Je tu ideálne obdobie na kontrolu zraku. Prehliadka u očného lekára vás môže uchrániť od nebezpečných pádov na zjazdovke. Za mnohé z sú zodpovedné práve neodhalené problémy so zrakom. 

Čítajte aj: Neviete si zvyknúť na nové okuliare? V tomto môže byť chyba

Zareagovať včas na bubny snehu na zjazdovke môže byť pre niektorých lyžiarov problematické. Rovnako aj odhadnúť správnu vzdialenosť okolitých lyžiarov alebo snowboardistov. Buď už preventívne prehliadky u očného lekára ignorujete pár sezón, alebo dioptrie, ktoré nosíte v okuliaroch či v kontaktných šošovkách, nespĺňajú potrebnú hodnotu.

Ostré svetlo

„Na svahoch je vysoká intenzita slnečného svetla. Lyžiari s nedostatočne skorigovanými dioptriami bývajú svetloplachí. Žmúria a podráždené oči reagujú slzením a únavou. Navyše, bez okuliarov či s nevhodnou korekciou oveľa ťažšie zbadajú prekážku na svahu či orientačné body. Trpia rozmazaným videním a v ostrom svetle nevidia detaily terénu. Snehové bubny im splývajú do jedného bieleho povrchu. Krátkozrakosť spôsobuje lyžiarom aj problémy s periférnym videním. Nezbadajú priehlbiny a odtiaľ je už krátka cesta k úrazu,“ varuje oftalmológ Radovan Piovarči.

Upozorňuje, že aj najlepšie upravené zjazdovky vás zaskočia s nerovnosťami. „S nedostatočne skorigovanými očami môže profesionálny aj rekreačný lyžiar na zjazdovke ohroziť nielen seba, ale aj ostatných. Najhoršie je to na svahoch popoludní po tretej, to je jedna nerovnosť za druhou,“ dodáva odborník.

Dobré ráno, neotvárajte oči! Aj vám prekáža svetlo?

Bez kyslíku

V chlade oči trpia hypoxiou – nedostatočným prísunom kyslíka. V mraze a vetre rohovka oka horšie „dýcha“ a oveľa viac vysychá. Kontaktné šošovky jej bránia v príjme kyslíku, preto výraznejšie vnímame pocit dráždenia. „So stúpajúcou nadmorskou výškou a znižujúcim sa obsahom kyslíka vo vzduchu sa komplikácie stupňujú,“ vysvetľuje lekár Piovarči.

Riešením je laser

Rozlúčiť sa s okuliarmi a šošovkami pomocou laserového zákroku je možné aj počas zimného obdobia. Ideálne však je, aby ste zákrok absolvovali aspoň 2 až 4 týždne pred cestou na hory. Po bezbolestnej operácii laserom si tak jazdu s novým zrakom vychutnáte oveľa viac. Na desiaty deň od zákroku už môže lyžiar stáť na lyžiach a športovec začať opäť trénovať. Vhodné sú metódy v kombinácii femtosekundového a excimerového laseru.

Padlo vám niečo do oka? Očná lekárka vám poradí ako smietku vybrať

Snežná slepota

Odstránením dioptrických chýb precítite pohľad na zjazdovku úplne inak. Dôležité je však myslieť aj na ochranu zraku slnečnými okuliarmi. Bez ohľadu na to, či ste absolvovali zákrok alebo máte zrak v poriadku aj bez neho. „V očnom lekárstve poznáme ochorenie z vysokej intenzity svetla. Môže dokonca spôsobiť až dočasnú slepotu. Preto dbajme na kvalitné slnečné okuliare vždy pri intenzívnom rozptýlenom slnečnom svetle s intenzívnym jasom - a to je najčastejšie práve pri mori a na horách,“ upozorňuje optometristka Katarína Bašnáková.

Naše oči sú na krásnych zasnežených zjazdovkách vystavené často až 100-násobne silnejšiemu pôsobeniu nebezpečného UV žiarenia ako počas priemerného letného dňa. „Silné UV žiarenie na horách môže poškodiť rohovku. Niektoré štúdie hovoria, že môže urýchliť aj vznik degenerácie makuly – centra najostrejšieho ľudského videnia,“ dodáva.

VIDEO: Vyskúšajte očnú jogu, uvoľní unavené oči

Okuliare sú nutnosť

Podľa optometristov navyše nie všetky druhy kontaktných šošoviek poskytujú dostatočnú UV ochranu. Len niektorí výrobcovia dokážu preukázať viac ako 98 % blokovanie UVB a 85 % blokovanie UVA žiarenia. Kvalitné slnečné okuliare by preto mali byť na horách nutnosťou každého lyžiara aj nelyžiara.

„Dôležité je zapamätať si číslo 400 nanometrov. UV filter s touto vlnovou dĺžkou poskytuje štandardný 100 % systém ochrany. Neprepúšťa ultrafialové svetlo rizikovej vlnovej dĺžky. Ak chcete zistiť, či majú vaše okuliare skutočne UV ochranu, akú uvádzajú, nechajte si ich premerať v očnej optike. Pri výbere je tiež dôležitá správna priepustnosť svetla slnečných skiel. Siahnite po kategórii 4. Ide o veľmi tmavý filter, vhodný k moru a do hôr. Blokuje takmer 92 – 97% žiarenia. Pozor však, tieto okuliare  za volantom odložte, skresľujú vnímanie farieb a línií,“ hovorí optometristka Bašnáková.  

Môže vás zaujímať: