MENU
zdravy-zivot

Menu proti depresii: 3 dôležité živiny vám nesmú chýbať, smútok zmiernia o polovicu

Na rozjasnenie nálady poslúžia najlepšie pestré plody.

Súvisiace témy

Zdravý život

Menu proti depresii: 3 dôležité živiny vám nesmú chýbať, smútok zmiernia o polovicu

Dajte črevám veselšie hormóny. S psychikou môžu spraviť zázraky.

Z depresie môže bolieť brucho, alebo aj opačne, depresiu máte z boľavého brucha. Vplyv mikrobiómu na chémiu v mozgu je vedecký dokázaný. Podľa londýnskej doktorky Megan Arrollovej a nových štúdií hrá významnú rolu aj v boji proti nervozite, úzkosti, či depresii. Dobré baktérie, probiotiká, tak dostávajú nové pomenovanie „psychobiotiká“.

„Os mozog-črevo je obojsmerná. Nervový systém v hlave, veľký mozog, má na starosti rovnováhu trávenia, apetítu a kontroly hmotnosti. Vplyv na zdravie však má aj malý mozog v čreve,“ vysvetľuje psychologička.  „Depresia má súvislosť so zmenami chemických látok, neuroprenášačov uvoľňujúcich sa v nervových zakončeniach buniek. Porucha ich rovnováhy sa podieľa na vzniku depresie. Najviac sérotonínu, zodpovedného za dobrú náladu, sa tvorí a nachádza práve v črevách, nie v mozgu. Zlý stav tráviacej sústavy môže brániť jeho produkcii a spôsobiť, že mozog je oň ochudobnený,“ potvrdzuje aj všeobecná lekárka MUDr. Diana Ganajová.

Os mozog-črevo je obojsmerná. Nervový systém v hlave, veľký mozog, má na starosti rovnováhu trávenia, apetítu a kontroly hmotnosti. Vplyv na zdravie však má aj malý mozog v čreve.
 

 

Smútok z taniera

„Črevá potrebujú zdravé bunky a prospešné baktérie pomáhajúce vytvárať vitamíny, absorbovať minerály a tráviť potravu. To, čo jeme a ako sa cítime, spolu úzko súvisí. Jednotvárna, málo pestrá a nepravidelná diéta s nedostatkom čerstvého ovocia a zeleniny, nadmerné množstvo umelých a konzervačných látok rozhodne môžu prispievať k rozvoju depresie. Medzi najbežnejšie spúšťače depresie patrí alkohol, nadmerné dávky kofeínu a veľké množstvo rafinovaných cukrov,“ vyratúva košická lekárka. A na nevhodnú stravu sa nabalí ďalší obvod začarovaného kruhu.

„Obezita a depresia bývajú prepojené nádoby. Ak ste obézny, prekáža vám to, ste z toho smutní. Ale nie ste schopní sa z toho vyhrabať a rozladenosť riešite jedlom. V našich ambulanciách máme týchto pacientov neúrekom. Mnohí z nich sa dušujú, že nič nejedia, priberajú aj z obyčajnej vody, či pri pohľade na jedlo. Mali by byť však v prvom rade úprimní sami k sebe. Ja osobne som sa ešte s človekom, ktorý by reálne dokázal priberať z vody, nestretla,“ nabáda doktorka Ganajová.

Zhodiť problémy

Podľa Diany Ganajovej ide často o ľudí, ktorí utrpeli v živote sklamanie, prehru, stratu zamestnania, no aj na prvý pohľad šťastné mladé ženy, ktorým sa nedarí schudnúť ani pár rokov po pôrode. „Vnímam to ako pozitívny fakt, ak prídu a rozprávajú o svojom probléme. Musíme v prvom rade vylúčiť vnútorné poruchy a ochorenia ako trebárs ochorenie štítnej žľazy, ktoré by teoreticky situáciu zhoršili a na druhej strane, ako v niektorých prípadoch, zamerať sa aj na liečbu depresie - prípadne za pomoci psychológa, ktorá by mnohým mohla v chudnutí pomôcť,“ pripomína doktorka ešte jeden známy fakt:

Obojsmerne funguje aj vzťah medzi depresiou a cvičením. Zvýšená fyzická činnosť vedie k zlepšeniu depresie a zlepšenie depresie vedie k zvýšeniu pohybovej aktivity. Podľa štúdie na Rutgersovej univerzite meditácia alebo aktívny pohyb aspoň dvakrát do týždňa znamená pokles depresívnych prejavov až o 40 percent v priebehu ôsmich týždňov.

Aktívny pohyb aspoň dvakrát do týždňa znamená pokles depresívnych prejavov až o 40 percent v priebehu ôsmich týždňov.
 

