MENU
zdravy-zivot

Mozog potrebuje tréning. 6 obyčajných tipov, ktoré zvládnete v každom veku

Aj v seniorskom veku udržujte sociálne kontakty, poďakuje sa vám nielen hlava.
Zdravý život

Mozog potrebuje tréning. 6 obyčajných tipov, ktoré zvládnete v každom veku

Aj hlavu sa oplatí držať v kondícii. Len nové podnety pomôžu, aby ste mali sviežu myseľ aj vo vyššom veku.

S hlavou je to podobné ako so svalmi. Ak mozog pravidelne nezamestnáte, začne sa nudiť a strácať na bystrosti. Určite sa oplatí aj vypnúť, nemôže to však byť na príliš dlho. Praktické tipy priniesol nemecký portál gesundheit.de.

1. Vráťte sa ku knihám

Pri televízii si určite oddýchnite, ale aj sledovanie obľúbených seriálov a filmov musí mať svoje hranice. Jednotlivé príbehy cez vás len preletia. Podľa odborníkov je lepšie, ak si vytvárate vlastné obrazy. V tom vám pomôže akákoľvek kniha. Každý príbeh, ktorý si prečítate, rozbehne vašu fantáziu. Nie ste tak len pasívnym divákom. Čítanie rozbehne predstavivosť, čím výborne zamestnáte mozog. Čím pestrejší žánrový výber, tým lepšie.

2. Pestré koníčky

Prevažne pravú polovicu mozgu aktivujú rozličné tvorivé procesy. Objavte krásu hudobných nástrojov, maľovania alebo ručných prác. Pokojne sa vráťte ku svojim koníčkom, ktorým ste sa venovali v mladosti alebo si začnite plniť sny. Dnes nájdete aj hudobné kurzy pre seniorov. Ak sa začnete venovať ručným prácam, môžete obrusom, šálom či svetrom potešiť niekoho v okolí. Čím vyváženejšie je stimulovanie aktivity oboch mozgových hemisfér, tým lepšie spolupracujú, uvádza nemecký portál gesundheit.de.

3. Uvoľnite sa

Stresový hormón kortizol má negatívny vplyv na pamäť. Napätiu a stresu sa nedá v živote vyhnúť, ale oplatí sa naučiť, ako mu aktívne čeliť. Niekto sa upokojí pri energickej prechádzke alebo behu, iného zachraňuje hudba, cvičenie či joga. Cielene „vypnúť“ a zbaviť sa stresu sa určite oplatí. Pokojne sa vráťte aj k písaniu denníka. Budete sa tak sústrediť na vlastné myšlienky a lepšie ich spracujete.

4. Zostaňte zvedaví

Inšpirujte sa malými deťmi, ktoré vedia dať dospelým behom dňa aj sto otázok. Určite sa nebudete učiť tak rýchlo ako v detstve, ale hľadať odpovede a učiť sa niečo nové, výborne zamestná mozog. Nové dojmy a poznatky musí totiž spracovať, čo ho podnieti k činnosti. Pokojne sa môžete začať učiť aj cudzí jazyk. Všetky nové veci vám pomôžu narušiť každodennú rutinu, a to je veľkou výhodou.

5. Pokojne aj klebeťte

Udržujte existujúce sociálne kontakty a pokojne vyhľadávajte aj nové, napríklad v rámci rozličných záujmových klubov. Stretávanie a komunikácia s priateľmi je jedným z dôležitých bodov, ktorý vás udrží v psychickej kondícii. Výmena noviniek pri káve opäť výborne zamestná mozgové bunky. Nemusíte komunikovať na vysokej intelektuálnej úrovni, občas si treba len obyčajne poklebetiť.

