MENU
zdravy-zivot

Dnes je poriadne horúco! A my vieme, ako to ľahšie zniesť

Ilustračné foto
Zdroj: Shutterstock
Zdravý život

Dnes je poriadne horúco! A my vieme, ako to ľahšie zniesť

Letné horúčavy k nám dorazili už na jar. Tiež dávate prednosť príjemnému teplu okolo 25 stupňov? Naučte sa pred nimi chrániť a správne schladiť organizmus.

Dnes oznamuje Slovenský hydrometeorologický ústav „veľmi teplo"! Slabý vánok nám bude počas dňa pomáhať len minimálne. Kým sa dočkáte poobednej úľavy v podobe búrok v niektorých oblastiach krajiny, skúste tipy, ktoré vám horúčavu pomôžu zvládnuť bez ujmy na zdraví. 

VIDEO: Prvá pomoc pri spálení. Radí kožná lekárka 

Telo sa pokúša zmierniť horúčavu zvýšeným potením. Termoregulácia však spôsobuje, že prichádzame o tekutiny, minerálne látky a stopové prvky. O chladenie sa organizmus stará aj tým, že sa rozširujú cievy v pokožke. Dôsledkom môže byť pokles krvného tlaku, závraty, prípadne odpadnutie.

Na horúčavy sú najcitlivejší ľudia s chronickými, najmä srdcovo-cievnymi chorobami, obézni, tehotné ženy a seniori. Vysoké teploty neprospievajú ani bábätkám a malým deťom, ktoré ešte nemajú dostatočne vyvinuté potné žľazy a nevedia sa potiť. Ich organizmus sa veľmi rýchlo prehreje.

Čítajte aj: Prečo sa potíte viac ako kolegovia a ako to zmierniť?

Správne sa oblečete

Snažte sa vyhýbať najväčšej páľave na obed a poobede. Pred slnečnými lúčmi sa chráňte ľahkým, svetlým bavlneným oblečením, šiltovkou či klobúkom, slnečnými okuliarmi a krémom s UV filtrom.Snažte sa vyhýbať najväčšej páľave na obed a poobede. Pred slnečnými lúčmi sa chráňte ľahkým, svetlým bavlneným oblečením, šiltovkou či klobúkom, slnečnými okuliarmi a krémom s UV filtrom.
Snažte sa vyhýbať najväčšej páľave na obed a poobede. Pred slnečnými lúčmi sa chráňte ľahkým, svetlým bavlneným oblečením, šiltovkou či klobúkom, slnečnými okuliarmi a krémom s UV filtrom.
Zdroj: Shutterstock

Snažte sa vyhýbať najväčšej páľave na obed a poobede. Pred slnečnými lúčmi sa chráňte ľahkým, svetlým bavlneným oblečením, šiltovkou či klobúkom, slnečnými okuliarmi a krémom s UV filtrom.

FOTO: 8 tipov ako si v horúčave udržať dokonalú pleť 

Pokračovať Ďalej (1/8)

Video

Poradňa zdravia

Zobraziť

Napriek diéte FODMAP mi bolesti neustúpili. Musím kvôli liekom navštíviť špecialistu?

SIBO je ochorenie, pri ktorom dochádza k nadmernému alebo aj abnormálnemu prerastaniu tenkého čreva baktériami. V tomto prípade sa indikuje antibiotická liečba, pričom najlepšie skúsenosti sú s liečivom rifaximín. Dané antibiotikum vám môže predpísať len špecialista. Zvyšné, ako je norfloxacín a amoxicilín, môže predpísať aj všeobecný lekár.

čítať viac

Mám hraničné hodnoty tlaku. Kedy treba začať liečbu?

Hodnoty tlaku krvi nie sú rovnaké u toho istého človeka počas celého dňa. Vplýva naň veľa faktorov. U dospelých sa ako normálny  tlak  krvi uvádza hodnota 120/75 - 80 mmHg. Hraničný tlak krvi je medzi 130 -139/80 - 90 mmHg a za hypertenziu I. stupňa sa považuje opakovane nameraný tlak krvi 140 -160/90 -100 mmHg. Pre správne meranie treba zabezpečiť základné podmienky - seďte predtým bez stresu a predchádzajúcej fyzickej aktivity minimálne päť minút a nebuďte veľmi najedená ani hladná. Tlak si merajte dva až tri razy týždenne v rôznych časoch, nielen ráno po zobudení.

S liečbou zvýšeného tlaku krvi by ste mali začať, ak ste si viac týždňov po sebe namerali takmer vždy zvýšené hodnoty. Objednajte sa k všeobecnému lekárovi. Niekedy sa vám sestrička v ambulancii nameria zvýšené hodnoty tlaku krvi, ktoré sa odlišujú od nameraných v domácom prostredí. Môže ísť o syndróm bieleho plášťa. Aj v tomto prípade je potrebné začať cielenú liečbu s primeranou dávkou a kombináciou liekov. Na potvrdenie hypertenzie mimo ambulancie lekára je často nevyhnutné vykonať 24-hodinové monitorovanie tlaku krvi, ktoré sleduje tlak aj počas noci, keď spíte. Až tento výsledok niekedy definitívne odhalí hodnoty tlaku krvi.

Pri hraničných hodnotách krvného tlaku odporúčame diétne a režimové opatrenia. Znížte konzumáciu kuchynskej soli, ale pozor, je prítomná  takmer v každom jedle, najmä v kupovanom. Znížte hmotnosť, prestaňte fajčiť a začnite s pravidelným aeróbnym cvičením, napríklad pravidelnou rýchlejšou chôdzou v trvaní 30 až 45 minút aspoň tri- až päťkrát týždenne. Pravidelne užívajte magnézium.

čítať viac
doktor

Opýtajte sa
odborníka

Poraďte sa s našimi
odborníkmi.

Položiť otázku

Opýtajte sa odborníka

Poraďte sa s našimi odborníkmi.

Položiť otázku
doktor