MENU
zdravy-zivot

Ľadové končatiny: Pred čím varujú a ako ich konečne zohriať?

Šálka správneho čaju rozbehne trávenie.
Zdravý život

Ľadové končatiny: Pred čím varujú a ako ich konečne zohriať?

Ľadové ruky a nohy mnohých ľudí trápia aj doma alebo keď sa vonku oteplí. Viete čo ich spôsobuje a ako im zabrániť?

Tento problém sa častejšie objavuje u žien. Nedostatočné prekrvenie končatín je spôsobené hromadením väziva a tuku v stenách tepien, čím sa naruší prúdenie okysličenej krvi a výživných látok, čo spôsobí efekt ľadových končatín. Studené ruky a nohy nás tak môžu potrápiť v ktorejkoľvek časti roka. Pravdou je, že čím je počasie chladnejšie, tým sú prejavy pocitov ľadových končatín výraznejšie.

Pozor na správny životný štýl!

Odborníci sa zhodujú, že hlavnou príčinou týchto problémov býva nesprávny životný štýl, najmä nedostatok pohybu, fajčenie a pitie kofeínových nápojov. Nikomu navyše neprospievajú ani stresové situácie. V prípade, že v nás niečo vyvoláva veľký strach alebo sa zľakneme, naše ruky a nohy sa ponoria do „studeného režimu“.

Emocionálna pohoda je dôležitá pre správne fungovanie a zároveň je významným zdrojom tepla. Preto by sme mali prepnúť na pozitívnejšie myslenie a čo najviac obmedziť stres alebo ak sa dá, úplne ho zo svojho života vyhodiť. Ľadové končatiny môžu zároveň signalizovať i vážnejšie ochorenie, napríklad:

  • problémy so štítnou žľazou,
  • srdcovo-cievne problémy,
  • poruchy funkcie nadobličiek,
  • vysoký krvný tlak či migrénu.
Tipy proti studeným nohám

S vekom sa problémy stupňujú

Problémy s chladom v končatinách postihujú ľudí rôznych vekových kategórií a častejšie sa s nimi stretávajú ženy. Môže za to pomalší metabolizmus, tenšie cievy a menšie percento svalovej hmoty. Ťažkosti s ľadovými končatinami sú známe aj ako Raynaudov syndróm, teda porucha obehového systému, pri ktorej sa končatiny nedostatočne prekrvujú. Zvyčajne platí, že s pribúdajúcim časom sa neliečené problémy stupňujú. V počiatočnom štádiu nemusíme mať žiadne príznaky. Postupne sa však ťažkosti začnú zhoršovať a objavuje sa občasné krívanie a kŕče. V prípade, že sa problémy neriešia a naplno prepuknú, potrápiť môžu silné kŕče či bolesť, a to dokonca v stave pokoja. Je preto dobré sledovať vlastné telo a reagovať už pri počiatočných náznakoch zdravotných patálií. Bolesť sa neoplatí ignorovať, pretože dokáže odpovedať niekoľkonásobne!

Rozhýbte telo a upravte jedálniček

Jedným zo spôsobov, ako sa zbaviť týchto problémov, je pravidelný pohyb. Do svojho denného rozvrhu zaraďte cvičenie alebo akúkoľvek športovú aktivitu. Pohyb navyše prospieva aj pri ďalších zdravotných problémoch a pomáha k celkovému zlepšeniu fyzického a psychického stavu človeka. Na výber je v súčasnosti skutočne široká škála športov – individuálne aj kolektívne, zimné či letné alebo športy halové, prípadne pod holým nebom. Je len na každom z nás, čo si vyberie a čo si telo zažiada. Oplatí sa tiež vyskúšať gymnastiku rúk a nôh pod stolom, ktorá prekrví telo. Netreba sa vyhýbať ani chôdzi po schodoch či občas vyskúšať pár drepov.

Jedným z trikov, ako predchádzať zlému prekrveniu, je upravenie jedálnička. Do stravy stačí zaradiť čili, cesnak, červenú fazuľu alebo štipľavé korenie. Okrem toho, že mnohé z týchto surovín dodajú vášmu jedlu špeciálnejšiu chuť, zrýchlia aj metabolizmus. Riešením môže byť tiež zázvorový čaj, ktorý rovnako zlepšuje krvný obeh. Stačí si len treba vybrať podľa svojich chutí a nezabúdať na pravidelný pitný režim!

Ako si poradiť s ľadovými končatinami?

Pokračovať Ďalej (1/2)

Súvisiace články

Video

Poradňa zdravia

Zobraziť

Naše bábätko cez deň nespáva. Ako mu upraviť režim?

Potreba spánku dvoj- až trojmesačného bábätka sa nemení z hľadiska priemerného času spánku, ale dochádza k posunu denného a nočného spánku. Nočný čas sa predlžuje a denný sa skracuje. Priemerná doba denného spánku je 4-5 hodín. Počet odpočinkov počas dňa medzi tretím až štvrtým mesiacom až prvým rokom klesá. Uprednostňujte zaspávanie v pokojnej atmosfére, zachovávajte rovnaký rituál uspávania. Cez deň buďte čo najviac spolu vonku, ak ste doma, vpusťte do bytu čo najviac svetla. Počas dňa sa spolu veľa hrajte, maznajte, rozprávajte, v noci podľa možnosti nerozsvecujte svetlo a obmedzte dlhší kontakt. Buďte flexibilní na potreby a požiadavky dieťatka. Jemný zvuk v pozadí neprekáža, ale veľkému hluku sa vyhnite.

čítať viac

Kedy je najvyšší čas vymeniť detskú kefku za „dospelácku“?

Je to veľmi individuálne. Neexistuje správny vek, alebo tabuľka, podľa ktorej sa riadiť. Dôležité je, aby boli zúbky dobre vyčistené a aby ste ich do 12 roku života dieťatka dočisťovali. Všeobecne ale platí, že menšou kefkou sa zuby čistia lepšie a dôslednejšie. Mám veľa dospelých klientov, ktorí si kvôli menším ústam nedokážu dôkladne vyčistiť zuby „dospeláckou“ kefkou a odporúčam im preto používať tie detské. Keď ju ale budete chcieť vymeniť, siahnite skôr po takej, ktorá má menšiu hlavičku a hlavne rovné štetinky. Určite by som ale aspoň do tých 12 rokov zostala pri detskej kefke.

čítať viac
doktor

Opýtajte sa
odborníka

Poraďte sa s našimi
odborníkmi.

Položiť otázku

Opýtajte sa odborníka

Poraďte sa s našimi odborníkmi.

Položiť otázku
doktor