo surových paradajok dokáže naše telo vstrebať lykopén len veľmi ťažko. Z čerstvých plodov si preto príjem lykopénu nezvýšime, výrazne mu prospieva tepelná úprava. Ideálna je kombinácia surovej a varenej stravy, tým rozhodne nič nepokazíte.

Veľa ľudí však kečup či pretlak neznáša. Taký melón sa určite teší väčšej obľube a podľa štúdií má o 40% lykopénu viac ako rajčiny...Nevymeniť ich radšej?

Vedci sa naozaj domnievajú, že v melóne je lykopénu viac, ale ten lepšie vstrebeme tepelne spracovaný. Neviem si celkom predstaviť varený melón. Ak sa chcem osviežiť, melón obsahuje dostatok vody, vitamínov a minerálov, preto je vhodnejšie ako ho konzumujeme surový.

Okrem rajčín a melónu, kde lykopén hľadať?

Siahnite najmä po červenej zelenine a ovocí. Veľmi vhodnou a dostupnou zeleninou je mrkva. V tepelne spracovanej mrkve nájdete vyšší podiel účinných látok ako v surovej. Okrem toho má blahodarný vplyv na pokožku, zuby, zrak či kosti a napomáha znižovať vysoký krvný tlak. Ďalej je to červená paprika, ktorú môžete v kuchyni využiť v surovom stave, pretože je bohatá na vitamín C, ale ak ju spracujete tepelne, využijete zas množstvo lykopénu. Zabudnúť nemôžeme ani na červenú kapustu. Je bohatá na vitamíny a minerálne látky a tak isto je pre nás dobre dostupná. Pôsobí preventívne proti zápche, anémii i kardiovaskulárnym ochoreniam.

Súvisiace články

Video

Poradňa zdravia

Zobraziť

Mesačná dcérka dýcha nepravidelne, je to normálne?

Nemajte žiadne obavy, u mesačného aj staršieho bábätka je celkom normálne nepravidelné dýchanie počas spánku. Spánok má určité fázy. Keď bábätko zaspáva, očné viečka sa stále chvejú, nepravidelne dýcha. Je uvoľnené, občas sa mykne alebo sa smeje. Dostáva sa len do fázy ľahkého spánku. Ľahko sa prebudí. Ak budeme v uspávaní pokračovať, zistíme, že pravidelne a pokojne dýcha, má uvoľnené svaly, mykanie a naťahovanie sa vytratí. Bábätko prešlo do fázy hlbokého spánku, kedy ho môžeme uložiť do postieľky bez následného prebudenia.  Fáza hlbokého spánku trvá asi hodinu, ľahký spánok, ak prebehne nerušene, len 10 minút.

čítať viac

Zistili mi Crohnovu chorobu. Naozaj je to na celý život?

Áno, liečba Crohnovej choroby je celoživotná a patrí do rúk odborného lekára, ktorý ju podľa aktuálneho stavu riadi a upravuje. Nemusíte sa obávať, na Slovensku je na vysokej úrovni. Pacienti majú už okrem iného k dispozícii aj biologickú liečbu, ktorá výrazne zvyšuje ich šance na normálny život. Musíte však rátať s celoživotnou diétou.

Toto ochorenie spôsobuje zápal v stene tráviacej sústavy. Postihnutá môže byť ktorákoľvek jej časť- vrátane tenkého alebo hrubého čreva, dutiny ústnej, pažeráka a žalúdka. Prejavuje sa najmä hnačkami, niekedy krvavými, a bolesťami brucha. Príznaky sa objavujú aj v ďalších častiach tela: oči - začervenanie a svrbenie, ústa -rany, kĺby - opuch a bolesť, koža - opuchy a iné poškodenia, kosti - osteoporóza, obličky - kamene, pečeň - hepatitída a cirhóza, ale len zriedkavo. Postihnuté môžu byť všetky vrstvy čreva. Úseky zdravého čreva sa môžu striedať s chorými časťami. Ide o takzvané „preskočené“ oblasti. Naproti tomu ulcerózna kolitída sa rozširuje rovnomernejšie a súvislejšie a ovplyvňuje len povrchové vrstvy hrubého čreva. Crohnovu chorobu má v Európe asi milión ľudí. Môže sa vyvinúť v akomkoľvek veku, ale najčastejšie sa začína v období od 15 do 25 rokov. Rovnako postihuje mužov aj ženy. V posledných rokoch sa rozšírila, no príčinu tohto rozšírenia zatiaľ nepoznáme.

čítať viac
doktor

Opýtajte sa
odborníka

Poraďte sa s našimi
odborníkmi.

Položiť otázku

Opýtajte sa odborníka

Poraďte sa s našimi odborníkmi.

Položiť otázku
doktor