MENU
novinky-a-odbornici

Aj obyčajná nádcha ohrozuje srdce. Ak na vás niečo lezie, nešportujte

Niečo na vás lezie? Nešportujte

Súvisiace témy

Novinky a odborníci

Aj obyčajná nádcha ohrozuje srdce. Ak na vás niečo lezie, nešportujte

Rozhodli ste sa vybehať nádchu? Cítite, že asi máte teplotu, ale napriek tomu idete na tréning? V čase viróz treba k tréningu pristupovať opatrne. Aj kvôli sebe, aj kvôli vášmu okoliu.

Vždy keď sa začnete cítiť zle, spomaľte. Dvojnásobne to platí v období, keď sa striedajú vlny akútnych vírusových alebo bakteriálnych ochorení. Ak sa zrazu necítite vo svojej koži, pravdepodobne na vás niečo lezie. Aj obyčajná nádcha znamená pre športovca problém. „Dôležité je najmä to, že nemôžete dýchať nosom. Niekto môže považovať nádchu za banalitu, ale pri týchto ťažkostiach vám klesne výkonnosť o tridsať percent, vysvetľuje telovýchovná lekárka MUDr. Alena Urvayová. V tomto stave sa určite nevyberte do fitka, aby ste choroboplodné zárodky nešírili ďalej. Ak vám pohyb chýba, radšej sa len poprechádzajte po čerstvom vzduchu.

S horúčkou sa rozbúcha

Únavou, bolesťou hlavy či zapchatým nosom sa v mnohých prípadoch choroba len štartuje. O pár hodín sa môže objaviť aj horúčka. To už znamená stopku pre každý šport. „Vyššia pohybová aktivita je vylúčená pri akejkoľvek teplote,“ varuje odborníčka. „Každú horúčku sprevádza zrýchlená pulzová frekvencia, čo znamená väčšiu záťaž na srdcovo-cievny aparát. Vyšší pulz už sprevádza aj samotnú fyzickú záťaž, ak tomu pripočítate teplotu, riziko poškodenia srdcového svalu je veľmi vysoké. Časom môže vyústiť do zápalu, teda myokarditídy, prípadne bakteriálnej endokarditídy.“Ak vám stúpne teplota o jeden stupeň Celzia, obvykle sa zrýchli tep o štrnásť úderov.

Podľahnú aj najlepší?

Hoci ako aktívni športovci veríte, že váš organizmus je silný a chrípkovej epidémii nepodľahnete, nie je to celkom tak. Akútne ochorenie vás môže zastihnúť práve na vrchole trénovanosti. V tejto fáze mnohí športovci zabúdajú na dostatočnú regeneráciu, sú rozbehnutí a chcú dosahovať ešte lepšie výsledky. „Vtedy často spadnú do takzvaného imunosupresívneho okna. Pre nedostatočnú regeneráciu nemá telo vysokú odolnosť a prebudia sa spiace infekcie, prípadne sa rýchlejšie nakazíte okolitými vírusmi,“ objasňuje doktorka Alena Urvayová. Telovýchovní lekári preto sledujú nielen výkonnosť športovcov, ale i vlny chorobnosti. Ak je napríklad sezóna chrípky, odporúčajú posilniť imunitu. Samotné športovanie na to nestačí. Vhodná ja napríklad aminokyselina glutamín, ktorá je výborným zdrojom energie.

Každú horúčku sprevádza zrýchlená pulzová frekvencia, čo znamená väčšiu záťaž na srdcovo-cievny aparát. Vyšší pulz už sprevádza aj samotnú fyzickú záťaž, ak tomu pripočítate teplotu, riziko poškodenia srdcového svalu je veľmi vysoké
MUDr. Alena Urvayová, telovýchovná lekárka

Kofeín odložte

Ak pocítite celkovú slabosť, v žiadnom prípade ju nezaháňajte kofeínovými preparátami. Platí to rovnako pre umelé i prírodné prípravky, napríklad guaranu. „Je to zbytočný hazard. Ak ste chorí, máte prirodzene zvýšenú pulzovú frekvenciu. Ide o klasický obranný mechanizmus. Ak si však dáte kofeínový preparát, tep ešte stúpa. Opäť zbytočne zaťažujete celý srdcovo-cievny problém. Šport si vyžaduje celého, stopercentného človeka,“ dvíha varovný prst pred potláčaním symptómov odborníčka. Chorobu neodoženú ani veľké množstvá vitamínov. „Zbytočne podporia patogén, či už vírus, alebo baktériu. Organizmus musíme nechať trochu bojovať, prípadne mu pomôcť antibiotikami. Vitamíny by mali nastúpiť až na piaty, šiesty deň. Ak to s nimi preženiete, určite to pocíti pečeň a obličky,“ upozorňuje telovýchovná lekárka.

