MENU
zdravy-zivot

5 znamení, že raňajkujete naozaj zdravo. Skúste 10 tipov, aby ste to docielili

Ešte horšie ako zlé raňajky, sú žiadne raňajky.
Zdravý život

5 znamení, že raňajkujete naozaj zdravo. Skúste 10 tipov, aby ste to docielili

Správne zvolená strava na raňajky vám dokáže poskytnúť dostatok energie na to, aby ste vydržali až do obeda a predišli tak dopoludňajším chúťkam na nezdravé jedlá.

Zdravé raňajky môžu inšpirovať k zdravšiemu stravovaniu po celý deň. Správny výber jedla vám môže pomôcť udržať si pocit spokojnosti, ako aj dostatok energie až do ďalšieho chodu.

Čo sú zdravé raňajky?

Jedlá a potraviny, ktoré konzumujete na raňajky, môžu ovplyvniť vašu náladu a výkon počas dopoludnia. Ak sú naozaj zdravé, pomôžu vám: 

  • Doplniť „palivo“, ktoré vystačí až do ďalšieho jedla. Vyvážené raňajky by vám mali poskytnúť potrebnú silu – potraviny s obsahom bielkovín pomáhajú uspokojiť hlad a potraviny s vysokým obsahom vlákniny zase pomáhajú zasýtiť.
  • Dodať telu a mozgu energiu. Ráno beží vaša energetická nádrž takmer naprázdno. Ak ráno dbáte na správny výber jedla, dodávate tak svojim svalom a mozgu palivo potrebné na dosiahnutie optimálneho výkonu.
  • Zabrániť kolísaniu cukru v krvi a znižovať nezdravé chúťky do jedla. Vyvážené jedlo, ktoré obsahuje bielkoviny aj zdravé cukry, dokáže poskytnúť dlhodobú energiu vášmu telu a pomáha predchádzať divokým výkyvom jeho hladiny v krvi, čo zapríčiňuje chuť na sladkosti či iné nezdravé potraviny.
  • Robiť lepšie rozhodnutia súvisiace s jedlom počas celého dňa. Tí, čo raňajky vynechávajú, mávajú často chuť na niečo sladké či tučné a tento pocit môže pretrvávať po celý deň. Ak raňajky nezanedbávate, chuť na sladké počas dňa dramaticky klesá. Ak sú raňajky bohaté na bielkoviny, majú tendenciu znižovať aj chuť na slané a mastné potraviny. Správne raňajky vám tak môžu pomôcť znížiť chuť na nezdravé jedlá a nasmerovať vás na zdravšie alternatívy.
  • Zabezpečiť dostatok bielkovín na podporu svalstva. Dostatočné množstvo bielkovín v dopoludňajších hodinách pomáha nielen zahnať hlad, ale pomáha tiež udržiavať zdravé svalstvo. Typické denné jedlá mnohým ľuďom poskytujú len malé množstvo bielkovín na raňajky, o niečo viac na obed a oveľa väčšie množstvo na večeru. Tento vzorec však nemusí zabezpečiť tie najlepšie podmienky na tvorbu a obnovu svalového tkaniva. Syntéza svalových proteínov je lepšia, keď je príjem bielkovín rovnomerne distribuovaný po celý deň.

10 nápadov na zdravé raňajky

Pokračovať Ďalej (1/3)

Súvisiace články

Video

Poradňa zdravia

Zobraziť

Je vhodné odstraňovať aj mnohopočetné lipómy po celom tele?

Lipómy sú benígne ochorenie charakterizované pomnožením tukového tkaniva v podkožnom tuku. Nezasahujú do kože ani do hlbších štruktúr. Najčastejšou príčinou vzniku je autozomálne dominantné genetické ochorenie na chromozóme 12q15. Existujú však viaceré formy. Hlavným problémom, prečo prichádzajú pacienti a chcú lipóm odstrániť je zlý vzhľad, hrče po tele nie sú príjemné. Uzly môžu byť bolestivé a niekedy veľké tukové hrče dokonca bránia pohybu. Vybrať sa odporúča pri všetkých lipómoch, ktoré spôsobujú takéto obtiaže. Lipómy sa odstraňujú vcelku a ich recidíva je nepravdepodobná. Občas býva viac lipómov vedľa seba, a pri ponechaní niektorých sa ochorenie môže vracať. Rez sa robí podľa veľkosti samotného lipómu a predstavuje asi tretinu až polovicu jeho veľkosti. Po výkone teda, samozrejme, ostáva jazva. Alternatívou je laserová liposukcia, ktorá je ako jediná schopná narušiť celistvosť nádorových buniek a odsať ich. Výkon sa robí vždy v lokálnej anestézii. Jazva pri laserovom odstránení je minimálna, ale výkon je ale zdĺhavejší.

čítať viac

Dcérka odmieta umelé mlieko. Prechádza dojčenským štrajkom?

O dojčenskom štrajku som tiež počula len v súvislosti s dojčením. Odmietanie mlieka bude pravdepodobne súvisieť so zavádzaním príkrmov, keďže je vo veku, keď ich už určite dostáva. Je možné, že už toľko mlieka nepotrebuje. Určite ju nenúťte mlieko piť a uistite sa, že je zdravá. Dieťa vie, koľko potrebuje piť a kedy je hladné. Počkajte niekoľko dní a potom to opäť vyskúšajte. Skúste sa zamyslieť nad príčinou averzie ako nepríjemné a stresujúce pocity pri kŕmení, bolesť, nepohodlie pri kŕmení, napríklad pri refluxe, intolerancii alebo alergie na bielkovinu kravského mlieka, zúbky a podobne.

čítať viac
doktor

Opýtajte sa
odborníka

Poraďte sa s našimi
odborníkmi.

Položiť otázku

Opýtajte sa odborníka

Poraďte sa s našimi odborníkmi.

Položiť otázku
doktor

Diskusia