MENU
zdravy-zivot

Ako telo hlási, že ste po športovaní zanedbali regeneráciu?

Každý športový výkon si vyžaduje primeranú regeneráciu.
Zdravý život

Ako telo hlási, že ste po športovaní zanedbali regeneráciu?

Či ste sa už rozhodli pre zlepšovanie kondície na bicykli alebo vďaka behaniu či pravidelnému posilňovaniu, zbytočne to nepreháňajte. Organizmus potrebuje oddych.

Každá fyzická aktivita si vyžaduje primeranú regeneráciu. Ak túto rovnicu porušíte, môže vám aj pri pravidelnom tréningu začať klesať výkonnosť alebo sa začnú hlásiť zranenia. Pokles výkonnosti je v tomto prípade prirodzeným ochranným mechanizmom tela. Ale pozor, ani regenerácia nemôže trvať príliš dlho. Na to, koľko oddychu si vyžaduje priemerné rekreačné športovanie a ako organizmus hlási, že je preťažený sa zameral nemecký portál fitforfun.de.

Pozor na nervozitu i bolesť

Čas, ktorý potrebuje telo na regeneráciu je individuálnou záležitosťou. Najmä profesionálni športovci majú všetko nastavené na mieru, platia však všeobecné pravidlá, ktoré sa oplatí dodržiavať. „Pokiaľ príde nový stimul príliš skoro a organizmus ešte nebude zotavený z predchádzajúcej aktivity, výkon sa zhoršuje. Môže sa skončiť  až takzvanou pretrénovanosťou,“ upozorňuje osobná trénerka a výživová poradkyňa Vanessa Klein. Dávajte si pozor na pocit vyčerpania, nespavosť, extrémnu únavu, podráždenosť, nervozitu.“ Častejšie sa môžu objaviť bolesti hlavy, silná bolesť svalov alebo kŕče. Ak sa ani po týchto signáloch nezačnte dostatočne venovať regenerácii, postupne sa môže oslabiť imunintný systém, znižuje sa odolnosť voči vzniku zranení, zaznamenať možno nárast hmotnosti alebo stratu svalovej hmoty.

Prestávka je nutná

Odborníčka uvádza pre stránku fitforfun.de aj orientačné tréningové prestávky, ktoré odporúča rekreačným športovcom. „Ak patríte k začiatočníkom a športujete dva- až trikrát do týždňa, urobte si medzi tréningmi dva až tri dni voľna. Pokročílí, ktorí trénujú dlhší čas a tri- až päťkrát do týždňa, by si mali prestávku dopriať jeden až dva dní,“ radí nemecká trénerka Vanessa Klien. V prípade profesionálnejších športovcov, ktorí trénujú viac ako šesťkrát do týždňa, je medzi jednotlivým tréningmi vhodná prestávka aspoň dvanásť až dvadsaťštyri hodín. 

Postupné zaťažovanie

Intenzitu tréningu vždy prispôsobte momentálnej kondícii. Vsaďte skôr na strednú ako na príliš vysokú náročnosť fyzickej aktivity. Záťaž pridávajte postupne, či už vo forme vyššieho počtu opakovaní alebo pridávania hmotnosti, s ktorou pracujete pri posilňovaní. Určite jednotlivé cviky či vytrvalostnú aktivitu po niekoľkých týždňoch obmieňajte, aby svalstvo dostalo nové stimuly. Pokiaľ sa budete držať týchto jednoduchých pravidiel, budete sa zlepšovať. Ak si neviete pomer regenerácie a športovania nastaviť, určite vám s ním poradí tréner, fyzioterapeut alebo športový lekár. V žiadnom prípade oddych nevynechávajte.

Súvisiace články

Video

Poradňa zdravia

Zobraziť

Dcérku po suši už týždeň bolí brucho, lekári nič nezistili. Čo to znamená?

Charakteristickou súčasťou suši sú surové ryby ako tuniak, losos či makrela, ikry, plody mora, napríklad krevety, chobotnice, kalmáry, ježovky a kraby. Môže obsahovať aj zeleninu, vaječnú omeletu, tofu alebo huby. Ďalšou základnou surovinou sú morské riasy. Po jeho požití môže dôjsť k akútnej gastritíde, ktorá sa prejaví vracaním, bolesťou brucha. Môže ísť aj o potravinovú alergiu, tá má rôzne prejavy. Môže to byť kožná reakcia, svrbenie nosa či očí, kašeľ, kŕče a bolestí brucha, hnačka či zvracanie. Vtedy je najdôležitejšie pokúsiť sa konkrétny prejav spojiť s potravinami, ktoré sa v posledných hodinách konzumovali. Organizmus na ne môže reagovať rôzne, keďže ide o viaceré alergény súčasne. Ak alergie v rodine nemáte, tri roky je u dieťaťa vek, kedy suši môže ochutnať. Konzumácia surových rýb je bezpečná len pri normálnom zažívaní a ak ryba bola pripravená v čistom prostredí. Surové ryby sa, oproti vareným, ľahšie stanú útočiskom pre parazity a baktérie. Tie spôsobia hnačky či otravu.

čítať viac

Je vhodný transfer embrya s mozaikou po predimplantačnej genetickej diagnostike?

Mnoho IVF cyklov môže skončiť pre liečený pár sklamaním, pretože nedôjde  k zahniezdeniu embrya v maternici matky. Jednou z možných príčin tohto nezdaru môže byť nesprávne množstvo genetického materiálu, to je nesprávny počet chromozómov embrya, ktoré bolo prenesené do maternice ženy. Stav, kedy sa v embryu vyskytujú niektoré chromozómy navyše alebo kedy niektoré chromozómy naopak chýbajú, nazývame aneuploidiou.

Zatiaľ, čo niektoré typy aneuploidií môžu viesť k narodeniu dieťaťa s Downovym syndrómom spôsobeným nadbytočným chromozómom 21 či Edwardsovym syndrómom spôsobeným nadbytočným chromozómom 18, končí väčšina tehotenstiev z aneuploidných embryí spontánnym potratom. Len embryo s normálnym počtom chromozómov má šancu, že sa zahniezdi, nebude potratené a povedie k narodeniu zdravého dieťaťa.

PGD je metóda, ktorá je realizovaná v rámci IVF cyklu v prípade, že je vopred známe riziko prenosu genetického ochorenia z rodičov na potomstvo. Táto metóda umožňuje genetické vyšetrenie embryí pred ich vložením do maternice.

Lekár - klinický genetik je špecialista spolupracujúci s Centrom asistovanej reprodukcie. Ten, po ukončení diagnostiky na konzultácii vysvetlí páru, ktorý o vyšetrenie požiadal, výsledok vyšetrenia a odporučí transfer embrya. Na základe našich dlhoročných skúseností sa transfer embrya s mozaikou neodporúča.

čítať viac
doktor

Opýtajte sa
odborníka

Poraďte sa s našimi
odborníkmi.

Položiť otázku

Opýtajte sa odborníka

Poraďte sa s našimi odborníkmi.

Položiť otázku
doktor