MENU
zdravy-zivot

Keď beh bolí: Tenisky si kupujte poobede a o pol čísla väčšie, radí lekárka

Správna obuv je pri behu kľúčová.
Zdroj: Profimedia.sk
Zdravý život

Keď beh bolí: Tenisky si kupujte poobede a o pol čísla väčšie, radí lekárka

Až pravidelný tréning odhalí, či beháte v správnej obuvi. Ozýva sa koleno? Môže sa za tým skrývať plochá noha, ale i slabý sedací sval.

Znepríjemňujú vám beh bolesti? Máte správnu techniku, ale stále si neviete športovanie vychutnať? Skontrolujte, čo máte obuté. Pravidelný beh si vyžaduje kvalitné tenisky. Neorientujte sa podľa značky, ale podľa toho, aký máte v teniskách pocit. Na čo treba myslieť pri kúpe správnej bežeckej obuvi? A prečo vás môže bolieť koleno aj pri oslabenom sedacom svale?

Príprava na bežecké preteky: Ako podať najlepší výkon, radia profesionáli

Každá noha je iná

„Každý má svoju architektoniku chodidla. Niekto ho má široké, iný úzke. Niekomu trčí prst, inému nie... Niekedy vás aj môže bolievať hlava len preto, lebo máte ploché nohy a nič s tým nerobíte. Chodidlá sú jedinečné. Nemožno odporučiť jednu, dve športové značky ako vhodnú obuv pre každého,“ vysvetľuje telovýchovná lekárka MUDr. Alena Urvayová„Pri výbere bežeckých tenisiek treba zohľadniť dve základné veci. Kresbu chodidla a povrch, po ktorom budete najčastejšie behať.“ Žiadne tenisky nie sú univerzálne. Jedny sú určené na trekking, druhé na chodenie po meste, iné na behanie po betóne.

Viac o nohách: Pláž, piesok a chôdza naboso. Ak to preženiete, potrápi vás bolesť

O pol čísla väčšia

Bežeckú obuv si choďte kupovať radšej popoludní. „Je to vhodnejšie, lebo v tom čase je už chodidlo trochu naliate. Vďaka tomu si nekúpite menšiu tenisku,“ približuje spôsob výberu podologička BSc (Hons) Denisa Mertl, MChS. „Bežecká obuv by mala byť asi o pol čísla väčšia, aby malo chodidlo priestor. Šnúrky v posledných dvoch dierkach si zaviažte pevnejšie. Tak bude členok lepšie fixovaný v pätovom ukotvení.“ Chodidlo sa vám nemôže pri behu v teniske pohybovať. Ak sa začne posúvať, prsty budú narážať do prednej časti. „Väčšinou na nich potom vznikne podliatina a zídu vám nechty,“ upozorňuje podologička.

Začnite od ponožky

Pri výbere bežeckých tenisiek zohľadnite aj materiál. Ak plánujete behať celoročne, kúpte si dva páry. Letné mesiace si vyžadujú ľahšiu, vzdušnú tenisku. „V chladnejšom počasí musí byť teplejšia a trochu pevnejšia. Noha by sa však v nej nemala potiť,“ hovorí telovýchovná lekárka. „Ideálna je kožená, tvarovaná a trochu voľná.“ Všetky pozitívne vlastnosti tenisky, môžu ešte podporiť aj ponožky. Vo všeobecnosti sú vhodné funkčné ponožky s obsahom elastanu. Vďaka nemu sa výborne prispôsobia chodidlu. Ponožky z bavlny sa zvyčajne roztiahnu a zošmyknú sa do tenisky. Ich zhúžvanie v topánke sa môže skončiť bolestivými pľuzgiermi. Ak sa vám nohy výraznejšie potia, voľte ponožky s dostatočnou nasiakavou schopnosťou. Poobzerajte sa po výrobkoch s obsahom bambusu.

Inšpirujte sa FOTO: Danica Jurčová mala komplexy z nôh. 7 cvikov pre ich vyrysovanie

Preštudujte stopu

U bežcov trpia nielen kolenné, ale i bedrové kĺby. „Vydržia veľa, ale hovorí sa, že zbierajú neduhy krčnej chrbtice i plochých nôh,“ objasňuje telovýchovná lekárka. „Ak nemáte vhodnú obuv, otrasy sú výraznejšie. Dôležitá je, samozrejme, aj správna technika. Pomôže vám to, keď si naštudujete nášľap. Využite dovolenku a piesočné pláže. Prebehnite sa naboso, piesok povolí a zanecháte na ňom krásnu stopu. Podľa nej zistíte, kde máte väčšiu a kde prípadne menšiu priehlbinu. Odhalíte, či podvedome nehľadáte úľavové polohy. Každý kĺb má svoj základný pohybový vzorec, keď ho dodržíte, bolesť nepríde.“ Ak napríklad našľapujete na vonkajšiu stranu chodidla, časom hrozí stresová zlomenina vonkajších kostičiek. Po pár rokoch zlého našľapovania stačí silnejšie dupnúť a zlomenina je na svete.

Video

Poradňa zdravia

Zobraziť

Napriek diéte FODMAP mi bolesti neustúpili. Musím kvôli liekom navštíviť špecialistu?

SIBO je ochorenie, pri ktorom dochádza k nadmernému alebo aj abnormálnemu prerastaniu tenkého čreva baktériami. V tomto prípade sa indikuje antibiotická liečba, pričom najlepšie skúsenosti sú s liečivom rifaximín. Dané antibiotikum vám môže predpísať len špecialista. Zvyšné, ako je norfloxacín a amoxicilín, môže predpísať aj všeobecný lekár.

čítať viac

Mám hraničné hodnoty tlaku. Kedy treba začať liečbu?

Hodnoty tlaku krvi nie sú rovnaké u toho istého človeka počas celého dňa. Vplýva naň veľa faktorov. U dospelých sa ako normálny  tlak  krvi uvádza hodnota 120/75 - 80 mmHg. Hraničný tlak krvi je medzi 130 -139/80 - 90 mmHg a za hypertenziu I. stupňa sa považuje opakovane nameraný tlak krvi 140 -160/90 -100 mmHg. Pre správne meranie treba zabezpečiť základné podmienky - seďte predtým bez stresu a predchádzajúcej fyzickej aktivity minimálne päť minút a nebuďte veľmi najedená ani hladná. Tlak si merajte dva až tri razy týždenne v rôznych časoch, nielen ráno po zobudení.

S liečbou zvýšeného tlaku krvi by ste mali začať, ak ste si viac týždňov po sebe namerali takmer vždy zvýšené hodnoty. Objednajte sa k všeobecnému lekárovi. Niekedy sa vám sestrička v ambulancii nameria zvýšené hodnoty tlaku krvi, ktoré sa odlišujú od nameraných v domácom prostredí. Môže ísť o syndróm bieleho plášťa. Aj v tomto prípade je potrebné začať cielenú liečbu s primeranou dávkou a kombináciou liekov. Na potvrdenie hypertenzie mimo ambulancie lekára je často nevyhnutné vykonať 24-hodinové monitorovanie tlaku krvi, ktoré sleduje tlak aj počas noci, keď spíte. Až tento výsledok niekedy definitívne odhalí hodnoty tlaku krvi.

Pri hraničných hodnotách krvného tlaku odporúčame diétne a režimové opatrenia. Znížte konzumáciu kuchynskej soli, ale pozor, je prítomná  takmer v každom jedle, najmä v kupovanom. Znížte hmotnosť, prestaňte fajčiť a začnite s pravidelným aeróbnym cvičením, napríklad pravidelnou rýchlejšou chôdzou v trvaní 30 až 45 minút aspoň tri- až päťkrát týždenne. Pravidelne užívajte magnézium.

čítať viac
doktor

Opýtajte sa
odborníka

Poraďte sa s našimi
odborníkmi.

Položiť otázku

Opýtajte sa odborníka

Poraďte sa s našimi odborníkmi.

Položiť otázku
doktor