MENU
zdravy-zivot

5 znamení, že raňajkujete naozaj zdravo. Skúste 10 tipov, aby ste to docielili

Ešte horšie ako zlé raňajky, sú žiadne raňajky.
Zdravý život

5 znamení, že raňajkujete naozaj zdravo. Skúste 10 tipov, aby ste to docielili

Správne zvolená strava na raňajky vám dokáže poskytnúť dostatok energie na to, aby ste vydržali až do obeda a predišli tak dopoludňajším chúťkam na nezdravé jedlá.

Zdravé raňajky môžu inšpirovať k zdravšiemu stravovaniu po celý deň. Správny výber jedla vám môže pomôcť udržať si pocit spokojnosti, ako aj dostatok energie až do ďalšieho chodu.

Čo sú zdravé raňajky?

Jedlá a potraviny, ktoré konzumujete na raňajky, môžu ovplyvniť vašu náladu a výkon počas dopoludnia. Ak sú naozaj zdravé, pomôžu vám: 

  • Doplniť „palivo“, ktoré vystačí až do ďalšieho jedla. Vyvážené raňajky by vám mali poskytnúť potrebnú silu – potraviny s obsahom bielkovín pomáhajú uspokojiť hlad a potraviny s vysokým obsahom vlákniny zase pomáhajú zasýtiť.
  • Dodať telu a mozgu energiu. Ráno beží vaša energetická nádrž takmer naprázdno. Ak ráno dbáte na správny výber jedla, dodávate tak svojim svalom a mozgu palivo potrebné na dosiahnutie optimálneho výkonu.
  • Zabrániť kolísaniu cukru v krvi a znižovať nezdravé chúťky do jedla. Vyvážené jedlo, ktoré obsahuje bielkoviny aj zdravé cukry, dokáže poskytnúť dlhodobú energiu vášmu telu a pomáha predchádzať divokým výkyvom jeho hladiny v krvi, čo zapríčiňuje chuť na sladkosti či iné nezdravé potraviny.
  • Robiť lepšie rozhodnutia súvisiace s jedlom počas celého dňa. Tí, čo raňajky vynechávajú, mávajú často chuť na niečo sladké či tučné a tento pocit môže pretrvávať po celý deň. Ak raňajky nezanedbávate, chuť na sladké počas dňa dramaticky klesá. Ak sú raňajky bohaté na bielkoviny, majú tendenciu znižovať aj chuť na slané a mastné potraviny. Správne raňajky vám tak môžu pomôcť znížiť chuť na nezdravé jedlá a nasmerovať vás na zdravšie alternatívy.
  • Zabezpečiť dostatok bielkovín na podporu svalstva. Dostatočné množstvo bielkovín v dopoludňajších hodinách pomáha nielen zahnať hlad, ale pomáha tiež udržiavať zdravé svalstvo. Typické denné jedlá mnohým ľuďom poskytujú len malé množstvo bielkovín na raňajky, o niečo viac na obed a oveľa väčšie množstvo na večeru. Tento vzorec však nemusí zabezpečiť tie najlepšie podmienky na tvorbu a obnovu svalového tkaniva. Syntéza svalových proteínov je lepšia, keď je príjem bielkovín rovnomerne distribuovaný po celý deň.

10 nápadov na zdravé raňajky

Pokračovať Ďalej (1/3)

Súvisiace články

Video

Poradňa zdravia

Zobraziť

Mám mäkkú zubnú sklovinu. Čo by mi pomohlo spevniť zuby?

Pokiaľ ide o posilnenie skloviny, je veľmi vhodné používať zubné pasty s obsahom fluoridov. No ak máte naozaj výraznejšiu kazivosť, odporučila by som aj doplnkovú fluoridáciu. V lekárni nájdete špeciálne fluoridačné gély, ktoré môžete doma používať, vždy však presne podľa odporúčaní výrobcu. V tomto prípade je dôležitá dôslednosť a pravidelnosť. Dlhodobejší a výraznejší efekt má ale profesionálna fluoridácia, stomatológ, alebo dentálna hygienička vám na zuby aplikujú preparát s vyšším obsahom fluoridov a zuby budú tak posilnené a chránené po dobu 6-9 mesiacov. Treba ale myslieť na to, že za kazivosť zubov nemôže iba slabá sklovina. Na vznik zubného kazu vplýva viacero faktorov. Určite by bolo dobré poradiť sa s vašou dentálnou hygieničkou, ktorá by s vami prekonzultovala techniku čistenia zubov, typ zubnej kefky, ale napríklad aj stravovacie návyky.

čítať viac

Môžem užívať hormonálnu antikoncepciu počas dojčenia?

V prvom rade by som rada vyvrátila mýtus o tom, že dojčenie je antikoncepcia. Nemôžeme ho považovať za spoľahlivú metódu ochrany pred neželaným tehotenstvom, najmä ak sa vám už vrátila menštruácia. Ideálne bude, ak sa o vhodnej forme antikoncepcie poradíte so svojim gynekológom.

K dispozícii sú vnútromaternicové telieska alebo antikoncepčné tabletky s obsahom gestagénov, ktoré sú vhodné aj počas citlivého obdobia dojčenia. Prípadne siahnite po bariérovej antikoncepcii ako sú kondóm, pesar, spermicídne prípravky - gél, krém, pena, tabletky.

čítať viac
doktor

Opýtajte sa
odborníka

Poraďte sa s našimi
odborníkmi.

Položiť otázku

Opýtajte sa odborníka

Poraďte sa s našimi odborníkmi.

Položiť otázku
doktor