MENU
zdravy-zivot

Experti varujú: S vitamínom D to neprežeňte, môžete mať následky!

Na získanie vitamínu D nič lepšie ako slniečko nenájdete.

Súvisiace témy

Zdravý život

Experti varujú: S vitamínom D to neprežeňte, môžete mať následky!

Raz nám zdravotnícki odborníci tvrdia, že máme málo D vitamínu a treba ho užívať, teraz zase varujú, že priveľa déčka môže oslabiť naše kosti. Ako to teda je?

Odporúčaná denná dávka vitamínu D pre deti a tehotné je 10 mikrogramov denne, pre dospelých 5 až 10 mikrogramov. Nedostatok sa podľa doterajších poznatkov prejavuje svalovou slabosťou, svalovým napätím, mäkknutím kostí, čo vedie k bolestiam a zlomeninám. U malých detí aj k deformáciám kostry. Časopise British Medical Journal však nedávno zverejnil vedecký článok, že po analýze výsledkov stoviek štúdií, ktoré zahŕňali desiatky tisíc pacientov, došli odborníci k záveru: Nie sú žiadne jednoznačné dôkazy, že užívanie vitamínu D zlepšuje výsledky pohybového aparátu.

S výnimkou toho, ak patríte do ohrozenej skupiny ako sú starí ľudia či určié etnické skupiny. Oficiálne odporúčania na užívanie vitamínu D mohli podľa niektorých odborníkov viesť k tomu, že ľudia začali „déčko“ nadužívať. To však môže viesť k vážnym zdravotným problémom a môže to skôr oslabiť než posilniť kosti. 

Zdravé chute pre ženy: Vieme, ktoré jedlá chránia vaše orgány

Módny trend, nie zdravotná potreba

Podľa Tima Spectora, profesora genetickej epidemiológie na King College v Londýne a odborníka na reumatológiu, sme sa stali posadnutí vymysleným problémom. Poukazuje na to, že dnes je módne merať hladinu vitamínu D v krvi, z čoho ťaží akurát priemysel. Dokonca sa začali vyrábať domáce testy na zmeranie množstva D vitamínu z krvi z prsta. Ak súprava za 30 až 50 anglických libier ukáže nedostatok „déčka“, kúpite si k testeru aj vitamín. Lenže oficiálna a medzinárodne uznávaná hodnota optimálnej hladiny D vitamínu stanovená nikdy nebola, upozorňuje profesor. Na základe čoho potom tester ukazuje jeho nedostatok? 

Čítajte aj: Nejete vitamíny a minerály zbytočne? Poradíme, ako ich kombinovať správne

Slnko je najlepší zdroj

Samozrejme, D vitamín je pre zdravie veľmi dôležitý a malé deti by ho mali užívať podľa pokynov pediatra. „No pre drvivú väčšinu populácie je zbytočný a ľudia sa akurát môžu vyhovárať, že nepotrebujú ísť von na slnko a zdravo jesť, keď ho užívajú déčko ako doplnok stravy,“ tvrdí profesor Spector. Súhlasí s ním aj Dr. Natalie Carterová, vedúca výskumného projektu o artritíde. Ani jej pracovisko neodporúča, aby ľudia brali D vitamín preventívne. „Najlepší spôsob jeho získania je vystaviť sa slnku,“ vraví odborníčka. Podľa oficiálnych britských odporúčaní by užívať vitamín D mali len deti, tehotné a dojčiace ženy a ľudia starší ako 65 rokov.

Slnenie sa je zdravá závislosť! Tušili ste, že znižuje tlak a lieči srdce?

„Štúdie ukazujú, že ľudia s veľmi vysokou hladinou D vitamínu majú väčšiu pravdepodobnosť zlomeniny,“ varuje profesor. Okrem toho môže užívanie vysokých dávok vitamínu D spôsobiť hyperkalcémiu, nadmerné množstvo vápnika v krvi, čo vyvoláva letargiu, vysoký krvný tlak, srdcové problémy, kôrnatenie tepien a poškodenie obličiek. 

Video

Poradňa zdravia

Zobraziť

Mám mäkkú zubnú sklovinu. Čo by mi pomohlo spevniť zuby?

Pokiaľ ide o posilnenie skloviny, je veľmi vhodné používať zubné pasty s obsahom fluoridov. No ak máte naozaj výraznejšiu kazivosť, odporučila by som aj doplnkovú fluoridáciu. V lekárni nájdete špeciálne fluoridačné gély, ktoré môžete doma používať, vždy však presne podľa odporúčaní výrobcu. V tomto prípade je dôležitá dôslednosť a pravidelnosť. Dlhodobejší a výraznejší efekt má ale profesionálna fluoridácia, stomatológ, alebo dentálna hygienička vám na zuby aplikujú preparát s vyšším obsahom fluoridov a zuby budú tak posilnené a chránené po dobu 6-9 mesiacov. Treba ale myslieť na to, že za kazivosť zubov nemôže iba slabá sklovina. Na vznik zubného kazu vplýva viacero faktorov. Určite by bolo dobré poradiť sa s vašou dentálnou hygieničkou, ktorá by s vami prekonzultovala techniku čistenia zubov, typ zubnej kefky, ale napríklad aj stravovacie návyky.

čítať viac

Môžem užívať hormonálnu antikoncepciu počas dojčenia?

V prvom rade by som rada vyvrátila mýtus o tom, že dojčenie je antikoncepcia. Nemôžeme ho považovať za spoľahlivú metódu ochrany pred neželaným tehotenstvom, najmä ak sa vám už vrátila menštruácia. Ideálne bude, ak sa o vhodnej forme antikoncepcie poradíte so svojim gynekológom.

K dispozícii sú vnútromaternicové telieska alebo antikoncepčné tabletky s obsahom gestagénov, ktoré sú vhodné aj počas citlivého obdobia dojčenia. Prípadne siahnite po bariérovej antikoncepcii ako sú kondóm, pesar, spermicídne prípravky - gél, krém, pena, tabletky.

čítať viac
doktor

Opýtajte sa
odborníka

Poraďte sa s našimi
odborníkmi.

Položiť otázku

Opýtajte sa odborníka

Poraďte sa s našimi odborníkmi.

Položiť otázku
doktor