 

Recept proti depresii

Potravín, ktoré môžu v rámci prevencie a liečby depresie pomôcť, je habadej. „Patria sem suroviny obsahujúce vitamín B, najmä B6 a B12 a kyselina listová. Vo veľkej miere ich obsahujú vajíčka, mäso, strukoviny, celozrnné výrobky, listová zelenina. Ďalšou dôležitou zložkou sú omega mastné kyseliny v rybách ako losos, tuniak, makrela, orechoch či semienkach,“ vyratúva všeobecná lekárka zloženie antidepresívnej diéty.

Z tryptofánu, esenciálnej aminokyseliny, ktorá sa nevie vytvoriť v tele a musíme ju prijímať stravou, sa v nervových bunkách tvorí serotonín. Získate ho z potravín bohatých na proteíny ako morčacie a hovädzie mäso, vajíčka, banány, orechy, mliečne výrobky. Odporúčam aj jogurty vzhľadom na dôležitý obsah telu prospešných probiotík, ale aj celkovému obsahu bielkovín a vápnika. Nezabúdajte ani na mozgu prospešný vitamín D. Ten doplňte aj pravidelným pohybom na čerstvom vzduchu,“ uzatvára doktorka Ganajová.

Prvá pomoc na náladu

Ak vám príde clivo, vyskúšajte ako prvú pomoc stravu. Pripravte si zdravý dezert z orechov akéhokoľvek druhu, čerstvého probiotického jogurtu či syra a ovocia. Alebo si upečte makrelu na olivovom oleji. Podľa štúdií tri a viac porcií morských živočíchov týždenne stopne príznaky depresie o polovicu.

Súvisiace články

Video

Poradňa zdravia

Zobraziť

Ako si mám pri kúpaní chrániť vagínu pred vniknutím vody?

Mnoho žien má  problém s vaginálnou mykózou, ktorú spôsobuje premnoženie kvasiniek v pošve. Vysoké riziko prináša kúpanie v bazénoch, a to nielen verejných. Mykózu totiž nespôsobuje znečistenie vody v bazéne, ale naopak jej čistota, dezinfekcia a chlór.

Po kúpaní v bazéne či v chemicky upravovanej vode odporúčam  používať preventívne čípky alebo vaginálne krémy, ktoré opätovne navodia správne pH v pošve. Odporúčam tiež vyzliecť si po kúpaní mokré plavky, aby na podbruško nepôsobila vlhkosť a chlad.

Na trhu existujú špeciálne navrhnuté tampóny, ktoré sa od klasických líšia. Majú inú štruktúru a sú napustené látkou, ktorá chráni pred infekciou. Vazelínové tampóny sú nasiaknuté lekárskou vazelínou a dezinfekčnou látkou, ktorá zabráni vode dostať sa do vnútra vašich intímnych partií. Ženy sú tak chránené od baktérií a rôznych infekcií.

Počas dovolenky a najmä, ak je žena háklivá na rôzne mykózy či infekcie, môžu vazelínové tampóny používať aj mimo menštruáciu, pre ochranu pred neželaným „ničiteľom“ príjemnej dovolenky. Na zváženie sú probiotické tampóny. Ich základom je schopnosť prispôsobiť sa prirodzenému prostrediu ženskej pošvy, ktoré má kyslejšie pH, vyžaduje prítomnosť laktobacilov, ktoré nás ženy chránia pred baktériami. 

čítať viac

Naša jedenásťročná máva občas výtok z pošvy. Je to bežné?

V predpubertálnom období normálny výtok neexistuje. U dievčat počas dospievania vplyvom hormónov sa mení prostredie pošvy. Žliazky krčku maternice začínajú produkovať hlienový sekrét. Tie vytvárajú kyselinu mliečnu, ktorá premieňa chemické prostredie pošvy z neutrálneho na výrazne kyslé. Kým sa však hormóny a činnosť žliazok „zabehnú“, chvíľu to trvá. Preto býva v puberte  sekrécia hojnejšia ako v dospelosti a môže dráždiť doposiaľ nezvyknutú kožu rodidiel. Toto je jediná výnimka, kedy môžeme výtok označiť za „normálny“. Je číry, páchne kyslo, na spodnej bielizni zanechá bezfarebné škvrny, akoby bola naškrobená. Liečbu netreba, na mieste je zvýšená hygiena. Nie strečové vypasované rifle!

čítať viac
doktor

Opýtajte sa
odborníka

Poraďte sa s našimi
odborníkmi.

Položiť otázku

Opýtajte sa odborníka

Poraďte sa s našimi odborníkmi.

Položiť otázku
doktor