MENU
zdravy-zivot

Beh do schodov zmenil Michalovi život. Z futbalového ihriska vybehol až na Eiffelovku

Michal si v celosvetovom rebríčku bežcov do schodov drží 13. miesto.
Zdroj: Peter Kováč
Zdravý život

Beh do schodov zmenil Michalovi život. Z futbalového ihriska vybehol až na Eiffelovku

Michal Kováč pracuje v IT firme a popri tom si rád vybehne po schodoch. V nohách má 4. najvyššiu budovu sveta, Eiffelovku či bratislavské Ufo.

Odmalička mal k športu blízko. S bratom a kamarátmi hrali na dedine futbal, chodili na cyklotúry, behali alebo si v lete zaplávali v niektorom z tajchov v blízkosti Štiavnických vrchov. Keď Michal skončil vysokú školu odišiel bývať do Bratislavy. Kvôli presťahovaniu do hlavného mesta nestíhal futbalové tréningy s kamarátmi. „Veľmi mi chýbal pohyb, a tak som sa rozhodol, že čas v Bratislave využijem naplno a pôjdem sa minimálne raz do týždňa niekam prebehnúť,“ spomína Michal na svoje začiatky v novom meste.„Mám veľa kamarátov, ktorí trénujú profesionálne atletiku, začal som s nimi chodiť na tréningy a pritvrdil som v pravidelnosti,“ dodáva.

Schody pod Hradom

„Často sme sa s kamarátmi naháňali na rôznych trasách. Keďže aj môj brat sa venuje atletike profesionálne, vedel som, aké sú medzi nami rozdiely na dráhe. Boli sme sa párkrát prebehnúť schodiskom, ktoré vedie od Chatam Sofer hore na Hrad. S kamarátmi sme proti sebe súťažili a všimol som si, že mi to na schodoch ide najlepšie. Aplikácia mi ukázala, že som mal o pár sekúnd lepší čas ako brat, dovtedy som ho na dráhe nikdy nepredbehol,“ vysvetľuje mladý bežec do schodov. „To bol môj prvý impulz, bol som prekvapený, ako je to možné. Uvedomil som si, že niečo predsa len bude v tých schodoch. Tam som dokázal poraziť aj takých, na ktorých som nemal šancu na rovine.“ Michal sa preto rozhodol nájsť čo najviac informácií o pretekoch, ktorých súčasťou by bolo schodisko. Dostal sa k Slovenskej asociácii v behu do schodov, ktorá má vlastnú reprezentáciu. „Tí najlepší Slováci patria do svetového rebríčka a cestujú do zahraničia na preteky. Zaujalo ma to, rozhodol som sa, že budem čo najviac trénovať beh do schodov a časom sa možno aj ja dostanem do sveta,“ hovorí o svojej prvotnej motivácii.

►Bežci, pozor! Jedlá, ktoré vám pomôžu rýchlejšie behať a schudnúť

Beh do schodov bol pre Michala motiváciou behávať čoraz viac. „Dnes behávam každý deň, či už cestou do práce, alebo domov. Na schodoch trénujem raz alebo 2-krát týždenne. Tento polrok mám odbehnutých približne 10 000 poschodí. Počas leta som si od toho trošku oddýchol a trénoval som viac na dráhe, kde si chcem tiež zlepšiť osobné rekordy. Je pravda, že beh do schodov sa nedá robiť stále, pretože ide o náročný pohyb na nohy, a nie je dobré to preháňať.“

Beh do kopcov
je nevyhnutnou
súčasťou tréningu.
S bratom si
zabehli aj okolo
slovinského jazera
Bled.Beh do kopcov
je nevyhnutnou
súčasťou tréningu.
S bratom si
zabehli aj okolo
slovinského jazera
Bled.
Beh do kopcov je nevyhnutnou súčasťou tréningu. S bratom si zabehli aj okolo slovinského jazera Bled.
Zdroj: Peter Kováč

