MENU
zdravy-zivot

5 znamení, že raňajkujete naozaj zdravo. Skúste 10 tipov, aby ste to docielili

Ešte horšie ako zlé raňajky, sú žiadne raňajky.
Zdravý život

5 znamení, že raňajkujete naozaj zdravo. Skúste 10 tipov, aby ste to docielili

Správne zvolená strava na raňajky vám dokáže poskytnúť dostatok energie na to, aby ste vydržali až do obeda a predišli tak dopoludňajším chúťkam na nezdravé jedlá.

Zdravé raňajky môžu inšpirovať k zdravšiemu stravovaniu po celý deň. Správny výber jedla vám môže pomôcť udržať si pocit spokojnosti, ako aj dostatok energie až do ďalšieho chodu.

Čo sú zdravé raňajky?

Jedlá a potraviny, ktoré konzumujete na raňajky, môžu ovplyvniť vašu náladu a výkon počas dopoludnia. Ak sú naozaj zdravé, pomôžu vám: 

  • Doplniť „palivo“, ktoré vystačí až do ďalšieho jedla. Vyvážené raňajky by vám mali poskytnúť potrebnú silu – potraviny s obsahom bielkovín pomáhajú uspokojiť hlad a potraviny s vysokým obsahom vlákniny zase pomáhajú zasýtiť.
  • Dodať telu a mozgu energiu. Ráno beží vaša energetická nádrž takmer naprázdno. Ak ráno dbáte na správny výber jedla, dodávate tak svojim svalom a mozgu palivo potrebné na dosiahnutie optimálneho výkonu.
  • Zabrániť kolísaniu cukru v krvi a znižovať nezdravé chúťky do jedla. Vyvážené jedlo, ktoré obsahuje bielkoviny aj zdravé cukry, dokáže poskytnúť dlhodobú energiu vášmu telu a pomáha predchádzať divokým výkyvom jeho hladiny v krvi, čo zapríčiňuje chuť na sladkosti či iné nezdravé potraviny.
  • Robiť lepšie rozhodnutia súvisiace s jedlom počas celého dňa. Tí, čo raňajky vynechávajú, mávajú často chuť na niečo sladké či tučné a tento pocit môže pretrvávať po celý deň. Ak raňajky nezanedbávate, chuť na sladké počas dňa dramaticky klesá. Ak sú raňajky bohaté na bielkoviny, majú tendenciu znižovať aj chuť na slané a mastné potraviny. Správne raňajky vám tak môžu pomôcť znížiť chuť na nezdravé jedlá a nasmerovať vás na zdravšie alternatívy.
  • Zabezpečiť dostatok bielkovín na podporu svalstva. Dostatočné množstvo bielkovín v dopoludňajších hodinách pomáha nielen zahnať hlad, ale pomáha tiež udržiavať zdravé svalstvo. Typické denné jedlá mnohým ľuďom poskytujú len malé množstvo bielkovín na raňajky, o niečo viac na obed a oveľa väčšie množstvo na večeru. Tento vzorec však nemusí zabezpečiť tie najlepšie podmienky na tvorbu a obnovu svalového tkaniva. Syntéza svalových proteínov je lepšia, keď je príjem bielkovín rovnomerne distribuovaný po celý deň.

10 nápadov na zdravé raňajky

Pokračovať Ďalej (1/3)

Súvisiace články

Video

Poradňa zdravia

Zobraziť

Môžu hemoroidy spôsobovať vlhkosť v spodnej bielizni?

Tento problém je veľmi častý. Ide o infekciu kože, ktorá opakovane vzniká okolo konečníka a často sa prenáša aj na genitálie. Ak poznáme príčinu, vieme túto nepríjemnosť liečiť. V prvom rade je to infekcia kože zo stolice, pomnoženie baktérií potením či nevhodnou bielizňou. Následne je to samoliečba kúpaním, čipkami, podľa rád z internetu a podobne. Po preliečení vzniká samoinfikovanie a postupne rezistencia. Opakované infekcie sú najčastejšie spôsobované vyklenovaním hemoroidálneho tkaniva z konečníka navonok pri zakašľaní, stolici, uvoľnení sa či dvíhaní bremien. Kolobeh je zaručený. Liečba teda patrí výlučne do rúk skúseného chirurga, ktorý sa tomu venuje. Musí byť kombinovaná podľa rozsahu a často je potrebné urobiť aj kultivačné vyšetrenie. Vhodné sú menej invazívne zákroky, ako napríklad ošetrenie laserom.

čítať viac

Má zmysel dávať dieťaťu probiotiká na lepšiu imunitu?

Nie. Myslím si, že už ich nepotrebuje. Ale na druhej strane mu neublížia. Verím, že celý rok ste mu nedávali len jeden druh probiotík, ale striedali ich. Ak nemá problém so stolicou, bolesti bruška, môžete ich vysadiť. Chlapček už má pestrú stravu a verím, že dostatok vitamínov, minerálov a vlákniny v strave.

čítať viac
doktor

Opýtajte sa
odborníka

Poraďte sa s našimi
odborníkmi.

Položiť otázku

Opýtajte sa odborníka

Poraďte sa s našimi odborníkmi.

Položiť otázku
doktor

Diskusia