MENU
zdravy-zivot

8 tipov do kancelárie: Premeňte pracovný stôl na oázu zdravia

Aj malé zmeny v kancelárii postačia na to, aby ste pracovali v oveľa lepšej nálade a vyhýbali sa chorobám.
Zdravý život

8 tipov do kancelárie: Premeňte pracovný stôl na oázu zdravia

V kancelárii trávite podstatnú časť dňa a vplýva tu na vás veľa faktorov, ktoré vás môžu vyviesť z rovnováhy. Stačí urobiť drobné zmeny a budete sa v nej cítiť oveľa lepšie.

Tipy ako správne sedieť, aby ste neškodili chrbtici a čo robiť pre zdravie očí pri práci s počítačom sme vám už priniesli. V aprílovom čísle nášho ZDRAVIA navyše nájdete cviky pre prsty na rukách, ktoré zabránia bolestivému karpálnemu tunelu. Teraz vám prinášame niekoľko cenných rád, ktoré podporia vašu sústredenosť, kreativitu a zabránia tomu, aby vás premohol stres.

Cvičenie pre zdravšie oči: Rozhýbte svaly a zlepšite si zrak

1. Prejdite sa

Ak máte sedavé zamestnanie, minimálne každé dve hodiny by ste si mali urobiť prestávku, ponaťahovať sa a ísť sa poprechádzať. Podľa britskej štúdie publikovanej v minulom roku, nie je pohyb počas pracovného dňa dôležitý iba po fyzickej stránke. Stačí si urobiť desať minút času pre krátku prechádzku na čerstvom vzduchu a zvýši sa aj vaša produktivita a schopnosť sústrediť sa. Neveríte? Vyskúšajte to! Ani nám sa veľakrát nechce, no naozaj to zabralo a na povinnosti, ktoré treba v práci doriešiť sa po prechádzke budete pozerať jasnejšie. Dokonca si môžete stiahnuť aplikáciu "Move", ktorá vám pripomenie, že je čas na chvíľku sa rozhýbať.

2. Príliš sentimentálne? Omyl!

Svojich blízkych nadovšetko milujete, no dávať si ich do rámčeka na pracovný stôl vám príde zvláštne a príliš intímne? Mýlite sa! Spomienková fotografia, ku ktorej máte vzťah vám dokáže navodiť príjemné pocity a podľa psychológov redukovať stres. Okrem fotky si na stôl položte tri malé veci z vášho súkromia - obrázok od dcérky, malú sošku od priateľky či magnetku z cesty, s ktorou sa viažu úsmevné zážitky. No nepreháňajte to. Psychológovia upozorňujú na príliš preplnený pracovný priestor, ktorý by mohol pôsobiť rušivo a vy sa budete sústrediť ťažšie.

8 tipov do kancelárie: Premeňte pracovný stôl na oázu zdravia8 tipov do kancelárie: Premeňte pracovný stôl na oázu zdravia

3. S jedlom od stola

Zásadu nejesť na vašom pracovnom stole by ste mali dodržiavať rovnako, ako sa študentom odporúča neučiť sa na posteli. Stôl je určený pre prácu, posteľ na oddych. Toto pravidlo by ste si nemali osvojiť pre to, že si ušpiníte klávesnicu. Minimálne tridsať minút prestávky si vyhraďte na to, aby ste sa v pokoji najedli či už sami v kuchynke, v jedálni alebo v reštaurácii s kolegami. Ak budete sedieť nad prácou, zostanete v napätí a nebude vám ani dobre tráviť. Okrem toho je dokázané, že takýmto spôsobom zjete zákonite viac, než keby ste sa plne sústredili na každé sústo.

Chráňte sa pred bolesťami chrbta: Naučte sa správne sedieť

4. Vetrajte mozog

Zvýšená nervozita, pocit nepokojných nôh, bolesť hlavy, únava, to všetko má vo väčšine prípadov na svedomí nedostatok čerstvého vzduchu v miestnosti. O to viac v pracovnom prostredí, kde drieme prach, roztoče a v lete zdraviu neprospieva ani klimatizácia. Dusný vzduch nepomáha ani efektívnej činnosti vášho mozgu. Štúdia vedcov z Harvardu dokázala, že zamestnanci, ktorým je zabezpečený výkon práce v čistom ovzduší dosahujú vyššie pracovné výkony. Ak si neviete pomôcť a máte okolo seba ufrflaných kolegov, skúste zvážiť čističku vzduchu. K lepšiemu pracovnému prostrediu pomôže i zvlhčovač, ktorý v menšej verzii môžete položiť na stôl.

