MENU
zdravy-zivot

Ktoré potraviny sú nevhodné pri vysokom cholesterole? Tieto by ste možno nečakali

Prichádza potichu, ale zasiahne razantne. Upchávanie ciev je veľký strašiak.
Zdravý život

Ktoré potraviny sú nevhodné pri vysokom cholesterole? Tieto by ste možno nečakali

Na svete neexistuje univerzálna potravina,v ktorej by boli všetky zložky potrebné pre zdravie. Odborníci na výživu sa zhodujú v tom, že ak chceme jesť zdravo, musíme dbať najmä na pestrosť. Nielen preto, aby sme nemali na sebe nadbytočné kilogramy, ale aj preto, aby sme sa vyhli vysokej hladine cholesterolu.

Nielen preto, aby sme nemali na sebe nadbytočné kilogramy, ale aj preto, aby sme sa vyhli vysokej hladine cholesterolu. Veľa sme o ňom počuli i čítali, no zapamätali sme si iba to, že existuje zlý a dobrý cholesterol. Načo ho vlastne potrebujeme a prečo by sme si ho mali strážiť? Zjednodušene povedané, aby sme si ochránili srdce pred infarktom a inými závažnými ochoreniami, ale aj preto, aby sme nedostali cievnu mozgovú príhodu.

Čo je cholesterol?

Cholesterol je látka, ktorú si telo vie vytvoriť aj samo, v pečeni, no je tiež v potravinách živočíšneho pôvodu, napríklad v tukoch, v mäse, vajíčkach či mlieku. Podobá sa tuku a má viacero dôležitých úloh: Tvoria sa v ňom niektoré hormóny i žlčové kyseliny a je základnou zložkou bunkových membrán. Srdce nepozná odpočinok a za minútu prečerpá asi päť litrov krvi. Ako centrálny orgán obehovej sústavy jej potrebuje dostatok, aby ňou mohlo zásobiť všetky časti tela.

Na to musí mať v dobrom stave svoje vlastné cievy, čiže tepny, žily i drobné vlásočnice. Potrebuje aj stály a dostatočný prívod kyslíka a živín, aby mohlo plynule odprevádzať z tela látky, ktoré mu škodia. Tieto dôležité povinnosti nemôže dobre plniť, keď sa mu v stenách tepien ukladá cholesterol. Ak ho je veľa, vytvára aterosklerotické pláty, tepny sa potom zužujú a strácajú aj pružnosť. Aby sme však boli spravodliví, nemôže za všetko len cholesterol, vinníkov je viac, svoje polienko k zlému stavu ciev prikladajú aj cigarety, nápor vysokého tlaku, málo pohybu či cukrovka.

Dobrý a zlý

Cholesterol v krvi poroznášajú lipoproteíny, tie, čo majú nízku hustotu, hovoria o hodnote zlého cholesterolu a pomáhajú chorobám rozvíjať sa. Takže čím je ich hladina nižšia, tým lepšie. Označujeme ich ako LDL cholesterol a ak ho je veľa, dláždi cestičky k zaneseniu, kôrnateniu tepien. Naopak lipoproteíny s vysokou hustotou, označené HDL, organizmus pred ochoreniami chránia, je to dobrý cholesterol. Na hladinu cholesterolu môžeme vplývať dobrou životosprávou i pohybom. Ak si dáme povedať, vyhneme sa i liekom. Každý človek starší ako dvadsať rokov by si raz za päť rokov mal dať zmerať jeho hodnotu a pamätať si, že nemá prekročiť 5 mmol/l.

Ak je zlého veľa

Prvé, čo môžeme urobiť, je zmena jedálneho lístka. Ovocie a zelenina sú skvelý zdroj vitamínov, minerálov a účinných antioxidantov. Dôležitá je aj farba plodov. Pri výbere favorizujme tmavú, či už oranžovú, žltú, modrú, zelenú alebo červenú. Každý deň by sme si mali dopriať päť až šesť dávok z rozličných druhov. Jedným z najúčinnejších prostriedkov na zníženie hladiny zlého cholesterolu je olivový olej a 3-omega mastné kyseliny, ktoré sú najmä v morských rybách. Dva razy do týždňa by sme do tela mali dostať osemstopäťdesiat miligramov 3-omega mastných kyselín. Na výber je viacero druhov rýb: šproty, slede, losos, úhor, makrela.

