MENU
zdravy-zivot

Insomnia ničí ľuďom životy - takto ľahko ju odstránite

Ilustračné foto
Zdroj: NEURINU
Zdravý život

Insomnia ničí ľuďom životy - takto ľahko ju odstránite

Nespavosť a iné poruchy spánku nie sú ničím výnimočným, ale ani príjemným. Máte večer problém zaspať alebo sa budíte často počas noci a opäť neviete zaspať? Prípadne sa budíte veľmi skoro? Práve v dôsledku toho sa počas dňa cítite nevyspatí a vyčerpaní. A to nie je to jediný problém, ktorý so sebou insomnia prináša.

Nevyhnutnosť spánku pre regeneráciu ľudského tela a psychiky je nepopierateľná. Počas neho sa náš organizmus regeneruje a nadobúda energiu. To sa týka najmä fázy hlbokého spánku, tzv. non - REM spánku. V plytkej REM fáze sa nám síce snívajú sny, ale regenerácia organizmu neprebieha až tak intenzívne.

Lekári upozorňujú, že potrebná dĺžka spánku je v priemere 7 - 9 hodín. Určite však poznáte zo svojho okolia ľudí, ktorým stačí spať oveľa menej alebo naopak oveľa viac. Potreba spánku je totiž veľmi individuálna. Ak však máme spánku nedostatok, môže nám to spôsobiť množstvo psychických, aj fyzických ťažkostí.

Insomnia je nenápadný, ale krutý škodca

Podľa portálu Zdravoteka.sk je nespavosť (odborne označovaná aj ako insomnia) porucha spánku, pri ktorej dochádzak:

●        problémom pri zaspávaní,
●        častému budeniu v noci bez zjavnej príčiny,
●        veľmi plytkému spánku,
●        veľmi skorému rannému budeniu, aj niekoľko hodín pred skutočnou potrebou vstávania

Výskyt insomnie, bez ohľadu na jej príčiny, trvanie a závažnosť je až 35 % v celej populácii. Nespavosťou trpia 1,3-krát častejšie  ženy. Výskyt insomnie v populácii sa potom ešte viac zvyšuje spolu s narastajúcim vekom (MuDr. Mária Tormašiová).  Zdravotný portál Healthline.com dokonca uvádza, že niektoré príznaky insomnie pociťuje až neuveriteľných 75 % dospelej populácie. A to už je poriadna epidémia.

Nespavosť pritom človeka neničí len v noci, ale jej dôsledky sú citeľné najmä cez deň. Človek pociťuje únavu, vyčerpanosť, často môže byť podráždený, nedokáže sa sústrediť a má problémy s krátkodobou pamäťou. Nedostatok spánku sa môže navyše prejaviť rôznymi telesnými ťažkosťami. K tým patria napríklad kruhy pod očami a bledosť tváre, bolesť hlavy a svalov, búšenie srdca, potenie, tráviace ťažkosti a ďalšie. Nemajte ale obavy, ak vyriešite insomniu, tieto jej dôsledky rýchlo odznejú.

Takto odstránite insomniu z vášho života

Insomnia môže byť niekedy len krátkodobá a súvisí s dočasnými príčinami, ako sú neskorá večera alebo pitie kávy či alkoholu, svetlo a hluk z okolitého prostredia, prípadne zvýšený stres či zmena prostredia. Vtedy stačí odstrániť príčinu a insomnia zmizne sama. Ak však problémy so spánkom trvajú dlhšie ako štyri týždne, ide o chronickú nespavosť a tú už treba vážne riešiť.

Ak je insomnia diagnostikovaná odborníkom, do úvahy prichádza psychoterapia alebo farmakologická liečba. S liekmi ale opatrne, ľahko sa na ne zvyká, ale ťažšie odvyká. Pri ľahších spánkových poruchách nemusíte hneď začať užívať tabletky na spanie na lekársky predpis. Veľký rozdiel urobí dodržiavanie spánkovej hygieny a meditácia. Dobrú prácu odvedie aj užívanie melatonínu v podobe výživových doplnkov. Jeden trik však prevalcuje všetky bežne dostupné riešenia proti nespavosti. Je ním kombinácia viacerých volne dostupných prírodných látok, z ktorej účinkov budete nadšení.

Už naše staré mamy vedeli, že najlepšie na zaspávanie sú medovkový alebo ľubovníkový čaj. Medovka má príjemné tlmiace účinky, zmierňuje nervozitu a jej prejavy. Navodzuje pocity bezpečia a pohodlia. Ľubovník bodkovaný sa už v ľudovom liečiteľstve využíval na navodenie príjemného pocitu upokojenia. Dokáže skrátiť dobu zaspávania a zabrániť častému nočnému prebúdzaniu.

Tieto bylinky sa dajú užívať vo forme čajov, účinnejšie sú však vo forme koncentrovaných extraktov. Najlepšie funguje ich vzájomná kombinácia, doplnená o niektoré minerály a vitamíny (horčík, zinok, vitamíny B6, B12) spoločne s dobre známym melatonínom.

V lekárni nájdete množstvo voľnopredajných tabletiek na spanie, vo forme výživových doplnkov. Nenechajte sa však oklamať. Najlepšie fungujú iba tie, ktoré kombinujú už spomenuté látky. Takéto tabletky na spanie dokážu nielen skrátiť dobu zaspávania, predĺžiť hlboké fázy spánkového cyklu ale aj urýchliť regeneráciu nervového systému a celého tela. Výsledkom je potom svieže prebúdzanie a dostatok energie po celý deň.

