Z depresie môže bolieť brucho, alebo aj opačne, depresiu máte z boľavého brucha. Vplyv mikrobiómu na chémiu v mozgu je vedecký dokázaný. Podľa londýnskej doktorky Megan Arrollovej a nových štúdií hrá významnú rolu aj v boji proti nervozite, úzkosti, či depresii. Dobré baktérie, probiotiká, tak dostávajú nové pomenovanie „psychobiotiká“.

„Os mozog-črevo je obojsmerná. Nervový systém v hlave, veľký mozog, má na starosti rovnováhu trávenia, apetítu a kontroly hmotnosti. Vplyv na zdravie však má aj malý mozog v čreve,“ vysvetľuje psychologička.  „Depresia má súvislosť so zmenami chemických látok, neuroprenášačov uvoľňujúcich sa v nervových zakončeniach buniek. Porucha ich rovnováhy sa podieľa na vzniku depresie. Najviac sérotonínu, zodpovedného za dobrú náladu, sa tvorí a nachádza práve v črevách, nie v mozgu. Zlý stav tráviacej sústavy môže brániť jeho produkcii a spôsobiť, že mozog je oň ochudobnený,“ potvrdzuje aj všeobecná lekárka MUDr. Diana Ganajová.

Os mozog-črevo je obojsmerná. Nervový systém v hlave, veľký mozog, má na starosti rovnováhu trávenia, apetítu a kontroly hmotnosti. Vplyv na zdravie však má aj malý mozog v čreve.
 

 

Smútok z taniera

„Črevá potrebujú zdravé bunky a prospešné baktérie pomáhajúce vytvárať vitamíny, absorbovať minerály a tráviť potravu. To, čo jeme a ako sa cítime, spolu úzko súvisí. Jednotvárna, málo pestrá a nepravidelná diéta s nedostatkom čerstvého ovocia a zeleniny, nadmerné množstvo umelých a konzervačných látok rozhodne môžu prispievať k rozvoju depresie. Medzi najbežnejšie spúšťače depresie patrí alkohol, nadmerné dávky kofeínu a veľké množstvo rafinovaných cukrov,“ vyratúva košická lekárka. A na nevhodnú stravu sa nabalí ďalší obvod začarovaného kruhu.

„Obezita a depresia bývajú prepojené nádoby. Ak ste obézny, prekáža vám to, ste z toho smutní. Ale nie ste schopní sa z toho vyhrabať a rozladenosť riešite jedlom. V našich ambulanciách máme týchto pacientov neúrekom. Mnohí z nich sa dušujú, že nič nejedia, priberajú aj z obyčajnej vody, či pri pohľade na jedlo. Mali by byť však v prvom rade úprimní sami k sebe. Ja osobne som sa ešte s človekom, ktorý by reálne dokázal priberať z vody, nestretla,“ nabáda doktorka Ganajová.

Zhodiť problémy

Podľa Diany Ganajovej ide často o ľudí, ktorí utrpeli v živote sklamanie, prehru, stratu zamestnania, no aj na prvý pohľad šťastné mladé ženy, ktorým sa nedarí schudnúť ani pár rokov po pôrode. „Vnímam to ako pozitívny fakt, ak prídu a rozprávajú o svojom probléme. Musíme v prvom rade vylúčiť vnútorné poruchy a ochorenia ako trebárs ochorenie štítnej žľazy, ktoré by teoreticky situáciu zhoršili a na druhej strane, ako v niektorých prípadoch, zamerať sa aj na liečbu depresie - prípadne za pomoci psychológa, ktorá by mnohým mohla v chudnutí pomôcť,“ pripomína doktorka ešte jeden známy fakt:

Obojsmerne funguje aj vzťah medzi depresiou a cvičením. Zvýšená fyzická činnosť vedie k zlepšeniu depresie a zlepšenie depresie vedie k zvýšeniu pohybovej aktivity. Podľa štúdie na Rutgersovej univerzite meditácia alebo aktívny pohyb aspoň dvakrát do týždňa znamená pokles depresívnych prejavov až o 40 percent v priebehu ôsmich týždňov.

Aktívny pohyb aspoň dvakrát do týždňa znamená pokles depresívnych prejavov až o 40 percent v priebehu ôsmich týždňov.
 

 

Recept proti depresii

Potravín, ktoré môžu v rámci prevencie a liečby depresie pomôcť, je habadej. „Patria sem suroviny obsahujúce vitamín B, najmä B6 a B12 a kyselina listová. Vo veľkej miere ich obsahujú vajíčka, mäso, strukoviny, celozrnné výrobky, listová zelenina. Ďalšou dôležitou zložkou sú omega mastné kyseliny v rybách ako losos, tuniak, makrela, orechoch či semienkach,“ vyratúva všeobecná lekárka zloženie antidepresívnej diéty.

Z tryptofánu, esenciálnej aminokyseliny, ktorá sa nevie vytvoriť v tele a musíme ju prijímať stravou, sa v nervových bunkách tvorí serotonín. Získate ho z potravín bohatých na proteíny ako morčacie a hovädzie mäso, vajíčka, banány, orechy, mliečne výrobky. Odporúčam aj jogurty vzhľadom na dôležitý obsah telu prospešných probiotík, ale aj celkovému obsahu bielkovín a vápnika. Nezabúdajte ani na mozgu prospešný vitamín D. Ten doplňte aj pravidelným pohybom na čerstvom vzduchu,“ uzatvára doktorka Ganajová.

Prvá pomoc na náladu

Ak vám príde clivo, vyskúšajte ako prvú pomoc stravu. Pripravte si zdravý dezert z orechov akéhokoľvek druhu, čerstvého probiotického jogurtu či syra a ovocia. Alebo si upečte makrelu na olivovom oleji. Podľa štúdií tri a viac porcií morských živočíchov týždenne stopne príznaky depresie o polovicu.