MENU
zdravy-zivot

Home office vám môže zničiť chrbát. 5 tipov pre zdravšie sedenie

Sedavý životný štýl s minimom pohybu prispieva k vzniku problémov s chrbticou.

Súvisiace témy

Zdravý život

Home office vám môže zničiť chrbát. 5 tipov pre zdravšie sedenie

Pracujete z domu? O pohodlný a výhodný benefit ide iba v prípade, ak sú vaše domáce podmienky prispôsobené dlhodobej práci pri počítači. Ak nie, odnáša si to najčastejšie chrbát.

Je váš chrbát často stuhnutý, presilený či boľavý? Môže za to zlá životospráva, málo pohybu a dlhodobo nezmenené návyky sedenia pri počítači. Poradíme vám, ako sa tejto bolesti vyhnúť?  

Krátke prestávky 

Ak trávite osemhodinovú pracovnú dobu iba v sede za počítačom, navyše na nevhodnej stoličke, nie je sa čo diviť, že vaše telo bude stuhnuté a časom sa dostaví aj bolesť chrbta. Počas práce by ste si mali robiť pravidelne prestávky, ideálne raz za hodinu asi na 5 minút. Počas nich sa prejdite alebo ponaťahujte.

Skvelou prevenciou pred bolesťou chrbta sú aj dychové cvičenia do brucha, ktoré zlepšujú brušnú peristaltiku. Aj tá môže mať na chrbát veľký vplyv. Nemenej dôležitá je aj vaša strava. Dychové cvičenia sa nevykonávajú dobre s plným žalúdkom, preto je vhodné jesť počas dňa v menších porciách a častejšie. Uprednostňujte ľahšiu stravu, ktorá zabráni aj únave pri trávení. Okrem dychových cvičení sú vhodné aj rotačné cviky, ktoré pomáhajú chrbtici a vyrovnávajú dysbalanc pri sedení pri počítači. A určite nezabúdajte ani na horné končatiny, aj tie občas celé rozhýbte.

Sedavé zamestnanie môže v extrémnych prípadoch viesť až k degeneratívnym zmenám chrbtice, chronickým bolestiam alebo aj problémom s trávením. Pre mnohých je bolesť chrbta bežnou súčasťou života. To je ale zle. Na bolesť si nezvykajte. Vhodnou a skorú prevenciou viete mnohým nepríjemným a zábvažným problémom zabrániť. 

5 tipov pre zdravšie sedenie

  • Výška dosky stola, za ktorým pracujete by mala byť od 72 do 78 centimetrov. Výšku si vždy vyberajte tak, aby lakte zvierali pravý uhol a doska stola vás netlačila do predlaktia.
  • Na stole by ste mali mať dostatok miesta pre monitor aj klávesnicu. Myslite na to, že vzdialenosť obrazovky od tváre by mala byť od 50 do 70 centimetrov. Rozmery dosky stola by sa mali pohybovať od 80 do 100 centimetrov.
  • Horný okraj obrazovky monitora by ste mali mať vo výške očí, aby ste sa nehrbili a k ​​počítaču sa nemuseli skláňať.
  • Ak chete predísť zápalom karpálnych tunelov alebo poruchám obehového systému, zvážte podpierky pre kĺby. Pre správne uchopenie myši bude stačiť gélová podložka, pre nohy zase slúžia ergonomická opierka chodidiel, ktorá zaistí správny uhol kolien.
  • Veľmi dôležitou súčasťou ergonomického sedenie pri práci je správne vybraná stolička. Mala by umožňovať dynamické sedenie, prispôsobiť sa pohybom tela a podoprieť chrbticu na správnych miestach.

Súvisiace články

Video

Poradňa zdravia

Zobraziť

Naše bábätko cez deň nespáva. Ako mu upraviť režim?

Potreba spánku dvoj- až trojmesačného bábätka sa nemení z hľadiska priemerného času spánku, ale dochádza k posunu denného a nočného spánku. Nočný čas sa predlžuje a denný sa skracuje. Priemerná doba denného spánku je 4-5 hodín. Počet odpočinkov počas dňa medzi tretím až štvrtým mesiacom až prvým rokom klesá. Uprednostňujte zaspávanie v pokojnej atmosfére, zachovávajte rovnaký rituál uspávania. Cez deň buďte čo najviac spolu vonku, ak ste doma, vpusťte do bytu čo najviac svetla. Počas dňa sa spolu veľa hrajte, maznajte, rozprávajte, v noci podľa možnosti nerozsvecujte svetlo a obmedzte dlhší kontakt. Buďte flexibilní na potreby a požiadavky dieťatka. Jemný zvuk v pozadí neprekáža, ale veľkému hluku sa vyhnite.

čítať viac

Kedy je najvyšší čas vymeniť detskú kefku za „dospelácku“?

Je to veľmi individuálne. Neexistuje správny vek, alebo tabuľka, podľa ktorej sa riadiť. Dôležité je, aby boli zúbky dobre vyčistené a aby ste ich do 12 roku života dieťatka dočisťovali. Všeobecne ale platí, že menšou kefkou sa zuby čistia lepšie a dôslednejšie. Mám veľa dospelých klientov, ktorí si kvôli menším ústam nedokážu dôkladne vyčistiť zuby „dospeláckou“ kefkou a odporúčam im preto používať tie detské. Keď ju ale budete chcieť vymeniť, siahnite skôr po takej, ktorá má menšiu hlavičku a hlavne rovné štetinky. Určite by som ale aspoň do tých 12 rokov zostala pri detskej kefke.

čítať viac
doktor

Opýtajte sa
odborníka

Poraďte sa s našimi
odborníkmi.

Položiť otázku

Opýtajte sa odborníka

Poraďte sa s našimi odborníkmi.

Položiť otázku
doktor