Vymeňte tenisky za pyžamo

Pri ľahších prechladnutiach sa nemusíte potiť. Stačí, keď budete pokračovať v normálnom živote, ale bez zvýšenej pohybovej aktivity. Pri virózach s teplotou je ideálne ľahnúť si a vypotiť sa. Niekedy naozaj stačí byť celý deň v posteli a hneď sa cítite lepšie. V žiadnom prípadne sa nedržte hesla, včera som to vyležal, dnes som fit. Aj obyčajné spotenie je spojené s určitým prejavom dehydratácie. Ak sa objaví teplota, nesťahujte ju liekmi. Po tých siahnite, až keď je vyššia ako 38,5 stupňa Celzia. Práve horúčka ničí vírus. Ak ju stiahnete liekmi, pribrzdíte prirodzenú liečbu. Predĺžite proces uzdravenia. V prípade bakteriálnych ochorení musia nastúpiť na scénu antibiotiká. Nedá sa presne povedať, kedy je správny čas opäť odštartovať tréning. Čím je ochorenie vážnejšie, tým je rekonvalescencia dlhšia. Väčšiu záťaž by sme mali odložiť priemerne o 5 až 10 dní po chorobe. Prílišné chcenie, organizmus zničí. Záťaž musí byť postupná.

Dýchajte s rúškom

K záveru liečby začnite najskôr dýchať čerstvý vzduch pri otvorenom okne, potom sa vyberte na ľahšiu prechádzku. Urobte tak počas dňa, keď je teplota vzduchu najvyššia. V žiadnom prípade v čase choroby nestriedajte prudko teplo so zimou. „Osobne neodporúčam ani návštevu sauny,“ hovorí Alena Urvayová. „Ak do nej chodíte naozaj pravidelne a ste na ňu zvyknutí, môže vám urobiť dobre. Väčšine však skôr ublíži.“ Postupne posilnite organizmus vitamínmi a začnite chôdzu striedať s pomalým behom. Pozor na teplotu vonkajšieho vzduchu! Dvojnásobne to platí po ochoreniach priedušiek či pľúc. Najmä zo začiatku si nos i ústa prekryte rúškom. Vždy sa však nadychujte nosom. Vzduch sa tak po svojej postupnej ceste do pľúc stihne prirodzene očistiť, zvlhčiť a zahriať. Skoré ranné behy radšej vynechajte. Studený vzduch bude zbytočne dráždiť sliznice. Nie je vhodný ani v prípade, keď vás trápi vysoký krvný tlak.

 

Súvisiace články

Video

Poradňa zdravia

Zobraziť

Dajú sa vybieliť zuby zožltnuté z tetracyklínových antibiotík?

Každý zub je možné vybieliť, len to môže trvať rôzne dlho. Je pravda, že u „tetracyklínových“ zubov je to ťažké, ale nie nemožné. Zväčša je potrebné kombinovať ambulantné a domáce bielenie. Ak sa zveríte do rúk stomatológa, ktorý má na tomto poli skúsenosti, výsledok sa dostaví.

čítať viac
MUDr. Rudolf Novotný
MUDr. Rudolf Novotný
Zubný lekár

Pomôže mi ionoforéza na spotené dlane? Niekedy mi z nich pot kvapká

Aplikácia ionoforézy je príjemná, pociťujete pri nej iba mierne mravčenie a nie je finančne taká náročná. Ide o špeciálnu vaničku s vodou, kde si ponoríte ruky alebo nohy a nastavíte program na ionoforézu. Zariadenie pracuje ako vodný kúpeľ, cez ktorý vedie slabý elektrický jednosmerný prúd. Časový interval kúpeľa a intenzita „elektrického prúdu“ sa postupne zvyšujú. Jeden kúpeľ trvá päť až desať minút. Minimálny počet ošetrení je desať, ale dajú sa podľa potreby opakovať. Niektoré pracoviská vaničky požičiavajú aj na domáce použitie. Odporúčam vám však navštíviť kožného lekára, pretože pravdepodobne máte hyperhidrózu, nadmerné potenie. Dermatológ vás vyšetrí a bude pátrať po príčine ťažkostí. Hyperhidróza totiž môže súvisieť s viacerými ochoreniami, napríklad štítnej žľazy či s cukrovkou. Hoci – potiť sa môžete aj bez zjavnej príčiny, napríklad pri strese, ako píšete. Lekár ďalej zistí, či sa nadmerne potíte len na rukách, chodidlách a v podpazuší, čo asi bude váš prípad, alebo po celom tele. Ionoforéza sa totiž dá vykonávať iba na rukách a nohách.

čítať viac
Hana Zelenková
MUDr. Hana Zelenková
Dermatologička
doktor

Opýtajte sa
odborníka

Poraďte sa s našimi
odborníkmi.

Položiť otázku

Opýtajte sa odborníka

Poraďte sa s našimi odborníkmi.

Položiť otázku
doktor

Diskusia