MENU
zdravy-zivot

Koľko vlákniny treba denne zjesť, aby vám naozaj chránila zdravie? A kde ju nájdete?

K najvýdatnejším zdrojon vlákniny patrí čierna fazuľa, ale tiež hnedá ryža či zelenina ako taká.

Súvisiace témy

Zdravý život

Koľko vlákniny treba denne zjesť, aby vám naozaj chránila zdravie? A kde ju nájdete?

Vedci pátrali celých 40 rokov, aby zistili, aké množstvo skonzumovanej vlákniny denne nás dokáže ochrániť pred chronickými chorobami a predčasnou smrťou. A zistili to.

Štyri najčastejšie civilizačné choroby, teda tie, ktoré nezískate infekciou ale najmä svojim životným štýlom, sú srdcovo-cievne choroby, rakovina, cukrovka a chronické ochorenie dýchacích ciest. Odborníci už dlho opakujú, že práve pred nimi vás môže významne ochrániť, ak budete jesť dostatok vlákniny. Dlho sa však skúmalo, čo presne znamená „dostatok“. Obrovská štúdia, na ktorej sa podieľali desiatky vedcov, konečne zistila odpoveď. 

Vaše chúťky signalizujú, čo chýba vášmu telu. Je to vážne?

Málo vlákniny, veľa chorôb

Výsledkom analýz, ktoré dohromady trvali 40 rokov, podieľalo sa na nich vyše 4600 odborníkov a sledovali 135 miliónov osoborokov, je zistenie, že na prevenciu chorôb ako sú koronárne srdcové ochorenie, kardiovaskulárne ochorenie, mozgová príhoda, cukrovka 2. typu, rakovina hrubého čreva a množstvo rakovín spojených s obezitou, ako je rakovina prsníka, rakovina krčka maternice, rakovina pažeráka a rakovina prostaty, je dôležité zjesť denne 25 až 29 gramov vlákniny, prípadne ešte viac. Podľa štatistík zje priemerný Slovák len asi polovicu tohto odporúčaného množstva

6 potravín, ktoré sa tvária zdravo, no skôr vám uškodia

Veľa vlákniny, viac zdravia a menej kíl

Výskum zistil, že u tých, ktorí konzumovali najviac vlákniny, bolo o 15–30% menej pravdepodobné, že predčasne zomrú na nejakú civilizačnú chorobu v porovnaní s tými, ktorí jedli najmenej vlákniny.

Konzumácia potravín bohatých na vlákninu znamenala napríklad o 16–24% nižší výskyt koronárnych srdcových chorôb, mozgovej príhody, cukrovky 2. typu a rakoviny hrubého čreva.

Bonusom konzumácie vlákniny je nižšia hmotnosť, teda ľahšia cesta k štíhlosti.  

Ryža je top potravina sveta. Tieto VIDEOrecepty zachutia vám i deťom

Najviac vlákniny nájdete v týchto potravinách

Najbohatšie na vlákninu sú tieto potraviny – celozrnné, najmä ovsené vločky, hnedá ryža, strukoviny, najmä šošovica, čierna fazuľa, hrach, cícer, ovocie, najmä maliny, hrušky, avokádo, zelenina, napríklad artičoky, semená, najmä ľanové a orechy, najmä mandle

VIDEO: Zdravé a chutné ovsené sušienky? Stačia vám tieto 4 ingrediencie

Video

Poradňa zdravia

Zobraziť

Ostane po odstránení znamienka na bruchu viditeľná jazva?

Znamienka predstavujú léziu kože a je vhodnejšie odstrániť ich vcelku. Najradikálnejší spôsob je chirurgické odstránenie v celej hrúbke kože s histologizáciou. Jeden z najzhubnejších nádorov – malígny melanóm, nie je možné stále odhaliť inak ako klinickým vyšetrením. Odparovanie laserom, alebo plazmou je len estetické, odstraňuje pigmentácie do určitej hĺbky, ale nikdy nie radikálne a po odstránení nie je možnosť presnej diagnostiky. Preto my chirurgovia uprednostňujeme radikálne odstránenie s histologickým vyšetrením /pod mikroskopom/, a v prípade potreby ešte radikálnejšie výkony - v  rámci prevencie pred malígnym melanómom kože. Čo sa týka jaziev, problematika je rozsiahla, ale vždy je viac možností ako to riešiť. Najlepšie je to prekonzultovať ešte pred výkonom s ošetrujúcim lekárom. Pri rozhodovaní sa o spôsobe odstránenia znamienka treba mať na zreteli aj možnosť náhodného zistenia malígneho melanómu pri negatívnom kožnom vyšetrení.

čítať viac

Aká má byť v izbe teplota, aby bábätko neochorelo?

Optimálna teplota v miestnosti, kde dieťa spí by mala byť v rozmedzí od 18 do 22 stupňov, bez ohľadu na to, či je zima alebo leto. Okrem teploty vzduchu je dôležitá aj vlhkosť. Priveľmi suchý vzduch môže spôsobiť problémy so suchosťou slizníc i pokožky, vlhký zase zvyšuje riziko výskytu plesní. Pod 40 je málo, nad 70 priveľa. Dieťa zbytočne neobliekame vrstvami oblečenia, aby sme ho neprehrievali. V bytoch, kde je neraz viac ako 23 stupňov, dieťa nemá dôvod byť na noc ešte aj naobliekané. Jeho telesnú teplotu najlepšie určíme dotykom v oblasti krku, nie na končatinách, ktoré spravidla bývajú vždy chladnejšie. Dieťa by malo byť vhodne oblečené a prikryté. Každý deň treba miestnosť vyvetrať, hlavne večer pred spaním.

čítať viac
doktor

Opýtajte sa
odborníka

Poraďte sa s našimi
odborníkmi.

Položiť otázku

Opýtajte sa odborníka

Poraďte sa s našimi odborníkmi.

Položiť otázku
doktor