MENU
zdravy-zivot

Konečne vysvetlené: Čo je rozpustná, čo nerozpustná vláknina a kde ich nájdete

Ovsené vločky patria k najlepším zdrojom vlákniny.

Súvisiace témy

Zdravý život

Konečne vysvetlené: Čo je rozpustná, čo nerozpustná vláknina a kde ich nájdete

Raz nám odporúčajú rozpustnú, inokedy nerozpustnú vlákninu. V čom je rozdiel a kde sa ktorá nachádza?

Vláknina je súčasťou rastlinnej stravy a prechádza naším tráviacim systémom bez toho, aby sa vstrebala. Existuje rozpustná a nerozpustná vláknina. Logicky teda rozpustná sa rozpúšťa vo vode a nerozpustná nie. Obe majú pre naše zdravie veľký význam. Vláknina totiž znižuje riziko cukrovky, zlepšuje trávenie, pomáha nám udržiavať si optimálnu hmotnosť. Ale äčšina z nás jej konzumuje málo. Koľko je optimálne a kde ju nájdeme?

Benefity vlákniny                                         

  • Rozpustná vláknina je účinným prostriedkom na zníženie obsahu cholesterolu v krvi aj na znižovanie cukru v krvi, čím je perfektnou prevenciou voči cukrovke.
  • Nerozpustná vláknina pomáha prechodu skonzumovanej stravy cez tráviaci trakt a zvyšuje objem stolice. Podporuje citlivosť tela na inzulín a tiež je prevenciou voči cukrovke. Je užitočná pre tých, ktorých trápia zápchy či nepravidelná stolica.

Vláknina je tiež prospešná na udržiavanie optimálnej telesnej hmotnosti, ako prevencia vysokého tlaku, pomáha udržiavať správnu hladinu cholesterolu v krvi, reguluje pohyby čriev a predchádza vzniku hemoroidov, pomáha dosiahnuť sýtosť, znižuje riziko rakoviny hrubého čreva aj prsníka, znižuje riziko vzniku cukrovky. Zvýšením príjmu vlákniny o dve dávky denne v celozrnných produktoch si môžete znížiť riziko diabetu 2. typu až o 21%! Zároveň však treba dostatočne piť, aby ste dokázali naplno využiť jej cenné účinky pre zdravie.

Koľko denne a kde ju nájsť

Vlákninu je lepšie prijímať z prirodzených potravín, teda ovocia a zeleniny, než z potravinových doplnkov. Jej optimálne množstvo je u žien do 50 rokov 25g denne, pre staršie 21g. U mužov do 50 rokov je to 30g vlákniny denne, nad 50 rokov stačí 30g. Aby ste mali predstavu, tak napríklad 1 plátok celozrnného chleba obsahuje asi 3g vlákniny, šálka ovsených vločiek 4g a šálka varenej čiernej fazule 15g vlákniny.

  • Dobré zdroje rozpustnej vlákninyovos, hrach, fazuľa, jablká, citrusové ovocie, mrkva, jačmeň, psyllium.
  • Zdroje nerozpustnej zase celozrnná múka, pšeničné otruby, orechy, fazuľa, karfiol, zelené fazuľky, zemiaky.

Keďže väčšine z nás chýba v každodennej strave dostatočné množstvo vlákniny, nemali by ste na tieto potraviny zabúdať. Jej účinok na zdravie je naozaj famózny.

Súvisiace články

Video

Poradňa zdravia

Zobraziť

Na stabilizáciu skoliózy mi do chrbtice dali titánové tyče. Nemali by sa po čase vybrať?

Predpokladám, že operačný zákrok, pri ktorom vám do chrbtice vložili titánové fixačné tyče, ste absolvovali ako trinásť-, štrnásťročná. Podľa mojich výpočtov ich máte v tele už štrnásť rokov! O tom, ako dlho má zostať oporná konštrukcia po operácii v tele, rozhoduje operatér. Vo všeobecnosti platí, že každý cudzí, teda aj kovový materiál, by mal byť po limitovanom čase extrahovaný, teda vybraný z tela. Odporúčam vám čo najskôr navštíviť ošetrujúceho lekára.

Skolióza je vykrivenie chrbtice do strany. Ak nepomáha konzervatívna liečba, teda nosenie korzetu, a aktívna rehabilitácia, a vychýlenie je väčšie ako 35 až 40 stupňov, ortopéd indikuje operačný zákrok, pri ktorom sa do chrbtice vkladajú fixačné tyče. Majú za úlohu vyrovnávať krivku skoliózy. Po skončení rastu nasleduje ďalší zákrok, počas ktorého operatér vyberie z chrbtice opornú konštrukciu. Po druhej operácii by mala opäť nasledovať dlhodobá rehabilitácia a trénovanie bežných návykov.

čítať viac

Mesačná dcérka dýcha v spánku nepravidelne, panikárim!

Nemajte žiadne obavy, u mesačného aj staršieho bábätka je celkom normálne nepravidelné dýchanie počas spánku. Spánok má určité fázy. Keď bábätko zaspáva, očné viečka sa stále chvejú, nepravidelne dýcha. Je uvoľnené, občas sa mykne alebo sa smeje. Dostáva sa len do fázy ľahkého spánku. Ľahko sa prebudí. Ak budeme v uspávaní pokračovať, zistíme, že pravidelne a pokojne dýcha, má uvoľnené svaly, mykanie a naťahovanie sa vytratí. Bábätko prešlo do fázy hlbokého spánku, kedy ho môžeme uložiť do postieľky bez následného prebudenia.  Fáza hlbokého spánku trvá asi hodinu, ľahký spánok, ak prebehne nerušene, len 10 minút.

čítať viac
doktor

Opýtajte sa
odborníka

Poraďte sa s našimi
odborníkmi.

Položiť otázku

Opýtajte sa odborníka

Poraďte sa s našimi odborníkmi.

Položiť otázku
doktor