MENU
zdravy-zivot

Koľkokrát sa v noci budíte? Prerušovaný spánok vám zarába na problémy

Vstať a vzdať to? Možno by to bolo lepšie, ako sa ešte niekoľkokrát nahnevane prebudiť.

Súvisiace témy

Zdravý život

Koľkokrát sa v noci budíte? Prerušovaný spánok vám zarába na problémy

Budíte sa na chrápanie partnera alebo ste to nevyhrali so susedmi? Nech už vás zo spánku v noci vyruší čokoľvek, máte problém. A väčší, než si myslíte.

Podarilo sa vám síce opäť zaspať a vstali ste ešte neskôr než zvyšok domu, no cítite sa ako zbitý pes. Akoby ste prežúrovali celú noc. Dôvod je podľa spánkových odborníkov jasný. Prerušovaný spánok vyčerpáva organizmus viac než jeho nedostatok. 

Najzdravšie spánkové polohy: Vstávajte bez bolesti a stuhnutia 

Vezme vám úsmev

Najviac si to podľa vedcov odnesie psychika. 62 respondentov rozdelili do troch skupín a počas troch nocí ich podrobili jednoduchému testu. Výsledky štúdie publikovali v odbornom časopise Sleep

Prvá skupina mohla spať ako dlho chcela, druhá mala čas vymedzený a dobrovoľníkov v tretej skupine budili v pravidelných intervaloch. Práve tí sa ráno zobudili absolútne podráždení. 

Chcete vedieť viac o chrápaní? Čítajte:  

Vlečie sa to s vami 

Nálada, s ktorou vstávate, sa preklenie do celého vášho dňa a odzrkadlí sa na zdraví. Výrazne znížená kvalita spánku neustálym budením zvyšuje v tele hladinu kortizolu, stresového hormónu. Ak by tento problém pretrvával dlhodobo, riskujete depresiu. Okrem toho máte chuť na jednoduché cukry a všeobecne sklony k nezdravej strave. 

Koľkokrát sa v noci budíte? Prerušovaný spánok vám zarába na problémyKoľkokrát sa v noci budíte? Prerušovaný spánok vám zarába na problémy
Zdroj: Shutterstock.com

„Ak je váš spánok v noci sústavne prerušovaný, nemáte možnosť prejsť všetky fázy spánku a dostať sa do štádia tzv. pomalých vĺn, v ktorom telo odpočíva a načerpáva zásoby potrebnej energie," uviedol Patrick Finan, profesor psychiatrie a behaviorálnych vied na univerzite v Baltimore. 

► Návod, ako sa dokonale vyspať: S TOP zásadami spánkovej hygieny budú aj rána krásne 

Oddelené spálne fungujú 

Rovnaký biorytmus partnerov, spoločné zaspávanie a prebúdzanie vzťah utužuje a postará sa o čarovné okamihy. Napriek tomu sú dôvody, pre ktoré niektorí musia a dokážu fungovať aj s oddelenými spálňami. Najčastejším je chrápanie, ktorého príčina sa nepodarila nijakým spôsobom odstrániť. V tomto prípade psychológovia radia, aby pár na spoločné chvíle v posteli nezanevrel a udržiaval si intimitu. Odchádzajte do svojej izby až tesne pred spaním a ráno sa príďte aspoň na pár minút pritúliť.  

Piliere pevného a šťastného vzťahu: Na čom stojí ten váš?  

Koľkokrát sa v noci budíte? Prerušovaný spánok vám zarába na problémyKoľkokrát sa v noci budíte? Prerušovaný spánok vám zarába na problémy
Zdroj: Shutterstock.com

Zdroj foto v texte: Shutterstock.com

Vo svete sa trend oddelených spální veľmi rýchlo presadil. Podľa štatistík Americkej asociácie staviteľov budov sa už v roku 2015 stavalo 60% nových rodinných domov automaticky na požiadavku majiteľov s dvoma hlavnými spálňami.

Pochvaľujú si radu ďalších plusov. Čo na ne poviete?  

  • vetranie a svietenie podľa potreby, 
  • môže vyhnať stereotyp zo sexu, 
  • túžbu nenarúšajú najintímnejšie prejavy druhého, 
  • vďaka väčšiemu osobnému priestoru si oddýchnete pohodlnejšie a kvalitnejšie, viac sa uvoľníte.

Manželský experiment: Táto zmena okorení i dlhoročný vzťah

Ženy spia horšie. Prečo?

