MENU
zdravy-zivot

12 spôsobov, ako znížiť riziko rakoviny: Robíte každý deň aspoň jeden?

Každoročne si 4. februára pripomíname Svetový deň boja proti rakovine, ktorý vyhlásila Medzinárodná únia proti rakovine (UICC).

Súvisiace témy

Zdravý život

12 spôsobov, ako znížiť riziko rakoviny: Robíte každý deň aspoň jeden?

Podľa informácií WHO je v Európe každý rok asi 3,7 milióna nových prípadov a 1,9 miliónov úmrtí v dôsledku rakoviny.

Liga proti rakovine sa ako dlhoročný člen Únie pre medzinárodnú kontrolu rakoviny (UICC) a Asociácie európskych líg proti rakovine (ECL) zapája počas 4. februára do Svetového dňa proti rakovine. Cieľom je zvýšiť povedomie o nádorových ochoreniach a upriamiť pozornosť na dôležitosť primárnej či sekundárnej prevencie týchto ochorení. Jej význam je nespochybniteľný, nakoľko len v rámci Slovenska pribúda každoročne vyše 30 000 ľudí s rakovinou.

Rizikové faktory

„Počas roka a najmä v období pandémie COVID-19 sa nás ľudia často pýtajú, čo sa na Slovensku robí v rámci prevencie proti rakovine. Jednou z mnohých foriem je aj pravidelné informovanie o zásadách, ktoré je potrebné dodržiavať ako účinné kroky proti prevencii. Liga proti rakovine dlhodobo propaguje 12 spôsobov, ako znížiť riziko rakoviny. Európsky kódex proti rakovine sa zameriava na opatrenia, ktoré môžu v rámci prevencie rakoviny podniknúť samotní občania. Aj vďaka tomu dnes už väčšina z nás vie, že fajčenie, nedostatok pohybu, nezdravé stravovacie návyky, nadmerná konzumácia alkoholu sú rizikové faktory, ktoré môžu mať vplyv na vznik rakoviny, že dojčenie znižuje riziko jej vzniku,“ vysvetľuje Ing. Eva Kováčová, výkonná riaditeľka Ligy proti rakovine.

12 spôsobov, ako znížiť riziko rakoviny

  1. Nefajčite. Neužívajte tabak v žiadnej forme.
  2. Zo svojho domova spravte nefajčiarske prostredie. Podporujte nefajčiarske opatrenia na pracovisku.
  3. Udržujte si zdravú telesnú hmotnosť.
  4. Hýbte sa každý deň. Obmedzte čas strávený sedením.
  5. Zdravo sa stravujteJedzte veľa celozrnných potravín, strukovín, zeleniny a ovocia. Obmedzte vysokokalorické potraviny (s veľkým obsahom cukru a tuku) a vyhýbajte sa sladeným nápojom. Vyhýbajte sa mäsovým výrobkom; obmedzte spotrebu červeného mäsa a potravín s vysokým obsahom soli.
  6. Ak pijete akýkoľvek druh alkoholu, obmedzte jeho množstvo. V záujme prevencie rakoviny je lepšie alkohol nepiť
  7. Vyhýbajte sa prílišnému slnečnému žiareniu – platí to najmä pre deti. Chráňte sa pred slnkom. Nepoužívajte soláriá.
  8.  Na pracovisku sa chráňte pred rakovinotvornými látkami dodržiavaním pokynov bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci.
  9. Zistite, či ste doma vystavení silnému prírodnému žiareniu z radónu. Postarajte sa o to, aby sa nadmerné hodnoty žiarenia znížili.
  10. Pre ženy: Dojčenie znižuje riziko výskytu rakoviny u matky. Ak je to možné, dojčite. Substitučná hormonálna terapia zvyšuje riziko určitých typov rakoviny. Obmedzte jej používanie.
  11. Zabezpečte, aby sa vaše deti zúčastnili na programe očkovania proti: hepatitíde typu B (novorodenci), ľudskému papilomavírusu (HPV) (dievčatá).
  12. Zúčastňujte sa na organizovaných programoch skríning rakoviny: hrubého čreva (muži aj ženy), prsníka a krčka maternice (ženy)

Ako pomáhajú onkologickým pacientom počas pandémie? Čítajte na ďalšej strane...

Pokračovať Ďalej (1/2)

Súvisiace články

Video

Poradňa zdravia

Zobraziť

Mám mäkkú zubnú sklovinu. Čo by mi pomohlo spevniť zuby?

Pokiaľ ide o posilnenie skloviny, je veľmi vhodné používať zubné pasty s obsahom fluoridov. No ak máte naozaj výraznejšiu kazivosť, odporučila by som aj doplnkovú fluoridáciu. V lekárni nájdete špeciálne fluoridačné gély, ktoré môžete doma používať, vždy však presne podľa odporúčaní výrobcu. V tomto prípade je dôležitá dôslednosť a pravidelnosť. Dlhodobejší a výraznejší efekt má ale profesionálna fluoridácia, stomatológ, alebo dentálna hygienička vám na zuby aplikujú preparát s vyšším obsahom fluoridov a zuby budú tak posilnené a chránené po dobu 6-9 mesiacov. Treba ale myslieť na to, že za kazivosť zubov nemôže iba slabá sklovina. Na vznik zubného kazu vplýva viacero faktorov. Určite by bolo dobré poradiť sa s vašou dentálnou hygieničkou, ktorá by s vami prekonzultovala techniku čistenia zubov, typ zubnej kefky, ale napríklad aj stravovacie návyky.

čítať viac

Môžem užívať hormonálnu antikoncepciu počas dojčenia?

V prvom rade by som rada vyvrátila mýtus o tom, že dojčenie je antikoncepcia. Nemôžeme ho považovať za spoľahlivú metódu ochrany pred neželaným tehotenstvom, najmä ak sa vám už vrátila menštruácia. Ideálne bude, ak sa o vhodnej forme antikoncepcie poradíte so svojim gynekológom.

K dispozícii sú vnútromaternicové telieska alebo antikoncepčné tabletky s obsahom gestagénov, ktoré sú vhodné aj počas citlivého obdobia dojčenia. Prípadne siahnite po bariérovej antikoncepcii ako sú kondóm, pesar, spermicídne prípravky - gél, krém, pena, tabletky.

čítať viac
doktor

Opýtajte sa
odborníka

Poraďte sa s našimi
odborníkmi.

Položiť otázku

Opýtajte sa odborníka

Poraďte sa s našimi odborníkmi.

Položiť otázku
doktor