MENU
zdravy-zivot

6 tipov, ako podporiť tvorbu kolagénu v tele

Ilustračné foto.
Zdravý život

6 tipov, ako podporiť tvorbu kolagénu v tele

Kolagén je prezývaný aj bielkovinou mladosti. Je to základná stavebná bielkovina, dokonca predstavuje až 30% všetkých bielkovín v tele a 70% bielkovín kože

Kolagén je prezývaný aj bielkovinou mladosti. Je to základná stavebná bielkovina, dokonca predstavuje až 30% všetkých bielkovín v tele a 70% bielkovín kože. 

V mladosti nám nechýba, naše telo si ho totiž dokáže vyprodukovať dostatok. Tak, ako starnutie je prirodzenou súčasťou života, aj úbytok kolagénu so stúpajúcim vekom nezastavíme. Objavujú sa vrásky, zhoršuje sa kvalita vlasov a nechtov, objavia sa pigmentové škvrny a dehydrovaná pokožka. Existuje však trik, ako starnutie trošku oklamať a spomaliť jeho prejavy správnou dávkou kolagénu. Prinášame vám niekoľko rád, ako môžete podporiť tvorbu kolagénu vo vašom tele.

Zdravých tukov sa báť nemusíte

O zdravých tukoch ste už možno počuli. Okrem iných benefitov pre naše zdravie dokážu tieto potraviny pomôcť zvýšiť tvorbu kolagénu v našom tele. Zaraďte do jedálnička ryby, najmä lososa a tuniaka. Zdravý snack v podobe výberu rôznych druhov orechov alebo avokáda je tá správna voľba. K tomu za lyžicu ľanových semienok do jogurtu, a okrem vlákniny a zdravých tukov ste sa práve zásobili aj dávkou omega-3 mastných kyselín. 

C-čko nielen v zime

Vitamín C sa nám spája hlavne s imunitou a zimným chrípkovým obdobím, kedy ho servírujeme povinne celej rodine. Ako ale súvisí C-čko s kolagénom? Vitamín C pomáha správnemu vstrebávaniu kolagénu v tele a vďaka tomu ho naše telo vie čo najlepšie využiť, aby pomohol presne tam, kde je to potrebné. Môžete C-čko užívať vo forme tabliet, ale väčšinou stačí, ak siahnete po ovocí a zelenine, ktoré ho obsahujú naozaj dostatok.

Červenú zelenine! Ale nie tak doslova

Červená zelenina a ovocie sú výborným zdrojom antioxidantov. Na výber máme naozaj všeličo, stačí siahnuť po tom, čo nám chutí, a ostatné je príjemný bonus. Paprika, mrkva, cvikla, ale aj jahody a rajčiny, všetky tieto pochúťky vedia podporiť tvorbu kolagénu a zároveň obsahujú množstvo zdraviu prospešných vitamínov.

Nezabudnite na tmavozelenú

Ďalšími úžasnými zdrojmi vitamínov a antioxidantov sú napríklad špenát, kel, kapusta, zelená paprika či fazuľky. Pri ich pravidelnej konzumácii dokážu produkcii kolagénu pomôcť. A keď už sme pri tej zelenej, nesmieme zabudnúť na zelený čaj. Ak ho nemáte radi, pomôže aj kvalitný biely čaj, ideálne sypaný. 

Jedni ju nenávidia, iní milujú

Reč je o silnom vývare z kostí a koží, zvanom aj huspenina. Nie každý ju má rád, hlavne pre jej rôsolovitú štruktúru. Ak ju milujete, dobre pre vás. Obsahuje veľké množstvo kolagénu, preto je dobré pripraviť si ju častejšie ako raz za rok. Varí sa väčšinou z bravčového, ale aj hovädzieho mäsa a po jej vychladnutí vznikne tuhá želatína.  