Medzi najúčinnejšie produkty tohto typu by sme mohli zaradiť novinku od výrobcu NEURINU s názvom Melatogen. Ten je napriek svojej vysokej koncentrácii registrovaný ako výživový doplnok a preto si ho môže kúpiť každý. Nenechajte sa zmiasť názvom tohto produktu, nejde len o obyčajný melatonín. 

NEURINU Melatogen bol vyvinutý na základe najnovších poznatkov o spánku. Obsahuje látky, ktoré podporujú doplnenie neurotransmiterov počas spánku, aby ich bol dostatok na nový deň. Je účinný pri problémoch s nespavosťou a zníženej kvalite spánku. Prináša rýchle upokojenie, skracuje čas zaspávania a pomáha navodiť osviežujúci spánok, vďaka čomu dosiahnete dokonalý odpočinok. Sme presvedčení, že Melatogen by mohol byť užitočný  najme pre ľudí, ktorí trpia insomniou, pracujú na smeny, alebo sa potrebujú dokonale vyspať v priebehu čo najkratšieho času. Najlepšie je, že je bezpečný a nenávykový.

Predtým ako začnete experimentovať s akýmikoľvek tabletkami na spanie, majte na pamäti, že je potrebné dodržiavať dobrú spánkovú hygienu - teda minimálne dve hodiny pred spaním nepozerať do obrazoviek, odložiť mobil, nepiť alkohol, ani kávu a neprejedať sa. Pomáha aj zníženie teploty v spálni. Možno už len tieto jednoduché opatrenia urobia obrovský rozdiel v kvalite Vášho spánku. Ak sa pozitívne výsledky nedostavia, siahnite najprv po kvalitných voľnopredajných tabletkách na spanie. Lieky na predpis berte ako poslednú možnosť. 

Insomnia je porucha spánku, ktorá môže mať vážne následky na zdravie a kvalitu života človeka, vy však už teraz viete, ako s ňou zatočiť.

Použité zdroje:
●        health.gov.sk- Ministerstvo zdravotníctva SR:Insomnia. Štandardné postupy.
●        solen.sk - MUDr. Mária Tormašiová, PhD.: Poruchy spánku z pohľadu neurológa
●        zdravoteka.sk: Aké má príčiny a príznaky insomnia?
●        healthline.com - Insomnia: Causes, Symptoms, Types and More
●        neurinu.sk: Melatogen - pre rýchle zaspávanie, hlboký spánok a svieže ranné vstávanie. Žiadna nespavosť ani insomnia

Video

Poradňa zdravia

Zobraziť

Zápal a hnis po tetovaní? Návšteva odborníka je na mieste

Nepíšete, aké veľké je tetovanie, akou metódou a akými chemikáliami vám ho spravili, ani a za aký čas sa dostavil  zápal a hnisanie. Neviem, či neprichádzate v práci alebo inde do styku s chemikáliami, mechanickým dráždením, nečistotami.

Môže ísť o infekciu zanesenú priamo pri tetovaní alebo pri nesprávnom ošetrovaní a následnom domácom zanesení infekcie. Samozrejme, nedá sa vylúčiť ani možná alergia na použitú farbu pri tetovaní. Odporúčam vám navštíviť čo najskôr dermatológa.

čítať viac

Čo znamenajú výsledky môjho gynekologického vyšetrenia?

Z uvedených informácii by som doporučila superkonziliárne ultrazvukové vyšetrenie a tiež by som zvážila MRI malej panvy.

Pri zvýšenom ROMA indexe, je potrebná obozretnosť, nakoľko môžu znamenať aj abnormálne zmeny v bunkách.

Povieme si o tom niečo bližšie. Onkomarkery sú substancie prítomné v tele, ktoré sú produkované nádorovými bunkami alebo aj bežnými bunkami organizmu ako reakcia na prítomnosť nádoru. Vznikajú v dôsledku vzniku a vývoja malígneho procesu. Ak je hodnota onkomarkerov nízka, nie vždy to zaručuje neprítomnosť nádorových zien . Vo všeobecnosti však platí, že pri benígnom ochorení sú zýšené koncentrácie onkomarkera len prechodné, naopak pri malígnych stavoch dlhodobejšie alebo stúpajú. Tu je dôležitou premonnou čas, ten je prognostickým ukazovateľom v priebehu ktorého sa koncentrácia markera zdvojnásobí.

HE4 je Humánny epididymálny proteín 4, ktorý sa vylučuje do krvi a patrí do skupiny proteínov s najvyššou senzitívnosťou na detekciu ovariálneho karcinómu v porovnaní s inými markermi, a to predovšetkým v štádiu I.

ROMA index nám signalizuje riziko prítomnosti epiteliálneho ovariálneho karcinómu.  Ide o algoritmus, ktorý vychádza z hodnôt HE4 a CA 125. Keďže u Vás  bol zvýšený HE4 automaticky to koreluje s vyšším Roma indexom. Celkovo sa tieto hodnoty u nás posudzujú na základe menopauzálneho stavu ženy a to nasledovne:

Premenopauzálne ženy:
ROMA > 11,4%: vysoké riziko epiteliálneho ovariálneho karcinómu
ROMA < 11,4%: nízke riziko epiteliálneho ovariálneho karcinómu

Postmenopauzálne ženy:
ROMA > 30%: vysoké riziko epiteliálneho ovariálneho karcinómu
ROMA < 30%: nízke riziko epiteliálneho ovariálneho karcinómu

čítať viac
doktor

Opýtajte sa
odborníka

Poraďte sa s našimi
odborníkmi.

Položiť otázku

Opýtajte sa odborníka

Poraďte sa s našimi odborníkmi.

Položiť otázku
doktor