MENU
zdravy-zivot

Chudnite s rozumom. 10 krokov k trvalej strate hmotnosti

Štíhlosť sa sá dosiahnuť, ale musí ísť o trvalé zmeny v životospráve.
Zdravý život

Chudnite s rozumom. 10 krokov k trvalej strate hmotnosti

Návodov na chudnutie je obrovské množstvo, od fungujúcich až po život ohrozujúce. Všetky cesty k trvalému zhodeniu kíl ale musia spĺňať pár pravidiel. Tu sú.

Naozaj jediné, čo naozaj funguje, ak chcete zhodiť kilá, je obmedzenie množstva prijatých kalórií. Nemôže byť drastické, lebo hladovanie nevydržíte dlho. Doktorka Jamie Hartmann-Boyce z Oxfordu pozorovaním stoviek chudnúcich vypracovala stratégiu a vybrala 10 pravidiel, ktoré v praxi naozaj fungovali. 

1. Buďte informovaní

Vyhľadajte si  informácie o tom, ako schudnúť, zo zdrojov, ktorým môžete dôverovať.Napríklad stránky odporúčané lekárom alebo zdravotnou sestrou. Nenechajte sa nadchnúť každou uletenou diétou.

 

2. Nastavte si ciele

Nastavte si cieľ, koľko môžete zjesť každý deň alebo každý týždeň. Môže to byť z hľadiska kalórií, veľkosti porcií alebo obsahu výživy. Hlavne aby ste mali isté rozumné hranice, ktorých sa budete držať.

3. Stanovte si cieľovú hmotnosť

Nastavte si cieľovú váhu, na ktorú chcete schudnúť. Majte ju na pamäti a snažte sa k nej približovať menšími stratami na hmotnosti, ktoré dosiahnete každý týždeň. Tieto postupné zhadzovaniasi zapisujte, bude to pre vás motivačné. 

4. Plánujte si jedlo

Potraviny na deň si vždy vopred naplánujte, aby ste nesiahali stále po tých istých pufrovaných chlebíčkoch a mali po ruke aj zdravé a čerstvé potraviny.

Chudnite s rozumom. 10 krokov k trvalej strate hmotnostiChudnite s rozumom. 10 krokov k trvalej strate hmotnosti
Zdroj: Shutterstock.com

5. Odstráňte nezdravé pokušenia

Neuchovávajte doma potraviny, ktoré nezodpovedajú vašej strave pri chudnutí. Je oveľa jednoduchšie držať sa svojich cieľov, keď nie ste neustále pokúšaní nástrahami v špajzi či v chladničke. Dajte ich z dohľadu a z dosahu! 

6. Zadržte svoje túžby a chute

Nemôžete sa vždy vyhnúť tomu, aby sa vo vašom okolí neobjavili nezdravé a kalorické potraviny. Na taký prípad ale treba byť pripravený! Noste napríklad vždy so sebou žuvačku alebo nekalorickú mentolku, ktoré si v takýchto chvíľach vložíte do úst, čím ich zaplníte a zároveň vašu myseľ cielene odvediete inam.

7. Vymieňajte nezdravšie potraviny za podobné, ale zdravšie

Vymeňte druhy jedál alebo nápojov za iné, ak viete, že je to pre vašu stravu zdravšie. Napríklad za podobnú potravinu s nižším obsahom tukov či podobný nápoj, kde bude menej cukru. 

8. Sledujte príjem potravy

Sledujte, čo jete. Môžete si napríklad kúpiť malú kuchynskú váhu, kde môžete merať okrem hmotnosti aj kalórie. Alebo si sledujte veľkosti porcií či výživový obsah jedla a, samozrejme, aj nápojov. Pomocník je tiež šikovná aplikácia, ktorá hneď vyhodnotí energiu zadaného jedla a jeho množstva.

9. Pravidelne sa vážte

Váženie vám pomôže zmerať pokroky na ceste k cieľu. Ak ste namiesto schudnutia pribrali, alebo ste nestratili toľko, koľko ste chceli, nenechajte sa odradiť! Viete, že ste niekde robili chybu a môžete ju odstrániť. Ak ste sa vrhli aj na šport, možno ste len získali svalovú hmotu, ale tuku ubúda.

10. Nájdite spôsob, ako zostať motivovaní

Nie je vždy ľahké robiť všetky veci uvedené vyššie. Ale je dôležité nájsť spôsoby, ako pokračovať v snažení. Možno by ste mali skúsiť chudnúť vo dvojici či s viacerými priateľkami alebo priateľmi, skúste im to nadhodiť. Môžete sa tiež odmeniť pri dosiahnutí vytýčených čiastkových cieľov. Ale nie jedlom!

Súvisiace články

Video

Poradňa zdravia

Zobraziť

Pomôže mi ionoforéza na spotené dlane? Niekedy mi z nich pot kvapká

Aplikácia ionoforézy je príjemná, pociťujete pri nej iba mierne mravčenie a nie je finančne taká náročná. Ide o špeciálnu vaničku s vodou, kde si ponoríte ruky alebo nohy a nastavíte program na ionoforézu. Zariadenie pracuje ako vodný kúpeľ, cez ktorý vedie slabý elektrický jednosmerný prúd. Časový interval kúpeľa a intenzita „elektrického prúdu“ sa postupne zvyšujú. Jeden kúpeľ trvá päť až desať minút. Minimálny počet ošetrení je desať, ale dajú sa podľa potreby opakovať. Niektoré pracoviská vaničky požičiavajú aj na domáce použitie. Odporúčam vám však navštíviť kožného lekára, pretože pravdepodobne máte hyperhidrózu, nadmerné potenie. Dermatológ vás vyšetrí a bude pátrať po príčine ťažkostí. Hyperhidróza totiž môže súvisieť s viacerými ochoreniami, napríklad štítnej žľazy či s cukrovkou. Hoci – potiť sa môžete aj bez zjavnej príčiny, napríklad pri strese, ako píšete. Lekár ďalej zistí, či sa nadmerne potíte len na rukách, chodidlách a v podpazuší, čo asi bude váš prípad, alebo po celom tele. Ionoforéza sa totiž dá vykonávať iba na rukách a nohách.

čítať viac
Hana Zelenková
MUDr. Hana Zelenková
Dermatologička

Je možné, aby zubná pasta spôsobovala citlivosť zubov?

Zubné pasty by nemali vyvolať citlivosť zubov. Je však pravda, že bieliaci účinok väčšiny bieliacich zubných pást je založený na ich jemnom brúsnom účinku, od ktorého sa očakáva očistenie zuba od pigmentov z návykových látok a zo stravy. To môže mať na zub zjasňujúce účinky. Za istých okolností však tento brúsny efekt môže obnažiť mikrokanáliky zuboviny na krčku zuba, čo by mohlo spôsobiť citlivosť na studené a mechanické podnety. Riešením je prejsť na zubnú pastu typu „sensitive“ alebo „rapid“. V prípade pretrvávajúcej citlivosti navštíviť stomatológa, ktorý citlivý krčok ošetrí špeciálnym lakom.

čítať viac
MUDr. Rudolf Novotný
MUDr. Rudolf Novotný
Zubný lekár
doktor

Opýtajte sa
odborníka

Poraďte sa s našimi
odborníkmi.

Položiť otázku

Opýtajte sa odborníka

Poraďte sa s našimi odborníkmi.

Položiť otázku
doktor

Diskusia