Beh do kopcov je nevyhnutnou súčasťou tréningu. S bratom si zabehli aj okolo slovinského jazera Bled. Foto: Peter Kováč

Obľúbený šport Slovákov

Michal Kováč patrí medzi 3 najlepších Slovákov a v celosvetovom rebríčku je na 13. mieste. „Bežcov, ktorí sa venujú tomuto športu, je, samozrejme, viac, ale len my 3 trénujeme a chodíme na svetové súťaže pravidelne.“ Mladý bežec sa behu do schodov venuje už 2 a pol roka. „Netrúfam si povedať, či budem niekedy v takej kondícii ako chalani, ktorí sa tomu venujú dlhšie. V rámci svetových súťaží som bol raz 3. vo Varšave. Boli tam ťažké schody a pretekal som s tými najlepšími. Samozrejme, boli aj prvé miesta v rámci československého pohára, ale tam neboli tí najlepší pretekári, preto si najviac vážim to 3. miesto. Teším sa aj z 3. miesta na Ufe. Trénoval som tam veľakrát, to bola moja výhoda. Ten beh bol viac v technike, práci s rukami, keďže sa vyťahujem zábradlím. Okrem toho mám veľa 7. miest z Moskvy, zo Španielska či z Eiffelovej veže.“

Vďaka behu
do schodov
štartoval na
súťaži v Číne,
Londýne,
Moskve,
Španielsku,
Amerike
a vybehol aj
na EiffelovkuVďaka behu
do schodov
štartoval na
súťaži v Číne,
Londýne,
Moskve,
Španielsku,
Amerike
a vybehol aj
na Eiffelovku
Vďaka behu do schodov štartoval na súťaži v Číne, Londýne, Moskve, Španielsku, Amerike a vybehol aj na Eiffelovku
Zdroj: Archív M.K.

Michal na Eiffelovke, kde získal 7. miesto. 

Beh mu zmenil život

Vďaka behu vníma veľa vecí pozitívnejšie. Dokonca sa mu zlepšil zdravotný stav. „Raz mi doktorka povedala, že mám takú hrubú knihu zdravotných záznamov, akoby som mal 70 rokov. Bolo to v období, keď som ešte hrával futbal. Stále som bol chorý, prechladnutý a vôbec som sa neotužoval a necvičil. Mal som aj problémy s kolenami, ale to bolo najmä pre futbal,“ objasňuje svoj zdravotný stav. Pred 6 rokmi podstúpil dvakrát operáciu kolena, mal prasknutý meniskus a natrhnutý bočný a krížny väz. „Keď som neskôr začal opäť hrávať futbal, stále to bolelo. Vyskúšal som asi všetko, ortézu, lieky proti bolesti, ale nič nepomáhalo. Paradoxne mi na kolená pomohol beh do schodov. Do bezbolestného stavu sa to upravilo až tým, že som začal riešiť životosprávu, väčší dôraz som kládol na regeneráciu a rozcvičku pred behom a po behu, hlavne som začal cvičiť na spevnenie svalov a kolien,“ dodáva Michal. Odkedy začal behať, nespomína si už na to, kedy bol naposledy u lekára pre chrípku či prechladnutie.

 VIDEO: Na tréning v meste stačia schody. Skúste tieto tipy a kilá z vás doslova opadajú

Poučil sa

„Samozrejme, že zo začiatku som robil veľa chýb. Veľmi som do toho celého vletel. Často som mával tréning bez rozcvičky. Čím viac som sa behu venoval, postupne som zisťoval, že to bolo hlúpe. Prekonal som aj zápal svalu z preťaženia a uvedomil som si, že sa nedá len behať. Kolenný kĺb je závislý od toho, aké pevné sú vaše stehná. Momentálne cvičím stabilizačné cvičenia s vlastným telom. Dnes mám lepšiu stabilitu a balans. Netvrdím, že behom po schodoch sa ľuďom polepšia kolená. Je to pre ne naozaj veľká záťaž. Mne to pomohlo práve preto, že som sa začal zaoberať tým, ako funguje moje telo, a začal som ho viac počúvať. Odvtedy sa mi zlepšili kolená. Keď si idem teraz zahrať s kamarátmi futbal, nepotrebujem ortézu a musím sa zamyslieť, ktoré koleno som mal vlastne operované.“

