MENU
zdravy-zivot

Aj o kosti sa treba starať: Takto ich udržíte zdravé a silné

Posilnite svoje kosti.
Zdroj: Shutterstock

Súvisiace témy

Zdravý život

Aj o kosti sa treba starať: Takto ich udržíte zdravé a silné

Naše kosti sú živé a neustále sa menia. Čo treba robiť, aby sme minimalizovali riziko zlomeniny a udržali kosti v perfektnej kondícií?

Z výskumov vo Veľkej Británii venovaných osteoporóze vyplýva, že dve tretiny dospelých nikdy neuvažovali o tom, že by mohli byť ohrození zlým stavom kostí. Ba čo viac, 57 percent ľudí sa nezaoberalo zdravím svojich kostí vôbec! Podobné výskumy na Slovenskú chýbajú, ale i tak sa dá predpokladať, že u nás to nebude inak. Stav kostí ovplyvňuje naše celkové zdravie a preto je najvyšší čas, aby sme sa o ne začali viac starať. AKO?

Jedným z najčastejších ochorení kostí je osteoporóza. Oslabuje ich, kostné tkanivo je redšie a kosti krehké. Nie je to však nevyhnutná súčasť starnutia. Existuje mnoho krokov, ktoré môžeme podniknúť, aby sme kosti udržali pevné a znížili pravdepodobnosť zlomenín v dôsledku osteoporózy.

Počuli ste už náš podcast?

Pokračovať Ďalej (1/3)

Súvisiace články

Video

Poradňa zdravia

Zobraziť

Nahradí vitamín P aj iné vitamíny, už nemusím nič iné užívať?

Vitamín P je skôr neoficiálny názov, ktorý sa používa na označenie skupiny bioaktívnych látok známych ako flavonoidy. Sú to fytochemikálie, ktoré sa nachádzajú v mnohých potravinách. Majú rôzne účinky, ktoré sú dôležité pre udržanie dobrého zdravia. Antioxidačné pomáhajú neutralizovať voľné radikály v tele, čím ochraňujú bunky pred poškodením a pomáhajú predchádzať rôznym ochoreniam.

Protizápalové účinky majú schopnosť zlepšiť elasticitu ciev a znižovať zápalové procesy v kardiovaskulárnom systéme, čo pomáha znížiť riziko srdcových ochorení. Imunomodulačné podporujú imunitný systém a organizmu pomáhajú bojovať proti infekciám.

Najznámejšie flavonoidy sú citrín, rutín, hesperidín, kvercetín a eriodictyol. Potraviny, ktoré obsahujú bohaté množstvo flavonoidov, teda vitamínu P, sú najmä rôzne druhy ovocia a zeleniny, napríklad jablká, hrozno, citrusové ovocie, brokolica, cesnak, cibuľa, rajčiny, bobuľové ovocie, zelený čaj, horká čokoláda.

Vitamín P môže poskytovať určité benefity, ktoré súvisia s príjmom flavonoidov. Ale je dôležité uvedomiť si, že flavonoidy sú len jedna skupina z mnohých dôležitých vitamínov, minerálov a ďalších živín potrebných pre optimálne zdravie. Takže áno, je vhodné doplniť aj ďalšie vitamíny a minerály popri substitúcii vitamínu P.

Zdroj: Dr.Max
čítať viac

Mám vysoký tlak, neodnesiem nákup, srdce mi búši. Aké potrebujem vyšetrenia?

Vysoký tlak krvi je potrebné liečiť. To isté platí pri zvýšenej frekvencii srdca. Vaša všeobecná lekárka by vás mala dôkladne vyšetriť a poslať na ďalšie doplňujúce vyšetrenia, ako je ultrazvukové zobrazovacie vyšetrenie prípadne 24-hodinové monitorovanie EKG. Na tieto vyšetrenia vás môže poslať aj špecialista – internista alebo kardiológ. Z praktického hľadiska je však jednoduchšie, ak to urobí lekár prvého kontaktu.

Všeobecná lekárka vám na základe vyšetrení môže predpísať lieky, ktoré zároveň ovplyvňujú tlak aj pulz. Najčastejšie ide o dva, alebo viac kombinovaných liekov. Až na základe výsledkov týchto vyšetrení sa môže vylúčiť spojitosť ďalších zdravotných ťažkostí s poškodením srdca z vysokého tlaku krvi.

čítať viac
doktor

Opýtajte sa
odborníka

Poraďte sa s našimi
odborníkmi.

Položiť otázku

Opýtajte sa odborníka

Poraďte sa s našimi odborníkmi.

Položiť otázku
doktor