Doplnky výživy

Ak si nie ste istí, či dostatočne pomáhate svojmu telu stravou, môžete si doplnenie kolagénu poistiť kvalitným doplnkom výživy. Vyskúšajte Inca Collagen, 100% čistý prírodný kolagén, pôvodom z morských rýb. V jednej dávke dodáte telu až 3000mg hydrolyzovaného kolagénu vo forme prášku, ktorý jednoducho rozmiešate vo vode. Navyše je bio-aktívny, to znamená, že sa molekulárnou štruktúrou najviac podobá nášmu ľudskému kolagénu. Pri jeho pravidelnom užívaní dokáže zlepšiť kvalitu vlasov a nechtov, vie vyhladiť drobné vrásky aj zosvetliť pigmentové škvrny. Navyše spevňuje a hydratuje pokožku.

6 tipov, ako podporiť tvorbu kolagénu v tele6 tipov, ako podporiť tvorbu kolagénu v tele

Inca Collagen nájdete v každej dobrej lekárni alebo na www.incacollagen.sk . Samozrejme, nezabúdajte na pestrú a vyváženú stravu, ktorá má vplyv nielen na tvorbu kolagénu, ale aj na celkové zdravie a kvalitu života.

Video

Poradňa zdravia

Zobraziť

Mám vysoký tlak a problémy so srdcom. Je riziko dať sa očkovať proti covidu?

Očkovanie proti ochoreniu COVID-19 má len málo kontraindikácií, podobne ako očkovania proti iným vírusovým ochoreniam. Liečená hypertenzia medzi ne nepatrí. Je dôležité pravidelne užívať lieky, aby hodnoty tlaku boli v norme. Samozrejme, po podaní akejkoľvek očkovacej látky môže dôjsť k zmene hodnôt, je preto potrebné, aby ste si po očkovaní merali tlak krvi častejšie, aspoň jeden- až dvakrát denne.

Nepíšete, aké problémy so srdcom máte, ale predpokladám, že aj tie sú liečené alebo sledované u špecialistu. Podobne ako pri hypertenzii – ani  porucha rytmu srdca nie je prekážkou na vykonanie očkovania. Ak máte obavy, poraďte sa so svojim všeobecným lekárom alebo špecialistom.

čítať viac

V akom veku sa zvykne dieťaťu prestať zhoršovať krátkozrakosť?

Krátkozrakosť býva často dedičná. Tak ako píšete, máte to v rodine. Stredný typ krátkozrakosti (to je typ u Vášho syna) začína v detskom veku a postupne narastá až do obdobia okolo 20. roku života. Môže dosahovať  približne od -4 do -7 dioptrií. Po 20. roku života sa progresia krátkozrakosti výrazne spomalí, ale ešte stále môže mierne narastať aj do 35. roku života. Preto je nevyhnutné, aby deti do 18 rokov s krátkozrakosťou chodili na pravidelné očné kontroly minimálne raz ročne. A podľa potreby sa im  upravovali, teda zvyšovali dioptrie.  Krátkozrakosť sa časom nezlepší. Podstatou krátkozrakosti je predlžovanie očnej gule. Tým, že sa oko predlžuje a nezastavilo sa v raste, predlžuje sa predozadná os oka. Lúče, ktoré dopadajú do oka, sa lámu pred sietnicou, a preto vzniká neostrý obraz. Ak pred oko dáme mínusové sklo, takzvanú rozptylku, lúče sa rozptýlia a zalomia presne na sietnicu. Obraz sa tak zaostrí. V dnešnej dobe máme k dispozícii aj kontaktné šošovky, ktoré syn môže začať časom nosiť. V prípade, ak bude mať po 20. roku života stabilné dioptrie, tak môže zvažovať aj bezbolestné, bezpečné a rýchle laserové operačné odstránenie dioptrií s využitím femtosekundového lasera. V tomto prípade je však dôležité dbať na precízne vstupné vyšetrenie a výber samotnej kliniky.

čítať viac
doktor

Opýtajte sa
odborníka

Poraďte sa s našimi
odborníkmi.

Položiť otázku

Opýtajte sa odborníka

Poraďte sa s našimi odborníkmi.

Položiť otázku
doktor