MENU
zdravy-zivot

Balančné cvičenia: Vysedávanie pred počítačom musíte vykompenzovať

Jednostrannú záťaž pri športe alebo v bežnom živote treba vyrovnať cieleným cvičením.
Zdravý život

Balančné cvičenia: Vysedávanie pred počítačom musíte vykompenzovať

Neviete, aký rozdiel je medzi balančným a kompenzačným cvičením? Zistite, kedy ich máte zaradiť do tréningového programu.

Kompenzačné cvičenia sú vhodné pre trénovaných i netrénovaných ľudí. Ak nechodíte pravidelne cvičiť a máte sedavé zamestnanie jednostranne zaťažujte svalové skupiny. Objavia sa nielen bolesti v krčnej oblasti, ale svaly sa budú postupne skracovať a chrbát ohýbať. Rád si zahráte tenis alebo golf? V tomto prípade je zaťaženie jednostranné. Na pomoc si zoberte kompenzačné cvičenie. Zjednodušene možno povedať, že nimi vyrovnáte to, čo vám chýba.

Inšpirujte sa: Relaxačné FOTOcviky: 15 minút pre dokonalé uvoľnenie tela

Jednostranná záťaž

Ak sedávate s predsunutou hlavou a bolí vás krčná chrbtica postačí vám jednoduchý cvik. Dajte ruky za hlavu, lakte smerujú do strán. Potom vyvíjate tlak dlaní na hlavu a naopak. Na záver sa jemne predkloňte a urobte úklon vpravo a vľavo. Kompenzácia je vhodná aj pre ľudí, ktorí športujú. Pri väčšine aktivít nie je telo zaťažené rovnomerne. „Ak len posilňujete a nenaťahujete sa, stuhnete ako lepidlo. Všetko vás bude bolieť. Naopak, ak ste ohybný a neposilňujete, začnú vás bolieť kĺby,“ upozorňuje trénerka Mgr. Eleonóra Kováčiková. „Pri kompenzačných cvičeniach si uvoľníte a natiahnete stuhnuté svalové skupiny a posilníte tie slabé.“ Do kompenzačných cvičení môžete okrem klasických naťahovaní a vyťahovaní zaradiť aj drepy, príťahy či vzpory.

Balansujte na plošinách

Balančné cvičenia sa trénujú na nerovnomerných balancujúcich plošinách. Môže ísť o bosu, fitloptu, extreme balance board alebo overball. Tento druh tréningu je vhodný, ak celý deň presedíte. „Ak máte sedavé zamestnanie, nemali by ste v posilňovni cvičiť v sede, ale v stoji či na jednej s vymenovaných balančných plošín. Napríklad bicepsové zdvihy s jednoručnými činkami sa dajú odcvičiť aj v stoji na bosu,“ radí trénerka. „Zapoja sa tak aj proprioreceptory na chodidlách, ktoré v sede nepoužívate.“ Najviac sa aktivujú, keď stojíte na balančnej plošine a zatvoríte oči.

Čítajte aj: Pokrivený chrbát: Je fitko pre skoliózu naozaj dobrý nápad?

Video

Poradňa zdravia

Zobraziť

Dcérka má horúčku, kŕče a opuchnutý členok. Môže to byť vážne?

Bolesť a/alebo opuch kĺbov je u detí bežným klinickým symptómom širokého spektra chorôb, od benígnych stavov až po závažné stavy vyžadujúce okamžitú intervenciu. Môže sa objaviť ako výsledok prirodzeného rastu a vývoja dieťaťa. Opuch kĺbu, bolesť a horúčka sú často sprievodným javom aj rôznych respiračných a tráviacich ochorení. Tieto príznaky sa ale môžu vyskytovať aj pri iných ochoreniach. Reumatické ochorenie sa prejavuje vo forme horúčky a bolesti kĺbov zápästia, lakťa, členka či kolena. Artritída náhle začína horúčkou, potom sa objavuje opuch kĺbu, bolesť pri pohybe, bolestivé pocity pri dotyku. Odporúčam vyšetrenie u všeobecného lekára pre dorast, ktorý na základe diagnostických kritérií zváži, či je nutné vyšetrenie v ambulancii detského reumatológa.

čítať viac

Po očkovaní som si nahmatala dvojcentimetrovú uzlinu a bolí. Je to normálne?

Zväčšenie uzlín v podpazuší na strane očkovania je pomerne častá vedľajšia príhoda, ktorá sa najčastejšie vyskytuje po tretej dávke. Je to prejav aktivácie imunitného systému. Zvýšené biele krvinky ako aj sedimentácia môžu byť prechodne zaznamenané po očkovaní v rámci aktivácie imunitného systému a úvodnej zápalovej odpovede. Postupne sa to upraví. Uzlina sa zmenší a prestane bolieť. Lokálne si na ňu môžete aplikovať protizápalový krém napríklad s obsahom ibuprofenu. Nič iné špeciálne robiť netreba. Niektorí lekári odporúčajú enzýmovú terapiu.

čítať viac
doktor

Opýtajte sa
odborníka

Poraďte sa s našimi
odborníkmi.

Položiť otázku

Opýtajte sa odborníka

Poraďte sa s našimi odborníkmi.

Položiť otázku
doktor