Práve ochorenia obehového systému sú oveľa častejšou príčinou smrti u žien než zhubné nádory. Mnohé z nich zmeny organizmu prehliadajú a na túto chorobu sa cítia primladé. V dnešnej dobe však vek pri infarkte myokardu nehrá až takú veľkú rolu, hoci sú infarkty u mladých žien pomerne vzácne.

Nebezpečné príznaky

Väčšina žien nepociťuje spočiatku nič, čo by ich vystrašilo natoľko, aby zašli k lekárovi. Vážne problémy sa u nich začínajú prejavovať úplne nevinne ako napríklad malátnosťou a veľkou únavou, sťaženým dýchaním, závratmi, tlakom vo vrchnej časti brucha či pálením záhy. U žien sa tiež zvykne vyskytnúť bolesť v ľavom ramene, ktorá ich môže vyrušiť aj zo spánku. Zriedkavý nie je ani studený pot. Niet sa čo diviť, že ich pripisujú bežnému stresu, únave z prepracovania alebo nedostatku pohybu.

Pozornosť im začnú venovať až keď sa pridruží bolesť na hrudníku, ktorú pociťujú skôr ako silný tlak. Práve ten väčšina ľudí považuje za hlavný alarmujúci signál infarktu a o vyššie spomenutých symptómoch ohrozené ženy nemajú ani tušenie. Podľa Národného inštitútu zdravia v Amerikeženský organizmusbojuje s prvými príznakmi už niekoľko mesiacov pred tým, než ochorenie úplne prepukne.  Lekársku pomoc preto vyhľadávajú neskoro.

Prezradí ho bielkovina

Ani najmenšie zmeny zdravotného stavu preto nepodceňujte! Nehanbite sa ísť k lekárovi ani s dlhodobo pretrvávajúcim pocitom únavy, ktorý si neviete vysvetliť. Lekár sa pri podozrení na infarkt zameria na opakované stanovenie hladiny troponínu v krvi. Ide o bielkovinu uvoľňujúcu sa pri zástave srdca. Veda i v tomto smere pokročila a testy sa už v laboratóriu vykonávajú citlivejšou metódou než tomu bolo predtým. Lekári tak dokážu zachytiť už aj minimálne zvýšenie jej koncentrácie, čo v minulosti možné nebolo. 

Ako mu predísť?

Najlepšou prevenciou infarktu myokardu je cesta zdravým životným štýlom. Nesmie vám chýbať pravidelný pohyb aspoň 30 minút denne a vyvážená stravas obmedzením rafinovaných cukrov a nasýtených tukov. Jesť by ste mali najmä množstvo ovocia, zeleniny a čo v najväčšej možnej miere redukovať zlý LDL cholesterol. Hoci je to náročné, snažte sa vyhýbať stresovým situáciám. Zdravie máte predsa len jedno. Naučte sa zostať pokojní a relaxovať!

Tip: Alfa a omega ženského zdravia. Na koľké z týchto vecí ste dlhšie nemysleli? 

Srdce