Plány do budúcnosti

Mladý bežec sa minulý rok oženil, s manželkou vo voľnom čase behajú spolu a majú za sebou aj nejednu súťaž. „V budúcnosti by som chcel športovať dovtedy, kým to bude možné. Určite by som sa chcel zlepšiť najviac, ako to pôjde. Čo sa týka mojich dlhodobých cieľov, je to byť v prvom rade zdravý a tešiť sa z toho, že môžem behať po svete. Ak príde dobrý výsledok, z toho mám najväčšiu radosť. Keď vidím, že tréning za niečo stál, mám z toho radosť. Mojím snom je vybehnúť si ešte nejakú budovu v Južnej Amerike.“

Mohlo by vás zaujímať: 

Video

Poradňa zdravia

Zobraziť

Napriek diéte FODMAP mi bolesti neustúpili. Musím kvôli liekom navštíviť špecialistu?

SIBO je ochorenie, pri ktorom dochádza k nadmernému alebo aj abnormálnemu prerastaniu tenkého čreva baktériami. V tomto prípade sa indikuje antibiotická liečba, pričom najlepšie skúsenosti sú s liečivom rifaximín. Dané antibiotikum vám môže predpísať len špecialista. Zvyšné, ako je norfloxacín a amoxicilín, môže predpísať aj všeobecný lekár.

čítať viac

Mám hraničné hodnoty tlaku. Kedy treba začať liečbu?

Hodnoty tlaku krvi nie sú rovnaké u toho istého človeka počas celého dňa. Vplýva naň veľa faktorov. U dospelých sa ako normálny  tlak  krvi uvádza hodnota 120/75 - 80 mmHg. Hraničný tlak krvi je medzi 130 -139/80 - 90 mmHg a za hypertenziu I. stupňa sa považuje opakovane nameraný tlak krvi 140 -160/90 -100 mmHg. Pre správne meranie treba zabezpečiť základné podmienky - seďte predtým bez stresu a predchádzajúcej fyzickej aktivity minimálne päť minút a nebuďte veľmi najedená ani hladná. Tlak si merajte dva až tri razy týždenne v rôznych časoch, nielen ráno po zobudení.

S liečbou zvýšeného tlaku krvi by ste mali začať, ak ste si viac týždňov po sebe namerali takmer vždy zvýšené hodnoty. Objednajte sa k všeobecnému lekárovi. Niekedy sa vám sestrička v ambulancii nameria zvýšené hodnoty tlaku krvi, ktoré sa odlišujú od nameraných v domácom prostredí. Môže ísť o syndróm bieleho plášťa. Aj v tomto prípade je potrebné začať cielenú liečbu s primeranou dávkou a kombináciou liekov. Na potvrdenie hypertenzie mimo ambulancie lekára je často nevyhnutné vykonať 24-hodinové monitorovanie tlaku krvi, ktoré sleduje tlak aj počas noci, keď spíte. Až tento výsledok niekedy definitívne odhalí hodnoty tlaku krvi.

Pri hraničných hodnotách krvného tlaku odporúčame diétne a režimové opatrenia. Znížte konzumáciu kuchynskej soli, ale pozor, je prítomná  takmer v každom jedle, najmä v kupovanom. Znížte hmotnosť, prestaňte fajčiť a začnite s pravidelným aeróbnym cvičením, napríklad pravidelnou rýchlejšou chôdzou v trvaní 30 až 45 minút aspoň tri- až päťkrát týždenne. Pravidelne užívajte magnézium.

čítať viac
doktor

Opýtajte sa
odborníka

Poraďte sa s našimi
odborníkmi.

Položiť otázku

Opýtajte sa odborníka

Poraďte sa s našimi odborníkmi.

Položiť otázku
doktor