MENU
zdravy-zivot

Aj hormóny sa počas sviatkov zbláznia

Hormóny vplývajú na vaše zdravie viac, ako by ste si mysleli.
Zdroj: Profimedia.sk

Súvisiace témy

Zdravý život

Aj hormóny sa počas sviatkov zbláznia

Nie je ľahká úloha, zostať v rovnováhe a v pokoji, keď máte na starosti rodinnú pohodu, pracovné povinnosti aj sviatočné plány. Odrazí sa to na vašich hormónoch. Proste sa zbláznia.

Viac než čokoľvek iné stres vykoľají hormóny, ktoré ovplyvňujú náladu, myseľ a hmotnosť. To je dôvod, prečo zvládanie stresu a strava znamenajú rozdiel aj vo vianočnej atmosfére. Chcete vedieť, aké hormóny sú pri strese v nerovnováhe, a ako tomu zabrániť?

Kortizol

Najlepšie známy ako stresový hormón, kortizol sa vyrába v nadobličkách. Aktivuje túžbu bojovať alebo utiecť, čo môže mať vplyv na trávenie, krvný tlak, spánok a celkovú schopnosť vyrovnať sa so stresom. Kortizol tiež pomáha normalizovať hladinu cukru v krvi. Častá vysoká hladina kortizolu vedie k vysokému krvnému tlaku, priberaniu na váhe, nespavosti, syndrómu dráždivého čreva, nízkej sexuálnej túžbe a úzkosti. Je tiež faktorom, ktorý prispieva k vzniku srdcových ochorení.

Telo potrebuje relax a zdravý životný štýl, aby bol tento hormón v zdravom množstve. Skúste obmedziť kávu a alkohol. Alkohol a kofeín zvyšujú hladinu kortizolu, čo telo ešte viac vystresuje. Stabilizujte hladinu cukru v krvi, a to minimálnym príjmom rafinovaných sacharidov.

Dýchajte zhlboka. Vyhraďte si dvadsať minút denne na hlboké dýchanie, ktoré upokojí celé telo. Hladina kortizolu sa zníži, a naopak melatonínu sa zvýši, takže ľahšie zaspíte. Naučte sa aj inak reagovať na stres. Skôr, ako sa nahneváte, pozrite sa na vec z druhej strany. Čo vám to prinesie, prípadne, koľko snahy to niekoho stálo. Majte svoje negatívne reakcie pod kontrolou.

Sheknows.com tvrdí, že masáž zmierňuje stres. Dokázala to štúdia, v ktorej športovci dostávali každý týždeň švédsku masáž. Znížila sa u nich hladina kortizolu a zvýšil sa počet bielych krviniek, čo prospelo ich imunitnému systému. Masáž tiež zvyšuje produkciu dopamínu a serotonínu, čo sú hormóny spojené s príjemnými pocitmi.

Leptín

Leptín, hormón uvoľňovaný z tukových buniek, znižuje hlad. Reguluje chuť do jedla, energiu a rýchlosť, pri ktorej spálite tuky. Napríklad, keď vzrastie hladina leptínu, chuť k jedlu sa znižuje a zvyšuje sa metabolizmus. Ideálny scenár chudnutia. Naopak, ak je hladina leptínu nízka, chuť k jedlu sa zvyšuje a metabolizmus sa spomaľuje. Málo leptínu zvyšuje aj hladinu kortizolu, ktorý ukladá tuk a spaľuje svaly.

Ako dlho spíte, ovplyvňuje hladinu leptínu a BMI. Príliš vysoké alebo príliš nízke hladiny leptínu môžu viesť k hypertenzii, obezite, depresii, úzkosti a kardiovaskulárnym ochoreniam. Leptínová rezistencia nastane, keď telo aj mozog prestanú reagovať na leptín. Obézni ľudia majú viac podkožného tuku, takže majú viac leptínu. Produkujú tento hormón, ale mozog a telo reagujú, akoby telo hladovalo.

Doprajte so dostatok spánku a obmedzte príjem cukrov. Pravidelná konzumácia cukru môže viesť k leptínovej rezistencii. To znamená kryštálový cukor, sladký sirup, maltózu, glukózu aj umelé sladidla. Pravidelná konzumácia fruktózy v nealkoholických nápojoch a potravinách tiež prispieva k odolnosti na leptín. Vašou prioritou by sa malo stať schudnutie a dostatočný príjem omega-3 mastných kyselín, ktoré regulujú hlad a hladinu leptínu.

Inzulín

Od chleba, pečivo a koláčiky, po vaječný koňak, víno a pivo, sú Vianoce oslavou sladkého jedla a pitia. To značne vplýva na hladinu inzulínu. Tento hormón produkovaný pankreasom pomáha použiť cukor zo stravy na energiu pre bunky, ale tiež reguluje metabolizmus cukrov a tukov. Inzulín pomáha bunkám v pečeni, svaloch a tukovom tkanive absorbovať glukózu z krvi. Tá sa potom ukladá v pečeni a svaloch vo forme glykogénu, v tukových bunkách ako triglyceridy.

Inzulínová rezistencia je stav, kedy mozog a bunky tela znecitlivejú k účinkom inzulínu, čo má za následok vysoké hladiny glukózy v krvi. To môže byť časom aj toxické, spôsobiť cukrovku, problémy s tlakom, ochorenia srdca a syndróm polycystických vaječníkov. Ak chcete proti tomuto stavu bojovať, jedzte čo najmenej rafinovaných cukrov a radšej viac bielkovín. Dobrým zdrojom sú vajcia, chudé mäso, maslo a orechy.

Aj zdravé a kvalitné tuky podporujú pocit sýtosti a stabilizujú hladinu cukru v krvi. Na rozdiel od všeobecného presvedčenia, jesť tuk neznamená, že priberiete! Dobrým zdrojom tuku je panenský kokosový olej, extra panenský olivový olej, maslo ghí, kačací tuk a iné pásol živočíšne tuky, rovnako ako orechy a avokádo.

Rafinované cukry a škroby sú najrýchlejší spôsob priberania na váhe, pretože naše bunky jednoducho nemôžu zvládnuť veľké množstvo glukózy naraz. Tá sa potom ukladá ako tuk. Odpoveďou je obmedzenie príjmu glukózy a cvičenie. Nemusíte zabehnúť maratón, ani sa vypotiť pri CrossFite. Stačí aj pol hodina alebo hodina chôdze denne. Inzulín tak dostanete pod kontrolu.

Hormóny štítnej žľazy

V ideálnom prípade by štítna žľaza mala produkovať správne množstvo hormónov štítnej žľazy, ktoré hovoria bunkám, ako rýchlo spáliť energiu. Ak vaša štítna žľaza funguje správne, váš metabolizmus je vyvážený a máte dostatok energie, správnu telesnú teplotu stabilnú hmotnosť. Možno sa však cítite vyčerpane, máte studené ruky aj nohy, nedokážete schudnúť a jasne uvažovať. Pravdepodobne trpíte oslabením funkcie štítnej žľazy. Správna funkcia štítnej žľazy je úzko spätá so zdravím vašich nadobličiek, ktoré produkujú hormóny reagujúce na stres.

Nadobličky a štítna žľaza sú vysoko citliví strážcovia hormónov. Nadobličky, ktoré produkujú kortizol, sú veľmi reaktívne na stres. Oslabené nadobličky spomalia štítnu žľazu, takže vás prekvapí únava, apatia a kilá navyše.

Kvalitné bielkoviny a obmedzenie stimulujúcich potravín a nápojov (kofeín, cukor, rafinované škroby), rovnako ako aj nižšia spotreba lepku a pšenice, môžu viesť k zdravej štítnej žľaze. Ale je to beh na dlhú trať. Jedzte tie najkvalitnejšie bielkoviny (kuracie, morčacie, hovädzie, jahňacie mäso alebo vajcia) v každom jedle.

Progesterón

Progesterón vzniká vo vaječníkoch a v menšom množstve aj v nadobličkách. Progesterón súvisí s kortizolom. To znamená, že ak sa u vás objaví chronický stres, budete potrebovať viac kortizolu ako vaše telo môže produkovať, takže ukradne progesterón pregnenolón. Málo progesterónu môže spôsobiť úzkosť, nočné potenie, zlý spánok, nepravidelný menštruačný cyklus a zmeny nálad.

Cieľom je zvládanie stresu. Vitamín C posilní vašu imunitu, ale v dávke 750 mg denne zvýši aj hladinu progesterónu u žien. Obmedzte príjem kofeínu, ktorý zvyšuje hladinu kortizolu, čo blokuje progesterónové receptory. Regulujte aj svoj príjem alkoholu. Okrem zahrávania sa s hormónmi, prehlbuje úzkosť, zlú náladu a bolesti hlavy. Plus, alkohol sa ukladá ako brušný tuk.

Video

Poradňa zdravia

Zobraziť

Dospievajúca dcéra pri zvýšenom strese zvracia. Lieky nestačia!

Tetánia je časté neurologické ochorenie. Definuje sa ako prejav zvýšenej nervovo-svalovej dráždivosti a má pestré a variabilné príznaky. Nie je životu nebezpečná, no často spôsobuje veľmi nepríjemné situácie. Zvracanie nie je typickým prejavom tohto ochorenia, ale v prípade vašej dcéry sa dá uvažovať o ich súvislosti. Ďalšie diagnózy, ktoré uvádzate, teda talasémia a Gilbertov syndróm, priamo s tetániou nesúvisia. Treba ich však zohľadňovať v kontexte celkového klinického stavu.

Tetániu najčastejšie spôsobuje nízka hladina vápnika, horčíka alebo draslíka v organizme. V období dospievania je jej častou príčinou, aj keď nie jedinou, stres. A práve stres v kombinácii s acidózou organizmu sa môže prejavovať zvracaním v škole. Symptomatická liečba liekom na zníženie množstva kyseliny, ktorú produkuje žalúdok, teda na úpravu acidózy, však za daných okolností nepostačuje. Bolo by vhodné poradiť sa o ďalšej liečbe s gastroenterológom a zároveň aktualizovať neurologické vyšetrenie, prípadne osloviť psychológa. Dôležitá je aj správna životospráva spojená s dostatkom oddychu, spánku a pohybu a eliminácia stresu.

 

čítať viac

Zápal a hnis po tetovaní? Návšteva odborníka je na mieste

Nepíšete, aké veľké je tetovanie, akou metódou a akými chemikáliami vám ho spravili, ani a za aký čas sa dostavil  zápal a hnisanie. Neviem, či neprichádzate v práci alebo inde do styku s chemikáliami, mechanickým dráždením, nečistotami.

Môže ísť o infekciu zanesenú priamo pri tetovaní alebo pri nesprávnom ošetrovaní a následnom domácom zanesení infekcie. Samozrejme, nedá sa vylúčiť ani možná alergia na použitú farbu pri tetovaní. Odporúčam vám navštíviť čo najskôr dermatológa.

čítať viac
doktor

Opýtajte sa
odborníka

Poraďte sa s našimi
odborníkmi.

Položiť otázku

Opýtajte sa odborníka

Poraďte sa s našimi odborníkmi.

Položiť otázku
doktor