6. Sila na tanieri

Celé snaženie podporte zdravou, vyváženou stravou, dostatočným pitným režimom a pohybom na čerstvom vzduchu. Aj mozog potrebuje živiny. Nevynechávajte z jedálneho lístka bielkoviny, cukry a ani tuky. Všetky majú aj zdravšie alternatívy a organizmus ich potrebuje pre bezchybné fungovanie. Mozgovú činnosť povzbudzujú najmä vitamíny skupiny B. Áčko, céčko a éčko zase pomáhajú chrániť telo pred voľnými radikálmi. Najdôležitejšia je preto pestrosť.

 

 

 

 

 

 

 

 

Súvisiace články

Video

Poradňa zdravia

Zobraziť

Dcérku po suši už týždeň bolí brucho, lekári nič nezistili. Čo to znamená?

Charakteristickou súčasťou suši sú surové ryby ako tuniak, losos či makrela, ikry, plody mora, napríklad krevety, chobotnice, kalmáry, ježovky a kraby. Môže obsahovať aj zeleninu, vaječnú omeletu, tofu alebo huby. Ďalšou základnou surovinou sú morské riasy. Po jeho požití môže dôjsť k akútnej gastritíde, ktorá sa prejaví vracaním, bolesťou brucha. Môže ísť aj o potravinovú alergiu, tá má rôzne prejavy. Môže to byť kožná reakcia, svrbenie nosa či očí, kašeľ, kŕče a bolestí brucha, hnačka či zvracanie. Vtedy je najdôležitejšie pokúsiť sa konkrétny prejav spojiť s potravinami, ktoré sa v posledných hodinách konzumovali. Organizmus na ne môže reagovať rôzne, keďže ide o viaceré alergény súčasne. Ak alergie v rodine nemáte, tri roky je u dieťaťa vek, kedy suši môže ochutnať. Konzumácia surových rýb je bezpečná len pri normálnom zažívaní a ak ryba bola pripravená v čistom prostredí. Surové ryby sa, oproti vareným, ľahšie stanú útočiskom pre parazity a baktérie. Tie spôsobia hnačky či otravu.

čítať viac

Je vhodný transfer embrya s mozaikou po predimplantačnej genetickej diagnostike?

Mnoho IVF cyklov môže skončiť pre liečený pár sklamaním, pretože nedôjde  k zahniezdeniu embrya v maternici matky. Jednou z možných príčin tohto nezdaru môže byť nesprávne množstvo genetického materiálu, to je nesprávny počet chromozómov embrya, ktoré bolo prenesené do maternice ženy. Stav, kedy sa v embryu vyskytujú niektoré chromozómy navyše alebo kedy niektoré chromozómy naopak chýbajú, nazývame aneuploidiou.

Zatiaľ, čo niektoré typy aneuploidií môžu viesť k narodeniu dieťaťa s Downovym syndrómom spôsobeným nadbytočným chromozómom 21 či Edwardsovym syndrómom spôsobeným nadbytočným chromozómom 18, končí väčšina tehotenstiev z aneuploidných embryí spontánnym potratom. Len embryo s normálnym počtom chromozómov má šancu, že sa zahniezdi, nebude potratené a povedie k narodeniu zdravého dieťaťa.

PGD je metóda, ktorá je realizovaná v rámci IVF cyklu v prípade, že je vopred známe riziko prenosu genetického ochorenia z rodičov na potomstvo. Táto metóda umožňuje genetické vyšetrenie embryí pred ich vložením do maternice.

Lekár - klinický genetik je špecialista spolupracujúci s Centrom asistovanej reprodukcie. Ten, po ukončení diagnostiky na konzultácii vysvetlí páru, ktorý o vyšetrenie požiadal, výsledok vyšetrenia a odporučí transfer embrya. Na základe našich dlhoročných skúseností sa transfer embrya s mozaikou neodporúča.

čítať viac
doktor

Opýtajte sa
odborníka

Poraďte sa s našimi
odborníkmi.

Položiť otázku

Opýtajte sa odborníka

Poraďte sa s našimi odborníkmi.

Položiť otázku
doktor