MENU
zdravy-zivot

Tekvicové semienka nevyhadzujte: Sú na chudnutie, imunitu i proti zápalom

Tekvicové semienka nevyhoďte, sú veľmi zdravé.
Zdroj: Shutterstock
Zdravý život

Tekvicové semienka nevyhadzujte: Sú na chudnutie, imunitu i proti zápalom

Tekvicové semienka sú skvelým zdrojom množstva látok prospešných pre naše zdravie. Tie zo supermarketu však môžu byť presolené, prepražené, s nezdravým tukom. Ako na to, aby boli aj dobré aj zdravé?

Na jednu šupu by ste nemali zjesť viac ako 85 tekvicových semienok, pretože ide o pomerne ťažké jedlo. No aj ak to prekročíte, v tomto prípade platí, radšej viac, ako nič. Tekvicové semená, tie nesolené a nepražené, sú plné mononenasýtených aj polynenasýtených tukov, známych aj ako zdravé tuky. Majú nízky obsah sodíka a relatívne vysoký obsah bielkovín. Sú tiež dobrým zdrojom horčíka, fosforu, zinku a tiež vlákniny, takže slušne zasýtia. To všetko ale platí o nespracovaných semenách, najlepšie nelúpaných. Tie sú rozhodne najzdravšie. Pri spracovaných tekvicových semenách je pravdepodobné, že okrem toho zdravého obsahujú aj rôzne neželané aditíva, priveľa soli či tuku. Vy ich však máte predsa len radi pražené a prichutené? Tak si ich pripravte doma! 

Domáce pečené tekvicové semienka

Semienka vydlabané z tekvice dôkladne opláchnite a odstráňte všetky zvyšky dužiny. Nasypte ich do dádoby a pridajte olej alebo korenie, aké máte radi. Soľ je najpopulárnejšia, ale môžete skúsiť i papriku, čili prášok, parmezán alebo indické korenie. Ak uprednostňujete sladkú chuť, alebo radi skúšate nové veci, pridajte hnedý cukor či alebo škoricu. Dobre premiešajte a rozložte semená v tenkej vrstve na papier na pečenie. Rúru zohrejte na 150 °C a asi na 30 minút do nej vložte plech s rozloženými semienkami. Občas ho pretraste, aby sa semienka pootáčali. Vychladnuté semienka uskladnite do vzduchotesnej nádoby a uchovávajte pri izbovej teplote. 

Kde sa vám zídu v kuchyni?

Okrem lúskania a maškrtenia samostatných semienok sú výborné aj v rôznych jedlách. Napríklad ako príloha do polievok namiesto krutónov, na posypanie zeleninových šalátov, rannej praženice či volského očka, podrvené ich môžete použiť na obalenie mäsa pred opečením, alebo pridať do ryže či k zemiakom. Hodia sa aj do nátierok. Stále však platí, že denná porcia by mala byť asi 85 semienok. Iste, nebudete to počítať, ale odhadom to nebude viac ako 2 až 3 polievkové lyžice

Pre toto si ich neodopierajte

Keďže sú tekvicové semienka dobrým zdrojom mnohých minerálov, viacerých vitamínov, vlákniny a prospešných tukov, odrazí sa ich konzumácia na vašom zdraví. Posilníte si imunitu, udržíte cholesterol na správnej úrovni, vďaka močopudnému účinku sú prevenciou pred obličkovými kameňmi, zlepšia vám trávenie, podporia pravidelné vyprázdňovanie, pomôžu schudnúť. Pôsobia tiež protizápalovo a sú prírodným liekom proti parazitom. 

Súvisiace články

Video

Poradňa zdravia

Zobraziť

Zápal a hnis po tetovaní? Návšteva odborníka je na mieste

Nepíšete, aké veľké je tetovanie, akou metódou a akými chemikáliami vám ho spravili, ani a za aký čas sa dostavil  zápal a hnisanie. Neviem, či neprichádzate v práci alebo inde do styku s chemikáliami, mechanickým dráždením, nečistotami.

Môže ísť o infekciu zanesenú priamo pri tetovaní alebo pri nesprávnom ošetrovaní a následnom domácom zanesení infekcie. Samozrejme, nedá sa vylúčiť ani možná alergia na použitú farbu pri tetovaní. Odporúčam vám navštíviť čo najskôr dermatológa.

čítať viac

Čo znamenajú výsledky môjho gynekologického vyšetrenia?

Z uvedených informácii by som doporučila superkonziliárne ultrazvukové vyšetrenie a tiež by som zvážila MRI malej panvy.

Pri zvýšenom ROMA indexe, je potrebná obozretnosť, nakoľko môžu znamenať aj abnormálne zmeny v bunkách.

Povieme si o tom niečo bližšie. Onkomarkery sú substancie prítomné v tele, ktoré sú produkované nádorovými bunkami alebo aj bežnými bunkami organizmu ako reakcia na prítomnosť nádoru. Vznikajú v dôsledku vzniku a vývoja malígneho procesu. Ak je hodnota onkomarkerov nízka, nie vždy to zaručuje neprítomnosť nádorových zien . Vo všeobecnosti však platí, že pri benígnom ochorení sú zýšené koncentrácie onkomarkera len prechodné, naopak pri malígnych stavoch dlhodobejšie alebo stúpajú. Tu je dôležitou premonnou čas, ten je prognostickým ukazovateľom v priebehu ktorého sa koncentrácia markera zdvojnásobí.

HE4 je Humánny epididymálny proteín 4, ktorý sa vylučuje do krvi a patrí do skupiny proteínov s najvyššou senzitívnosťou na detekciu ovariálneho karcinómu v porovnaní s inými markermi, a to predovšetkým v štádiu I.

ROMA index nám signalizuje riziko prítomnosti epiteliálneho ovariálneho karcinómu.  Ide o algoritmus, ktorý vychádza z hodnôt HE4 a CA 125. Keďže u Vás  bol zvýšený HE4 automaticky to koreluje s vyšším Roma indexom. Celkovo sa tieto hodnoty u nás posudzujú na základe menopauzálneho stavu ženy a to nasledovne:

Premenopauzálne ženy:
ROMA > 11,4%: vysoké riziko epiteliálneho ovariálneho karcinómu
ROMA < 11,4%: nízke riziko epiteliálneho ovariálneho karcinómu

Postmenopauzálne ženy:
ROMA > 30%: vysoké riziko epiteliálneho ovariálneho karcinómu
ROMA < 30%: nízke riziko epiteliálneho ovariálneho karcinómu

čítať viac
doktor

Opýtajte sa
odborníka

Poraďte sa s našimi
odborníkmi.

Položiť otázku

Opýtajte sa odborníka

Poraďte sa s našimi odborníkmi.

Položiť otázku
doktor