5. Zelená je viac ako dobrá

Ak máte možnosť premaľovať si v práci steny, environmentála psychologička Sally Augustin odporúča zelenú farbu. Ak to u vás neprichádza do úvahy, minimálne sa touto farbou obklopujte. Podľa jej teórie vynikajúco podporuje kreatívne myslenie a upokojuje. Rozhodne by ste sa mali vyhnúť červenej, ktorá pri práci pôsobí negatívne, rušivo a potláča analytické myslenie.

8 tipov do kancelárie: Premeňte pracovný stôl na oázu zdravia8 tipov do kancelárie: Premeňte pracovný stôl na oázu zdravia

Zdroj foto: Shutterstock.com

6. Kúsok prírody dokáže divy

Vneste do svojej práce kúsok zelene! Je to úžasný spôsob, ako sa v ruchu povinností obklopiť relaxom. Rastliny sú vynikajúcim elementom zo psychologického hľadiska a okrem toho podnecujú nápaditosť. Neumiestňujte ich na malý priestor príliš veľa! Rastlinky na stole urobia s vašou chuťou pracovať hotové divy. Dajte však prednosť zeleným listom pred kaktusmi, ktoré môžu mať presne opačný efekt.

7. Dostatok svetla

Nie každý má to šťastie a "prischlo" mu skvelé miesto pri okne. No ak ho máte, tešte sa z toho! Ak nie, minimálne sa snažte, aby k vám preniklo čo možno najviac denného svetla. Bolo dokázané, že vďaka nemu má človek kvalitnejší spánok a viac energie. Niektorí z vás žiaľ okno zo svojho pracovného miesta ani nevidia. V tomto prípade to vyriešte stolnou lampou. Teplejšie svetlo podľa štúdií podporuje socializáciu a komunikáciu s okolím a chladnejšie podporuje analytické myslenie. 

8. V obklopení kameňov

Litoterapiu alebo liečbu drahými kameňmi môžete využiť nielen ich nosením, ale aj umiestnením v kancelárii či priamo na pracovnom stole. Do kancelárie sa podľa odborníkov najviac hodí neupravovaný kremeň, ktorý odčerpá prípadnú negatívnu energiu vašich kolegov či klientov. Na pohltenie žiarenia z počítača pôsobí krištálová pyramída, ktorá sa umiestňuje nad počítač či monitor. Zaobstarať si môžete i soľnú lampu.

Čítajte viac: Energia z litoterapie. Liečte sa šperkami a magickou vodou

Video

Poradňa zdravia

Zobraziť

Dcérka má horúčku, kŕče a opuchnutý členok. Môže to byť vážne?

Bolesť a/alebo opuch kĺbov je u detí bežným klinickým symptómom širokého spektra chorôb, od benígnych stavov až po závažné stavy vyžadujúce okamžitú intervenciu. Môže sa objaviť ako výsledok prirodzeného rastu a vývoja dieťaťa. Opuch kĺbu, bolesť a horúčka sú často sprievodným javom aj rôznych respiračných a tráviacich ochorení. Tieto príznaky sa ale môžu vyskytovať aj pri iných ochoreniach. Reumatické ochorenie sa prejavuje vo forme horúčky a bolesti kĺbov zápästia, lakťa, členka či kolena. Artritída náhle začína horúčkou, potom sa objavuje opuch kĺbu, bolesť pri pohybe, bolestivé pocity pri dotyku. Odporúčam vyšetrenie u všeobecného lekára pre dorast, ktorý na základe diagnostických kritérií zváži, či je nutné vyšetrenie v ambulancii detského reumatológa.

čítať viac

Po očkovaní som si nahmatala dvojcentimetrovú uzlinu a bolí. Je to normálne?

Zväčšenie uzlín v podpazuší na strane očkovania je pomerne častá vedľajšia príhoda, ktorá sa najčastejšie vyskytuje po tretej dávke. Je to prejav aktivácie imunitného systému. Zvýšené biele krvinky ako aj sedimentácia môžu byť prechodne zaznamenané po očkovaní v rámci aktivácie imunitného systému a úvodnej zápalovej odpovede. Postupne sa to upraví. Uzlina sa zmenší a prestane bolieť. Lokálne si na ňu môžete aplikovať protizápalový krém napríklad s obsahom ibuprofenu. Nič iné špeciálne robiť netreba. Niektorí lekári odporúčajú enzýmovú terapiu.

čítať viac
doktor

Opýtajte sa
odborníka

Poraďte sa s našimi
odborníkmi.

Položiť otázku

Opýtajte sa odborníka

Poraďte sa s našimi odborníkmi.

Položiť otázku
doktor