Losos pre vyššie IQ

Losos patrí k najtučnejším rybám, no napriek tomu je to jeden z najlepších tipov na váš tanier. V jeho tuku sú predovšetkým nenasýtené mastné kyseliny omega 3, ktoré sú absolútne nevyhnutné na správne fungovanie mozgu, vylepšujú jeho poznávacie funkcie aj videnie. Podporujú imunitný aj obehový systém a prispievajú k hormonálnej rovnováhe. Iste už viete, že nenasýtené mastné kyseliny sú vynikajúca prevencia srdcovocievnych ochorení.

Bránia vzniku artériosklerózy, takže vás ochránia pred infarktom i porážkou, a dokonca zaháňajú depresie. Ale losos má aj iné významné výživové zložky. Jeho bielkoviny obsahujú deväť základných aminokyselín, bez ktorých sa ľudský organizmus nezaobíde, no nevie ich vytvoriť sám. Tieto proteíny sa podieľajú na tvorbe tráviacich enzýmov i hormónov, pomáhajú obnovovať a udržiavať v zdravom stave kožu, svaly i kosti.

Z lososieho mäsa získate okrem gurmánskeho zážitku veľa vitamínov A a D, takmer celý komplex vitamínov B, vápnik, fosfor, horčík, draslík, železo, selén aj zinok. Odborníci vravia, že zdravý človek by mal mať dvakrát do týždňa na tanieri mäso z lososovitých rýb. Tých je až sedemdesiat druhov a patrí k nim aj pstruh, bežne žijúci v slovenských riekach. Náš tip: Hľadáte v obchodoch toho „pravého“? Smelo siahnite po mrazenej rybe zo škandinávskych krajín. Ak budete mať šťastie na rybu označenú ako voľne žijúcu, vedzte, že je hodnotnejšia, ako tá, čo chovajú na morských farmách.

Filet lososa rovná sa 53 miligramov horčíka.Filet lososa rovná sa 53 miligramov horčíka.
Filet lososa rovná sa 53 miligramov horčíka.
Zdroj: Shutterstock