Nevhodné pri vysokej hladine cholesterolu sú:

Nanuky sú záškodníci

Mliečne výrobky sú výborné, no múdrejšie je dať prednosť nízkotučnému mlieku i nápojom. Z času na čas však polotučné mlieko nezaškodí. Smotana, šľahačka a tučné syry patria takisto do zakázaného územia. Namiesto toho si servírujme veľa už spomenutého ovocia, zeleniny, čerstvého i sušeného. Z času na čas si môžeme pochutnať na mandliach, vlašských a lieskových orechoch i pečených gaštanoch.

Pri strukovinách: fazuli, hrachu, sóji, šošovici alebo pohánke a ovsených vločkách sa obmedzovať nemusíme, rovnako ani pri tmavom celozrnnom chlebíku. A hoci nám pri listovaní v časopisoch neraz tečú slinky pri pohľade na fantastické torty či zákusky, rozum vraví: vydržať! Cholesterolu by sme s nimi vysoko zdvihli skóre. Záškodníkom sú aj nanuky, zmrzliny, voňavá čokoláda a napolitánky. Namiesto toho je lepšie želé, ovocná vodová zmrzlina a nesladené ovocné šaláty. Keď nás chytí do pazúrov kríza, zaberie na ňu koláč z ovsených vločiek alebo cereálií.

Čaj, minerálky, trocha vínka  

Nápoje sú dôležitou súčasťou zdravej životosprávy. Určite do nej nepatrí alkohol a čokoládové nápoje, zato čaj, minerálky, prekvapkávaná alebo instantná káva a ovocné šťavy bez cukru áno. Občas možno zhrešiť dvoma deci vínka. Koreniny, podobne ako jogurtové dresingy, sú dovolené, ale pozor: smotanové nie. Soľ, majonézu, hot-dog, langoše i hamburgery z jedálneho lístka treba vyškrtnúť nadobro.

Súvisiace články

Video

Poradňa zdravia

Zobraziť

Čo mám robiť, aby sa mi v tehotenstve nekazili zuby?

Tehotenstvo samo o sebe nespôsobuje zvýšenú kazivosť zubov, len na ňu vytvára podmienky. Budúce mamičky strácajú zuby zo štyroch príčin:

1. Ranné zvracania dramaticky oslabujú sklovinu a urýchľujú rozvoj kazov.

2. Nevoľnosti spôsobujú, že budúca mamička prijíma malé dávky jedla v skrátených intervaloch, čo znamená neustále „kŕmenie“ kazotvorných baktérií, najmä, ak ide o sladké jedlá.

3. Únava v tehotenstve často spôsobuje výrazné zhoršenie starostlivosti o vlastnú zubnú hygienu.

4. Pozmenená hladina hormónov podporuje rozvoj zápalu ďasien a tkanív okolo zuba a je jediným skutočným negatívnym faktorom tehotenstva vplývajúcim na stav chrupu.

Dôležité je dať si do poriadku zuby už pred tehotenstvom. Znamená to zbaviť sa kazov a zubného kameňa. Počas tehotenstva je dobré absolvovať preventívnu prehliadku a dentálnu hygienu. Pre chrup aj budúce dieťatko je dobré vzdať sa sladkostí medzi jedlami. Večerné čistenie neodkladať na čas tesne pred odchodom do postele, ale očistiť si zuby hneď po večeri a potom už nič nejesť a piť iba čistú vodu. K večernému čisteniu patrí aj zubná niť alebo medzizubná kefka. V prípade ranného zvracania si hneď po tom treba dôsledne vypláchnuť ústa čistou vodou. Po približne 15 minútach je možné si zuby umyť, nie však skôr. Nie je na škodu používať denne ústnu vodu s obsahom aminfluoridu. Kto má strach z fluoridov, môže ich účinok nahradiť krémom „tooth mousse“.

čítať viac
MUDr. Rudolf Novotný
MUDr. Rudolf Novotný
Zubný lekár

Dajú sa vybieliť zuby zožltnuté z tetracyklínových antibiotík?

Každý zub je možné vybieliť, len to môže trvať rôzne dlho. Je pravda, že u „tetracyklínových“ zubov je to ťažké, ale nie nemožné. Zväčša je potrebné kombinovať ambulantné a domáce bielenie. Ak sa zveríte do rúk stomatológa, ktorý má na tomto poli skúsenosti, výsledok sa dostaví.

čítať viac
MUDr. Rudolf Novotný
MUDr. Rudolf Novotný
Zubný lekár
doktor

Opýtajte sa
odborníka

Poraďte sa s našimi
odborníkmi.

Položiť otázku

Opýtajte sa odborníka

Poraďte sa s našimi odborníkmi.

Položiť otázku
doktor

Diskusia