MENU
zdravy-zivot

Bolí vás chrbát? Pozrite sa, či nerobíte niektorú z týchto chýb

Bolesť chrbta
Zdravý život

Bolí vás chrbát? Pozrite sa, či nerobíte niektorú z týchto chýb

O tom, či sa ohlásia ťažkosti rozhodujú na pohľad maličkosti. Chrbát začnete často šetriť až vtedy, keď je bolesť príliš veľká.

Vie potrápiť stále mladšie ročníky. Chrbát sa oplatí nielen posilňovať, ale venovať mu pozornosť aj pri bežných činnostiach. Prospeje mu nielen dôkladný pitný režim, ale i správne zaťažovanie či naopak kompenzácia jednotlivých pohybov.

Ako dlho sedíte?

Ešte dôležitejšie ako dodržiavanie správnej pozícii pri sedení je, nájsť si pravidelne čas na prestávku či aspoň zmenu pozície. Pokojne len odneste papier do vedľajšej miestnosti, či na iné poschodie. Ak si aj zacvičíte, je to ďalšie plus. Urobte tak aspoň jedenkrát za hodinu. Vsaďte na uvoľňovacie či naťahovacie cvičenia. Pomôžu klasické vzpaženia, pomalý prechod do hlbokého predklonu alebo priťahovanie hlavy k pravému a ľavému plecu. Naučte sa kompenzovať akúkoľvek jednostrannú záťaž, vrátane športovej. Všetky nerovnováhy sa snažte preventívne dorovnávať.

Stojíte a píšete správy?

Rovnako ako dlhé vysedávanie, chrbtu nevonia ani vytrvalé státie. Ak čakáte napríklad na meškajúci autobus, dajte nohu dopredu a druhú mierne dozadu. Stačí prenášať hmotnosť a chrbát uchránite pred zbytočným zaťažením. Určite pri čakaní ustavične nepozerajte do mobilu. Správne by ste ho mali držať na úrovni očí, to však nerobí takmer nikto. Hlava váži päť kilogramov, pri predklone však vytvára zaťaž ako by mala vyše dvadsať kilogramov. Zbytočne tak zaťažujete krčnú chrbticu.

Anketa
Precvičujete si pravidelne chrbát?

Zohýbate sa k predmetom?

Môže to vyzerať komicky, ale vždy je lepšie, keď predmety zo zeme zdvíhate z podrepu. Aj topánku sa oplatí šnurovať tak, že si k nej čupnete. Ak napríklad pri práci v záhrade pravidelne dvíhate bremená s ohnutým chrbtom a švihom, koledujte si až poškodenia platničiek. Časté sú najmä seknutia či zápal v oblasti chrbta. Kým zdvihnete predmet zo zeme, prejdite do podrepu, vystrite chrbát, zoberte ho do rúk a môžete sa postaviť. Do pohybu zapájajte svaly nôh.

Ste pod tlakom?

Ak sa vám hlási krčná chrbtica vo väčšine prípadov sa za bolesťou skrýva stres. Pri pocite napätia podvedome ťaháte plecia v pred, čím sa mení aj postavenie hlavy. Svaly v oblasti krčnej chrbtice začnú „tuhnúť“, čo začne postupne nepriaznivo ovplyvňovať prietok krvi. Zachrániť vás môžu nielen relaxačné techniky, ale i cielený strečing. Nezabúdajte pravidelne piť. Medzistavcové platničky potrebujú vodu, lebo s pribúdajúcim vekom strácajú prirodzene pružnosť. Platnička vysychá, dehydruje sa, preto jej pomôžete aj hydratáciou zvnútra.

Akú máte tašku?

Veľké nákupy, či príliš veľa vecí v kabelke. Za polovicou ťažkostí s boľavým chrbtom u dám, sa podľa spoločnosti britských chiropraktikov, skrýva ťažká taška. Jej priemerná hmotnosť sa pohybuje od takmer štyroch kilogramov až do deviatich. A to je na pravidelné nosenie na jednom pleci príliš veľa. Skúste si tú svoju kabelku odvážiť! Po bolesti sa môže dokonca objaviť aj vykrivenie chrbtice či bolesti hlavy. Noste radšej ruksak alebo vyložte z kabelky všetky nepotrebné veci. Platí, že na pleciach by ste mali nosiť vždy maximálne 10 až 15 percent svojej hmotnosti.

Súvisiace články

Video

Poradňa zdravia

Zobraziť

Na stabilizáciu skoliózy mi do chrbtice dali titánové tyče. Nemali by sa po čase vybrať?

Predpokladám, že operačný zákrok, pri ktorom vám do chrbtice vložili titánové fixačné tyče, ste absolvovali ako trinásť-, štrnásťročná. Podľa mojich výpočtov ich máte v tele už štrnásť rokov! O tom, ako dlho má zostať oporná konštrukcia po operácii v tele, rozhoduje operatér. Vo všeobecnosti platí, že každý cudzí, teda aj kovový materiál, by mal byť po limitovanom čase extrahovaný, teda vybraný z tela. Odporúčam vám čo najskôr navštíviť ošetrujúceho lekára.

Skolióza je vykrivenie chrbtice do strany. Ak nepomáha konzervatívna liečba, teda nosenie korzetu, a aktívna rehabilitácia, a vychýlenie je väčšie ako 35 až 40 stupňov, ortopéd indikuje operačný zákrok, pri ktorom sa do chrbtice vkladajú fixačné tyče. Majú za úlohu vyrovnávať krivku skoliózy. Po skončení rastu nasleduje ďalší zákrok, počas ktorého operatér vyberie z chrbtice opornú konštrukciu. Po druhej operácii by mala opäť nasledovať dlhodobá rehabilitácia a trénovanie bežných návykov.

čítať viac

Mesačná dcérka dýcha v spánku nepravidelne, panikárim!

Nemajte žiadne obavy, u mesačného aj staršieho bábätka je celkom normálne nepravidelné dýchanie počas spánku. Spánok má určité fázy. Keď bábätko zaspáva, očné viečka sa stále chvejú, nepravidelne dýcha. Je uvoľnené, občas sa mykne alebo sa smeje. Dostáva sa len do fázy ľahkého spánku. Ľahko sa prebudí. Ak budeme v uspávaní pokračovať, zistíme, že pravidelne a pokojne dýcha, má uvoľnené svaly, mykanie a naťahovanie sa vytratí. Bábätko prešlo do fázy hlbokého spánku, kedy ho môžeme uložiť do postieľky bez následného prebudenia.  Fáza hlbokého spánku trvá asi hodinu, ľahký spánok, ak prebehne nerušene, len 10 minút.

čítať viac
doktor

Opýtajte sa
odborníka

Poraďte sa s našimi
odborníkmi.

Položiť otázku

Opýtajte sa odborníka

Poraďte sa s našimi odborníkmi.

Položiť otázku
doktor