MENU
zdravy-zivot

Ak zabúdate na tieto živiny, Alzheimer vám hrozí oveľa VIAC

Koľko a ako obyčajne jete?
Zdroj: Shutterstock.com
Zdravý život

Ak zabúdate na tieto živiny, Alzheimer vám hrozí oveľa VIAC

Hladom a diétami si ničíte mozog. Viete čím ho nakŕmiť? Čím zabrániť zrýchlenej atrofii mozgu, ktorá môže postupne viesť k poruchám pamäti?

Máte po štyridsiatke? Zmenšuje sa vám mozog. Dobrá správa je, že to môžete spomaliť. Naozaj existuje veľa spôsobov, ako zabrániť zrýchlenej atrofii mozgu, ktorá môže postupne viesť k poruchám pamäti a Alzheimerovej chorobe. S preventívnymi krokmi neotáľajte!

Mozog stimulujte

Aká je prevencia úbytku duševných schopností?  „Sú to činnosti, ktoré stimulujú duševnú prácu mozgu. Môže to byť čítanie literatúry, spev a hra na hudobnom nástroji, učenie cudzích jazykov alebo akékoľvek učenie novým zručnostiam či znalostiam, krížovky, sudoku. Aj primeraná fyzická aktivita dostatočne prekrvuje mozog," vysvetľuje neurológ MUDr. Martin Kucharík a dodáva, že veľa zvládnete aj samotnou stravou.  „Základom prevencie všetkých foriem demencie je dostatočný kalorický príjem – teda dostatočný celkový objem stravy pri zachovaní všetkých zložiek. V nevýhode sú teda osoby s jednostrannou diétou alebo s diétnym obmedzením, napríklad pri nedostatočnom príjme bielkovín. Vzhľadom na známy priaznivý efekt antioxidantov je vhodná pestrá strava s dostatkom vitamínov a stopových prvkov, z vitamínov najmä B, C, E, ale aj koenzým Q10. Vhodnejšie než príjem vitamínov v potravinových doplnkoch je prijímať ich v bežnej strave, lebo výrazne nadmerný príjem podľa výskumov nezvyšoval ďalej pozitívne účinky," ozrejmuje znalec ľudského mozgu. 

Prečo sa mozog zmenšuje?

Pri mozgovej atrofii dochádza k zmenšovaniu mozgových buniek i nervových spojení. „Výsledkom môže byť makroskopicky viditeľné zmenšenie objemu mozgu, buď celkové, alebo výraznejšie len v niektorých častiach mozgu. Fyziologická atrofia mozgu nastupuje veľmi pomaly približne od dvadsiatich piatich rokov. Výraznejšie sa prejavuje po šesťdesiatke a bežne je viditeľná najmä po dosiahnutí sedemdesiatich piatich rokov, keď dosahuje desať až pätnásť percent. Na rozdiel od fyziologickej atrofie dochádza i k predčasnej atrofii mozgu najmä z dôvodu úrazov, vývojových poškodení mozgu a pri degeneratívnych ochoreniach mozgu," objasňuje MUDr. Kucharík. 

Základom prevencie všetkých foriem demencie je dostatočný kalorický príjem – teda dostatočný celkový objem stravy pri zachovaní všetkých zložiek. V nevýhode sú teda osoby s jednostrannou diétou alebo s diétnym obmedzením, napríklad pri nedostatočnom príjme bielkovín.
MUDr. Martin Kucharík

Zregenerujú sa neuróny?

Hoci sa objavujú senzačné objavy o regenerácii neurónov v zmysle tvorenia nových buniek, táto schopnosť sa stále nepotvrdila. „V laboratórnych podmienkach sa darí dosahovať úspechy, ale v realite platí, že neuróny ako bunky neregenerujú a regenerácia sa objavuje len v zmysle ich výbežkov. Regenerácia v zmysle zlepšenia funkcie však prebieha. Pri poškodení mozgu sa vytvoria iné spojenia neurónov, ktoré nahradia tie zničené. Periférne nervové vlákna je možné „opraviť“, napríklad po rezných ranách na končatinách je možné nervové vlákna zošívať a ich funkcia sa môže obnoviť,"drží sa pri zemi neurológ. Ak sa chcete vyhnúť demencii, pomoc predsa len existuje. 

Omilostené tuky

Doprajte si jedno vajce denne alebo šesť za týždeň – najlepšie organické z voľných chovov s vysokým prirodzeným obsahom omega-3 mastných kyselín. Radšej si ich uvarte, ako usmažte. Každý deň si dožičte aj polievkovú lyžicu semienok a orechov. Najlepšie semienka sú ľanové, konopné, tekvicové, slnečnicové a sezamové a spomedzi orechov uprednostnite brazílske, lieskové a mandle. Je fajn, keď ich najprv podrvíte a potom pridáte do polievok, šalátov či do cereálií.

