Počítať kalórie je náročné a nepraktické, omnoho efektívnejšie je riadiť sa časom. Podľa najnovšej štúdie amerických expertov prináša časovo obmedzené stravovanie sľubné výsledky. A to nielen na postave, ale i zdraví. Presvedčte sa sami a riaďte sa 10-hodinovým oknom.

Čítajte aj: 10 dôvodov spomaľuje váš metabolizmus. A len jedla sa netýkajú!

Režim nazývaný časovo obmedzené stravovanie je vo svojej podstate variantom takzvaného prerušovaného pôstu - čo je prax, ktorá naberá na popularite. Jeho pointou je, že si určíte okno, počas ktorého sa budete stravovať, napríklad od 8 hodiny ráno do 18 hodiny večer a v rámci neho prijmete všetky kalórie pre daný deň. Ak začnete raňajkami napríklad už o 6 alebo 7, potom budete mať posledné jedlo dňa pomerne skoro. Vedci však odkazujú vydržať, hladovanie počas zvyšných 14 hodín vrátane noci organizmu aj postave prospieva.

Prečo funguje

Pre niekoho môže byť 10-hodinové časové obmedzenie stravovania relatívne krátke, no dá sa naň zvyknúť. Navyše, nehovorí nič o kalorických obmedzeniach, hoci i tu sa žiada istá striedmosť. Výskum, ktorý realizovala prestížna kalifornská organizácia Salk Institute for Biological Studies, upozornil na to, že telo potrebuje dostatočne dlhý čas na oddych od jedla. 

Časovo obmedzené stravovanie predlžuje dobu, počas ktorej sa hlavné vnútorné orgány tela dostanú do stavu pokoja a regenerácie. „Každá bunka, každý orgán má vlastný biorytmus a potrebuje čas, aby mohol opraviť, vynulovať a znovu získať svoj rytmus,“ povedal pre medicínsky portál Medicalxpress výskumník Satchidananda Panda.

15 zábavných spôsobov, ako schudnúť bez diéty a námahy

Režim v okne

Práve nepravidelné stravovacie návyky, práca na zmeny, vynechávanie raňajok a dobiehanie deficitu kalórií v neskorých nočných hodinách prispieva nielen k obezite, ale aj cukrovke a kardiovaskulárnym chorobám. Zmeniť to však môže pravidelný režim stravovania, ktorý sa strieda s presne určenými hodinami pôstu. Vtedy si telo oddýchne od prílivu energie a prirodzene sa tak zladí s cirkadiánnymi rytmami tela.

„Keď všetky vaše orgány každý deň dostatočne odpočívajú, jednoducho fungujú dobre,“ dodal biológ Panda. „Je to skoro ako orchester. Keď sú všetky hudobné nástroje naladené a dobre spolupracujú, je to melódia, nie kakofónia zvukov.“ 

Ako správne chudnúť? Oplatí sa škrtnúť cukry? Odpovie odborník na výživu

Poteší sa aj zdravie

Spomínaný výskum vyskúšali vedci na desiatkach ľudí s metabolickým syndrómom. Ide o stav zvyčajne vyvolaný zlou životosprávou, z ktorého sa môže rozvinúť diabetes alebo ochorenia srdca a ciev. Metabolickým syndrómom dnes trpia asi 3 z 10 Američanov. Ľudia sa v rámci experimentu stravovali vždy len v priebehu 10 hodín denne po dobu 12 týždňov. Časové okno pre jedlo si pritom mohli vybrať sami, podľa svojho životného štýlu. 

Po 12 týždňoch sa ukázalo, že účastníci experimentu vďaka časovo obmedzenému stravovaniu skresali príjem kalórií o 9 % a znížili svoju hmotnosť aj telesný tuk v priemere o 3 %.  Zlepšil sa tiež ich spánok, zároveň u týchto ľudí došlo k mnohým čiastkovým zlepšeniam zdravotného stavu. 

ZDRAVIE ADVENTNÝ KALENDÁR
Už ste sa zapojili do našej veľkej adventnej súťaže na Facebooku? Každý deň až do 24. decembra môžete vyhrať v adventnom kalendári Zdravia zaujímavé ceny. Stačí sledovať našu webovú stránku a napísať nám na Facebooku, ktorý článok vás najviac zaujal. Súťaž prebieha tu ► https://www.facebook.com/casopis.zdravie/

Môže vás zaujímať: