MENU
zdravy-zivot

Kalórie možno spaľovať aj bez cvičenia. Čo sa vyplatí robiť?

Kalórie nemusíte spaľovať len vo fitku.
Zdroj: Shutterstock
Zdravý život

Kalórie možno spaľovať aj bez cvičenia. Čo sa vyplatí robiť?

Nesedí vám cvičenie vo fitku? Ak vás niečo nebaví, ani pri tom nevydržíte. Existuje však riešenie ako sa kalórii zbaviť prirodzenou cestou.

So spaľovaním kalórií môžete začať hneď ráno. Stačí, keď sa pri umývaní zubov začnete pohupovať zo špičiek na päty. Hoci to prinesie len malú úľavu v podobe 150 kJ, je to dobrý štart. Navyše, nenáročný pohyb prispieva k zdraviu cievneho systému. Ak je to možné, za povinnosťami sa vyberte pečo. Pre telo je chôdza najprirodzenejší pohyb, avšak musí byť aktívna, nie z nohy na nohu. Keď sa presúvate z domu do obchodu, práce alebo sa prechádzate v parku, udržujte tempo. Denne sa snažte venovať energickej prechádzke aspoň pätnásť minút. Pravidelná chôdza výborne posilňuje srdcovocievny systém. Mali by ste urobiť minimálne 10 000 krokov denne.

Neobíďte schody

Kedykoľvek sa naskytne príležitosť, vyberte sa pešo po schodoch. Za pätnásť minút výstupu spálite 525 kJ. Energické vystupovanie schodmi, dokáže konkurovať aerobiku. Zastavíte sa cestou domov v obchode? Či už ide o výber čerstvého ovocia a zeleniny, alebo hľadanie trička či sukne na leto, aj vtedy spaľujete kalóire. Hodina behania po obchodoch vám odoberie približne 960 kJ. Po príchode domov málokto leňoší, čakajú vám prredsa bežné práce. Aj pri týchto činnostiach môžete účinne spaľovať kalórie. Varenie, umývanie riadu, upratovanie bytu... Ak sa na tieto aktivity venujete približne hodinu, môžete spáliť ďalších 500 kJ.

Zatancujte si

Ak nemáte chuť na upratovanie, zatancujte si. Stačí si pustiť obľúbenú pesničku a zábava je tu! Kalorický výdaj pri tancovaní sa ľahko vyrovná umývaniu okien, čo je za hodinu činnosti asi 1250 kJ, ale bude to oveľa príjemnejšie. Tancovanie je príjemnou aktivitou, pri ktorej nielenže spaľujete kalórie, ale zažijete aj veľa zábavy. Rôzne tanečné štýly, ako je napríklad zumba, hip-hop, salsa alebo folklór, sú skvelým spôsobom, ako sa pohybovať, zlepšiť koordináciu a stratiť kalórie. Vo výhode pri spaľovaní domácich kalórií sú tí, ktorí majú záhradu. Pri hodine práce na čerstvom vzduchu, spálite od 400 kJ do 2000 kJ. Závisí to od toho, či rýľujete, kosíte trávnik, trháte burinu alebo vyhrabávate lísite. Pri pestrej práci v záhrade si posilníte chrbát, nohy, paže. 

Dôležitá je zábava

Okrem pohybu vám pri spaľovaní kalórií pomôže aj úprimný smiech od srdca. Možno to nie je športová aktivita, ale stačí sa pätnásť minút smiať a hneď budete ľahší o 293 kJ. Navyše, smiech znižuje riziko srdcového infarktu. Skvelou príležitosťou na stretnutie s priateľmi, pri ktorom sa výborne zabavíte, je opekanie. Klasické opekanie, ktoré vyžaduje ohnisko a polienka, a preto ich treba narúbať. Ak ich narúbete viac, môžete mať zásoby na ďalšie opekania, a viac spálených kalórií. 

Počuli ste už náš podcast?

Súvisiace články

Video

Poradňa zdravia

Zobraziť

Dá sa zelený zákal operovať? Alebo existuje iná liečba?

Zelený zákal, glaukóm, je zákerné očné ochorenie, ktorého nástup človek necíti, nič ho nebolí. Postihuje však zrakový nerv a v prípade zanedbania preventívnych prehliadok a včasnej diagnostiky môže skončiť slepotou. Vyliečiť zelený zákal nie je úplne možné, no progres ochorenia sa dá vhodne nastavenou liečbou výrazne spomaliť. Liečba je konzervatívna formou kvapiek, no ak je táto forma nepostačujúca, je možné podstúpiť aj operačný zákrok. Avšak je potrebné uvedomiť si, že ani ten nevylieči poškodený zrakový nerv.

čítať viac

Potrebujem povzbudiť pamäť. Aké doplnky a strava je na to dobrá?

Na posilnenie pamäti sú okrem ginka vhodné omega-3 nenasýtené mastné kyseliny. V mozgových bunkách podporujú neuroplasticitu, prenos nervových vzruchov a zvyšujú kognitívne funkcie – pamäť, koncentráciu a schopnosť učiť sa. V klinických štúdiách bol zaznamenaný aj ich benefit pri liečbe demencie a Alzheimerovej choroby. Omega-3 nenasýtené kyseliny si človek nevie vytvoriť sám a preto ich musí prijímať z potravy. Bohaté na ne sú ryby, orechy, ľanové, konopné, chia semienka a rastlinné oleje. Na podporu funkcie mozgu môžete siahnuť aj po liekoch s účinnou látkou piracetam. Toto liečivo podporuje funkciu mozgových buniek a zvyšuje kognitívne funkcie. Na dosiahnutie maximálneho efektu je vhodné užívanie týchto doplnkov dlhodobo, tri a viac mesiacov.

Zdroj: Dr.Max
čítať viac
doktor

Opýtajte sa
odborníka

Poraďte sa s našimi
odborníkmi.

Položiť otázku

Opýtajte sa odborníka

Poraďte sa s našimi odborníkmi.

Položiť otázku
doktor