Nezabúdajte ani na studenovodné, olejnaté dravé ryby – jedzte ich dva-, trikrát za týždeň. Už jednu porciu jedla z olejnatých rýb za týždeň spájajú vedci so znížením rizika vzniku Alzheimerovej choroby o polovicu. Pochutnajte si na sleďoch, makrelách, lososoch alebo na sardinkách, ale tuniaka si dajte len trikrát do mesiaca, ak nie je isté, že obsahuje málo ortuti. Do šalátových dresingov a iných studených pokrmov preferujte za studena lisované rastlinné oleje.

Bojíte sa Alzheimera zbytočne?

Pokračovanie na ďalšej strane

Pokračovať Ďalej (1/2)

Súvisiace články

Video

Poradňa zdravia

Zobraziť

Čo znamenajú výsledky môjho gynekologického vyšetrenia?

Z uvedených informácii by som doporučila superkonziliárne ultrazvukové vyšetrenie a tiež by som zvážila MRI malej panvy.

Pri zvýšenom ROMA indexe, je potrebná obozretnosť, nakoľko môžu znamenať aj abnormálne zmeny v bunkách.

Povieme si o tom niečo bližšie. Onkomarkery sú substancie prítomné v tele, ktoré sú produkované nádorovými bunkami alebo aj bežnými bunkami organizmu ako reakcia na prítomnosť nádoru. Vznikajú v dôsledku vzniku a vývoja malígneho procesu. Ak je hodnota onkomarkerov nízka, nie vždy to zaručuje neprítomnosť nádorových zien . Vo všeobecnosti však platí, že pri benígnom ochorení sú zýšené koncentrácie onkomarkera len prechodné, naopak pri malígnych stavoch dlhodobejšie alebo stúpajú. Tu je dôležitou premonnou čas, ten je prognostickým ukazovateľom v priebehu ktorého sa koncentrácia markera zdvojnásobí.

HE4 je Humánny epididymálny proteín 4, ktorý sa vylučuje do krvi a patrí do skupiny proteínov s najvyššou senzitívnosťou na detekciu ovariálneho karcinómu v porovnaní s inými markermi, a to predovšetkým v štádiu I.

ROMA index nám signalizuje riziko prítomnosti epiteliálneho ovariálneho karcinómu.  Ide o algoritmus, ktorý vychádza z hodnôt HE4 a CA 125. Keďže u Vás  bol zvýšený HE4 automaticky to koreluje s vyšším Roma indexom. Celkovo sa tieto hodnoty u nás posudzujú na základe menopauzálneho stavu ženy a to nasledovne:

Premenopauzálne ženy:
ROMA > 11,4%: vysoké riziko epiteliálneho ovariálneho karcinómu
ROMA < 11,4%: nízke riziko epiteliálneho ovariálneho karcinómu

Postmenopauzálne ženy:
ROMA > 30%: vysoké riziko epiteliálneho ovariálneho karcinómu
ROMA < 30%: nízke riziko epiteliálneho ovariálneho karcinómu

čítať viac

Pukanie, praskanie a tuhnutie čeľuste? Vyhľadajte odborníka!

Bolesť v oblasti čeľustného kĺbu môže poukazovať na primárnu poruchu v ktorejkoľvek časti úst a tváre. Zvukové fenomény ako pukanie či vŕzganie vychádzajú z narušenia koordinácie pohybu kĺbového disku a ramena sánky. Čeľustný kĺb môže byť poškodený priamym úrazom, zápalom alebo opakovaným chronickým preťažovaním kĺbových plôch pri nesprávnej koordinácii svalového aparátu v oblasti čeľustného kĺbu, ale i v oblasti krčnej chrbtice.

Napríklad chybný zhryz či škrípanie zubov sa prejavujú bolesťou čeľustného kĺbu a žuvacích svalov. Tieto stavy môžu viesť k predčasnej a bolestivej osteoartróze čeľustného kĺbu, spojenej s pocitom stuhnutosti. Pri zápalových reumatických ochoreniach môže byť postihnutý ktorýkoľvek kĺb v tele, teda aj čeľustný.

Pri väčšine týchto ochorení sú však zapálené viaceré kĺby v typických lokalitách. Súčasne sa objavujú celkové príznaky, ako je únava, slabosť, zvýšená teplota. V rámci diferenciálnej diagnostiky bolesti čeľustného kĺbu sú potrebné vyšetrenia u viacerých odborných lekárov – stomatológa, ORL lekára, neurológa a reumatológa.

čítať viac
doktor

Opýtajte sa
odborníka

Poraďte sa s našimi
odborníkmi.

Položiť otázku

Opýtajte sa odborníka

Poraďte sa s našimi odborníkmi.

Položiť otázku
doktor