Ženy trápia poruchy spánku oveľa častejšie. Ich spánok je plytší, pocity strachu a starosti im doňho zasahujú oveľa intenzívnejšie než mužom. Rozdiel medzi pohlaviami sa so stúpajúcim vekom ešte väčšmi prehlbuje. Podľa prieskumu Inštitútu demoskopie v Allensbachu asi jedna z troch žien medzi 45. a 60. rokom života sa v noci pravidelne prebúdza, kým v tomto veku nemá pokojný spánok iba jeden zo šiestich mužov.

8 príčin, pre ktoré sa budíte s bolesťou hlavy 

Popri menopauze, ktorá má na spánok veľký vplyv, hrajú veľkú rolu aj obavy zo samoty. Pre mnoho žien je totiž odchod detí z domu psychickou ujmou, a keď sa ich rola matky a ocitá na druhej koľaji, prepadnú ich myšlienky nepotrebnosti. A to je tiež dôvod, pre ktorý spávajú pracujúce ženy lepšie než tie, ktoré sú nezamestnané. 

Skúste to s relaxačnými technikami! Autogénny tréning pomáha znižovať stres a budete po nich spať oveľa pokojnejšie. 

Vedeli ste, že...

...s vekom potreba spánku klesá u oboch pohlaví:

  • novorodenci spia asi 11 až 13 hodín,
  • dospelí potrebujú 8 hodín spánku,
  • seniorom stačí tejto príjemnej činnosti venovať v priemere 6 hodín denne na to, aby sa prebudili vyspatí. Ani snov si vo vyššom veku neužijú toľko ako v mladosti.  

Najzáhadnejšia porucha spánku: Aj vy sa budíte sa so strachom a bez pohnutia? 

Spánok

Video

Poradňa zdravia

Zobraziť

V akom veku sa zvykne dieťaťu prestať zhoršovať krátkozrakosť?

Krátkozrakosť býva často dedičná. Tak ako píšete, máte to v rodine. Stredný typ krátkozrakosti (to je typ u Vášho syna) začína v detskom veku a postupne narastá až do obdobia okolo 20. roku života. Môže dosahovať  približne od -4 do -7 dioptrií. Po 20. roku života sa progresia krátkozrakosti výrazne spomalí, ale ešte stále môže mierne narastať aj do 35. roku života. Preto je nevyhnutné, aby deti do 18 rokov s krátkozrakosťou chodili na pravidelné očné kontroly minimálne raz ročne. A podľa potreby sa im  upravovali, teda zvyšovali dioptrie.  Krátkozrakosť sa časom nezlepší. Podstatou krátkozrakosti je predlžovanie očnej gule. Tým, že sa oko predlžuje a nezastavilo sa v raste, predlžuje sa predozadná os oka. Lúče, ktoré dopadajú do oka, sa lámu pred sietnicou, a preto vzniká neostrý obraz. Ak pred oko dáme mínusové sklo, takzvanú rozptylku, lúče sa rozptýlia a zalomia presne na sietnicu. Obraz sa tak zaostrí. V dnešnej dobe máme k dispozícii aj kontaktné šošovky, ktoré syn môže začať časom nosiť. V prípade, ak bude mať po 20. roku života stabilné dioptrie, tak môže zvažovať aj bezbolestné, bezpečné a rýchle laserové operačné odstránenie dioptrií s využitím femtosekundového lasera. V tomto prípade je však dôležité dbať na precízne vstupné vyšetrenie a výber samotnej kliniky.

čítať viac

Päťročný kaká do plienky. Je to hanba! Ako ho to odučiť?

Nikdy na dieťa netlačte. Nedovoľte, aby prevládali pri „odplienkovaní“ negatívne emócie. Veľa s ním hovorte. Vek päť rokov je už dosť hraničný, takému „veľkému“ dieťaťu už dokážete veľa vecí vysvetliť. Verím, že ste to skúšali aj pomocou hračiek. Mackovia a iní plyšoví kamaráti musia predsa tiež kakať. Deti to ľahšie pochopia a postupne zavedú do praxe. Skúste najprv nočník alebo redukciu na toaletu. Je možné , že sa váš synček bojí veľkej a hlbokej misy, zvuku pri splachovaní, nestability pod nohami, ktoré mu visia vo vzduchu. Pomáha podložiť pod nožičky stolček. Keď hovoríte, že ste už vyskúšali všetko, tak vám len môžem odporučiť návštevu detského psychológa.

čítať viac
doktor

Opýtajte sa
odborníka

Poraďte sa s našimi
odborníkmi.

Položiť otázku

Opýtajte sa odborníka

Poraďte sa s našimi odborníkmi.

Položiť otázku
doktor