MENU
zdravy-zivot

Chcete zhodiť? Jedzte, koľko vládzete, no dodržte týchto 5 pravidiel

Chudnutie začína spánkom a raňajkami. Viete, ako na to správne?
Zdroj: Shutterstock.com
Zdravý život

Chcete zhodiť? Jedzte, koľko vládzete, no dodržte týchto 5 pravidiel

Schudnúť bez toho, aby ste museli kŕčovito rátať kalórie, obmedziť tuky či sacharidy? Dá sa to. Chudnutie nie je len o jedle!

Základné pravidlo chudnutie je – jesť! Hoci to znie neuveriteľne, akékoľvek odopieranie nemá zmysel. Zákonite totiž skončí neúspechom, v najhoršom prípade nebezpečným jojo efektom. Nejesť, alebo jesť menej, ako ste zvyknutí, totiž nedovoľuje naprogramovanie mozgu. Ten nás nastavil na prežitie a našou úlohou je dopriať telu dostatok jedla, aby mohli fungovať jeho základné biologické mechanizmy. Redukčné a drastické diéty telo úplne pomýlia a namiesto zhodenia kíl ho navedú na núdzový režim šetrenia energie – teda ukladania tukov. Výsledok? Ručička na váhe sa nepohne ani o milimeter, prípadne ešte trochu poskočí smerom doprava. Čo teda s tým? Ak chcete účinne zhodiť, riaďte sa hladom, no súčasne vedzte, že proces chudnutia nepozostáva iba z vhodne zostaveného jedálnička!

1. Bez raňajok ani na krok

Ak vynecháte raňajky podľa štúdií riskujete celodenné prejedanie sa a teda priberanie. Ak aj nemáte ráno hlad, skúste aspoň minimum – jogurt, smoothie, ovocie. Aspoň hodinu po tom, ako vstanete. Odštartujete tak metabolizmus a aj neskoršie jedlá tak spracujete rýchlejšie. Jablko, hruška, banán či pomaranč majú vysoký obsah vlákniny a dostatočne zasýtia. A navyše, sú sladké a tak sa vyhnete maškrteniu čokoládok počas dňa.

2. Do sýta, nie do plna

Tak ako ráno, na obed aj večeru sa najedzte do sýta. Avšak pozor – nie do plna! Ak cítite plnosť žalúdka, jesť prestaňte. Všetko navyše sa vám uloží tam, kam nechcete. A ešte jeden trik: Ak sa postaráte o to, aby aspoň 50% vašej obednej a večernej porcie na tanieri tvorila zelenina, nebude dosť miesta pre tie menej zdravé mňamky a navyše tak skonzumujete jej odporúčané množstvo!

Prečítajte si aj: Ráno alebo večer? Nie je jedno, kedy sa postavíte na váhu

3. Pite čistú vodu

Voda prispieva k vyplavovaniu toxínov a pomáha zbavovať tukov. A veľakrát je hlad iba prezlečený smäd. Ak ste jedli len pred chvíľou, no znova cítite hlad, skúste si dať najprv pohár vody! Za deň by ste mali zvládnuť aspoň 5 trojdecákov. Výborne chutí čistá, bublinková alebo s vyžmýkaným citrónom.

4. Prejdite sa

Chudnutie naozaj nemusí byť namáhavé a dokonca ani spotené. Samotná chôdza v príjemnom tempe odbúrava stres a ten je pri zbavovaní sa kíl kľúčový. Denne postačí 30-45 minútová prechádzka a už za pár týždňov môžete byť sami prekvapení!

5. Spite aspoň 8 hodín

Do postele! Presne tam začína a končí akékoľvek chudnutie, ak má byť úspešné. Rastový hormón vo fáze hlbokéhho spánku totiž spaľuje tuky! Samozrejme iba v prípade, že celú noc prespíte a na to je osem hodín minimum! Viete si predstaviť príjemnejšie chudnutie?

Video

Poradňa zdravia

Zobraziť

Zápal a hnis po tetovaní? Návšteva odborníka je na mieste

Nepíšete, aké veľké je tetovanie, akou metódou a akými chemikáliami vám ho spravili, ani a za aký čas sa dostavil  zápal a hnisanie. Neviem, či neprichádzate v práci alebo inde do styku s chemikáliami, mechanickým dráždením, nečistotami.

Môže ísť o infekciu zanesenú priamo pri tetovaní alebo pri nesprávnom ošetrovaní a následnom domácom zanesení infekcie. Samozrejme, nedá sa vylúčiť ani možná alergia na použitú farbu pri tetovaní. Odporúčam vám navštíviť čo najskôr dermatológa.

čítať viac

Čo znamenajú výsledky môjho gynekologického vyšetrenia?

Z uvedených informácii by som doporučila superkonziliárne ultrazvukové vyšetrenie a tiež by som zvážila MRI malej panvy.

Pri zvýšenom ROMA indexe, je potrebná obozretnosť, nakoľko môžu znamenať aj abnormálne zmeny v bunkách.

Povieme si o tom niečo bližšie. Onkomarkery sú substancie prítomné v tele, ktoré sú produkované nádorovými bunkami alebo aj bežnými bunkami organizmu ako reakcia na prítomnosť nádoru. Vznikajú v dôsledku vzniku a vývoja malígneho procesu. Ak je hodnota onkomarkerov nízka, nie vždy to zaručuje neprítomnosť nádorových zien . Vo všeobecnosti však platí, že pri benígnom ochorení sú zýšené koncentrácie onkomarkera len prechodné, naopak pri malígnych stavoch dlhodobejšie alebo stúpajú. Tu je dôležitou premonnou čas, ten je prognostickým ukazovateľom v priebehu ktorého sa koncentrácia markera zdvojnásobí.

HE4 je Humánny epididymálny proteín 4, ktorý sa vylučuje do krvi a patrí do skupiny proteínov s najvyššou senzitívnosťou na detekciu ovariálneho karcinómu v porovnaní s inými markermi, a to predovšetkým v štádiu I.

ROMA index nám signalizuje riziko prítomnosti epiteliálneho ovariálneho karcinómu.  Ide o algoritmus, ktorý vychádza z hodnôt HE4 a CA 125. Keďže u Vás  bol zvýšený HE4 automaticky to koreluje s vyšším Roma indexom. Celkovo sa tieto hodnoty u nás posudzujú na základe menopauzálneho stavu ženy a to nasledovne:

Premenopauzálne ženy:
ROMA > 11,4%: vysoké riziko epiteliálneho ovariálneho karcinómu
ROMA < 11,4%: nízke riziko epiteliálneho ovariálneho karcinómu

Postmenopauzálne ženy:
ROMA > 30%: vysoké riziko epiteliálneho ovariálneho karcinómu
ROMA < 30%: nízke riziko epiteliálneho ovariálneho karcinómu

čítať viac
doktor

Opýtajte sa
odborníka

Poraďte sa s našimi
odborníkmi.

Položiť otázku

Opýtajte sa odborníka

Poraďte sa s našimi odborníkmi.

Položiť otázku
doktor