MENU
zdravy-zivot

Nahmatali ste si na chrbte hrčku? Nečakajte, kým spazmus ovplyvní aj vašu chôdzu

Ťažkostí sa natrvalo vzdáte aj vtedy, keď odborník odhalí presnú príčinu bolesti.

Súvisiace témy

Zdravý život

Nahmatali ste si na chrbte hrčku? Nečakajte, kým spazmus ovplyvní aj vašu chôdzu

Domácou masážou síce nič nepokazíte, ale ani nevyriešite. Spazmus však nemusí byť len medzi lopatkami.

Spazmus vzniká následkom zvýšeného svalového napätia. „Ide o reflexnú svalovú kontrakciu, ktorú spôsobuje akútne alebo chronické svalové preťaženie,“ vysvetľuje fyzioterapeutka Mgr. Lenka Vojtovič. „Vzniknúť môže aj ako výsledok úrazu, prechladnutia, blokády, stresovej situácie, ochorenia vnútorného orgánu alebo zápalového procesu v organizme. Najčastejším zdrojom bolesti vo svaloch je takzvaný trigger point, spúšťací bod.“

Niekedy ide len o malé miesto vo svale, ale môže zasiahnuť aj celý snopec svalových vlákien. Odborníci majú miesta, kde sa tieto spúšťače vo svaloch nachádzajú, presne zmapované. Rovnako ako zóny, do ktorých sa z jednotlivých bodov prenáša bolesť. „Napríklad spúšťací bod na vonkajšej strane lopatky môže spôsobiť bolesť až k lakťovému kĺbu a malíčku na ruke,“ objasňuje fyzioterapeut Mgr. Martin Vojtovič. „Bolestivý bod v záhlaví zase vyžaruje do ucha, prípadne hornej časti hlavy.“

Napätie zo sedenia?

Hoci najčastejšie si nahmatáte spazmy medzi lopatkami, bolestivé miesta sa môžu vyskytnúť kdekoľvek. Spúšťací bod nájdete aj v oblasti sedacích a lýtkových svalov či v driekovej chrbtici. Podľa fyzioterapeutov výnimkou nie je ani bránica. Vtedy pociťujete pichanie pri každom nádychu. Spazmus vzniká napríklad aj pri kostrči. Výsledkom býva i bolestivá menštruácia. Ťažkosti sa môžu objaviť, ak máte sedavý spôsob života, ale aj v prípade, že ste aktívnejší a športujete. Pod vznik svalového napätia sa podpisuje nielen držanie tela, ale aj to, ako sa pohybujete, či akým spôsobom vykonávate úplne bežné činnosti.

„Dlhodobo strnulá, statická poloha, ako je sedenie v kancelárii alebo v aute, sa podpíše pod vznik nevhodného svalového napätia, na ktoré nadväzuje následná prestavba svalových vlákien. Zo svalov zodpovedných za pohyb sa stávajú svaly zodpovedné za držanie tela a naopak,“ približuje problém fyzioterapeut. Náchylnejší na vznik sú aj športovci, rovnako amatéri ako profesionáli, ktorých záťaž je neprimerane veľká alebo asymetrická, bez toho, aby sa venovali dostatočnej regenerácii a kompenzácii.

Najčastejším zdrojom bolesti vo svaloch je takzvaný trigger point, spúšťací bod. Odborník ich vie presne nahmatať.Najčastejším zdrojom bolesti vo svaloch je takzvaný trigger point, spúšťací bod. Odborník ich vie presne nahmatať.
Najčastejším zdrojom bolesti vo svaloch je takzvaný trigger point, spúšťací bod. Odborník ich vie presne nahmatať.
Zdroj: Shutterstock

Pomáha suchá ihla

S bolesťou sa obráťte na odborníka. Ťažkostí sa natrvalo zbavíte len vtedy, ak odhalí presné príčiny bolesti. „Napríklad za dlhodobými bolesťami v oblasti driekovej chrbtice sa môže skrývať rozdielna dĺžka dolných končatín, ktorú spôsobilo nesprávne držanie tela,“ konštatuje Lenka Vojtovič. „Ak neupravíme dĺžku končatiny vložkou do topánky, prípadne nezačneme pracovať na správnom držaní tela, bolesť a spazmy pretrvajú. Nedostačujúca je i samotná nešpecifická masáž.“

Fyzioterapeuti však majú hneď niekoľko metód, ktoré pomáhajú pri liečbe spazmov i spúšťacích bodov. Ide napríklad o mäkké techniky či terapiu suchou ihlou. Pri tejto metóde odborník aplikuje ihlu do svalu. Konkrétne do spúšťacieho bolestivého bodu. Keď sa ho ihla dotkne, pocítite rovnakú bolesť, akou trpíte, avšak potom nastane uvoľnenie. Spazmy pomáha riešiť i kineziotejping či postizometrická relaxácia, ktorá sa zameriava na uvoľnenie a relaxáciu skráteného svalstva. Fyzioterapeut nastaví procedúry tak, aby sa problémová oblasť dostala do stabilizovanej polohy.

Neignorujte bolesť

Niekedy nastane zlepšenie stavu hneď, inokedy si riešenie vyžaduje trpezlivosť. „Ak sa za spúšťacím bodom alebo spazmom skrýva krátkodobé preťaženie, prípadne úraz a ihneď po vzniku je ošetrený, zlepšenie sa dostaví okamžite. S tým sa najčastejšie stretávame u športovcov, ktorí sú pod ustavičnou kontrolou fyzioterapeutov,“ hovorí zo skúseností Martin Vojtovič. „Ak sa problém nerieši, telo si vyvinie bolestivé držanie a náhradné pohybové stereotypy. V tomto prípade môže liečba trvať dlhšie. Všetko závisí od dĺžky trvania ťažkostí.“

Snažte sa urobiť všetko pre to, aby sa zo spazmov nestal chronický problém. Keď pociťujete bolesť, podvedome dané miesto odľahčujete a, naopak, iné miesta zbytočne zaťažujete. Postupne sa vám môže zmeniť chôdza, ale napríklad aj beh. Výsledkom je ďalšie preťažovanie väzov, kĺbov a problémy sa nabaľujú. Časom sa dokonca mení i dychová frekvencia či hĺbka dychu.

Masáž to nevyrieši

Ak ťažkosti nebudete riešiť, spazmy sa budú objavovať opakovane. Často to platí najmä o tých medzi lopatkami, ktoré sa prejavujú aj pichaním. Skrývať sa za nimi môže klimatizácia, nesprávny spôsob posilňovania či zlé sedenie. Hoci sa vyberiete na masáž, stuhnuté miesta sa nestratia. Odborná masáž vám možno na pár dní pomôže, ale ak chcete ťažkosti skutočne riešiť, musíte zmeniť pohybové návyky. Poprosíte o rozmasírovanie stuhnutého miesta každý večer svoju polovičku? Podľa fyzioterapeutov sa nemusíte obávať ťažkostí, ale stav sa nezlepší. „Príjemný pocit z masáže bolestivých stuhnutých miest rodinným príslušníkom nemusí mať zásadný účinok. Nevyriešite totiž príčinu zvýšeného svalového napätia,“ zdôrazňuje Lenka Vojtovič.

 

Súvisiace články

Video

Poradňa zdravia

Zobraziť

Mám mäkkú zubnú sklovinu. Čo by mi pomohlo spevniť zuby?

Pokiaľ ide o posilnenie skloviny, je veľmi vhodné používať zubné pasty s obsahom fluoridov. No ak máte naozaj výraznejšiu kazivosť, odporučila by som aj doplnkovú fluoridáciu. V lekárni nájdete špeciálne fluoridačné gély, ktoré môžete doma používať, vždy však presne podľa odporúčaní výrobcu. V tomto prípade je dôležitá dôslednosť a pravidelnosť. Dlhodobejší a výraznejší efekt má ale profesionálna fluoridácia, stomatológ, alebo dentálna hygienička vám na zuby aplikujú preparát s vyšším obsahom fluoridov a zuby budú tak posilnené a chránené po dobu 6-9 mesiacov. Treba ale myslieť na to, že za kazivosť zubov nemôže iba slabá sklovina. Na vznik zubného kazu vplýva viacero faktorov. Určite by bolo dobré poradiť sa s vašou dentálnou hygieničkou, ktorá by s vami prekonzultovala techniku čistenia zubov, typ zubnej kefky, ale napríklad aj stravovacie návyky.

čítať viac

Môžem užívať hormonálnu antikoncepciu počas dojčenia?

V prvom rade by som rada vyvrátila mýtus o tom, že dojčenie je antikoncepcia. Nemôžeme ho považovať za spoľahlivú metódu ochrany pred neželaným tehotenstvom, najmä ak sa vám už vrátila menštruácia. Ideálne bude, ak sa o vhodnej forme antikoncepcie poradíte so svojim gynekológom.

K dispozícii sú vnútromaternicové telieska alebo antikoncepčné tabletky s obsahom gestagénov, ktoré sú vhodné aj počas citlivého obdobia dojčenia. Prípadne siahnite po bariérovej antikoncepcii ako sú kondóm, pesar, spermicídne prípravky - gél, krém, pena, tabletky.

čítať viac
doktor

Opýtajte sa
odborníka

Poraďte sa s našimi
odborníkmi.

Položiť otázku

Opýtajte sa odborníka

Poraďte sa s našimi odborníkmi.

Položiť otázku
doktor