MENU
rodina-a-tehotenstvo

Vylepší vlasy, nechty i cholesterol. Poznáte prírodné zdroje biotínu?

Biotín sa vyskytuje v množstve druhov potravín, ale v malých dávkach
Zdroj: Shutterstock
Rodina a tehotenstvo

Vylepší vlasy, nechty i cholesterol. Poznáte prírodné zdroje biotínu?

Nedajte sa pomýliť, nájdete ho aj pod označením vitamín B7 či vitamín H. Jedna obyčajná potravina však môže spôsobiť jeho nedostatok.

Prečo sa často vyskytuje v kozmetických prípravkoch či v nutrikozmetike? „Biotín podporuje regeneráciu a obnovu tkanív. Podieľa sa na produkcii keratínu, ktorý je základným proteínom na tvorbu vlasov, pokožky a nechtov. Ak chýba, môžu byť vlasy tenšie alebo vypadnúť. Nechty budú zasa krehké,“ začína o sile vitamínu H hovoriť výživová poradkyňa Katarína Grich. „Rovnako má pozitívny vplyv na pokožku. Biotín sa podieľa na metabolizme linolovej a linolenovej mastnej kyseliny, ktoré regulujú hydratačnú rovnováhu pokožky.“ Ak sa naruší, prirodzená kožná bariéra sa oslabí. Skôr ju negatívne ovplyvnia vonkajšie nepriaznivé vplyvy prostredia. Postupne stratí zdravý odtieň, vysuší sa a stane sa citlivejšou.

Striehne na cukor

Rovnako ako ostatné vitamíny skupiny B je biotín súčasťou enzýmov, a preto sa podieľa na metabolických procesoch v tele. Vďaka tomu môže pozitívne ovplyvňovať napríklad srdcovo-cievny systém. „Dôležitú úlohu hrá v metabolickej regulácii hlavných živín, sacharidov, tukov a bielkovín. Medzi ne patrí stavba a rozklad mastných kyselín, syntéza cholesterolu či regulácia koncentrácie glukózy v tele,“ vymenováva odborníčka. „Vyrovnáva tak hladinu cukru v krvi, čo môže byť užitočné pri určitých typoch cukrovky.“ Pomáha udržiavať v zdravej forme krvné bunky i nervové tkanivo. Vedci sa v poslednom období zameriavajú aj na jeho účinok na stabilitu genetického materiálu v bunkách.

Pozor na bielok

Biotín je rozpustný vo vode, takže telo si ho neukladá. Hoci je odolný proti teplu a svetlu, citlivo reaguje na kyslík. Bez problémov si ho môžete doplniť aj z prírodných zdrojov. Počítajte s tým, že sa vyskytuje v množstve druhov potravín, ale v malých dávkach. Ak ho chcete mať dostatok, aspoň si vychutnáte pestrú stravu. „K najlepším zdrojom patria strukoviny, napríklad hrach, ale i žĺtok, orechy, ovsené vločky, šampiňóny, hovädzia pečeň, pšeničné zrná, zelená listová zelenina alebo karfiol,“ dáva tipy Katarína Grich. K dobrým patria aj kvasnice alebo ryby. Pozor si dajte na surové vajcia. „Ich konzumácia spôsobuje nedostatok biotínu. Vaječný bielok obsahuje proteín avidín, ktorý sa viaže na biotín tak pevne, že ho už telo nemôže absorbovať. Vďaka zahriatiu či tepelnej úprave sa však biologická aktivita avidínu stratí,“ pridáva informácie odborníčka.

„Biotín podporuje regeneráciu a obnovu tkanív. Podieľa sa na produkcii keratínu, ktorý je základným proteínom na tvorbu vlasov, pokožky a nechtov
Katarína Grich

Nedostatok hlási zápal

Vo všeobecnosti je nedo- statok biotínu spôsobený výlučne konzumáciou stravy s jeho nízkym obsahom skôr výnimočný. Spozornieť treba, ak sa u vás častejšie objavujú zápaly na koži vrátane ekzémov alebo akné, prípadne problém s vlasmi a nechtami. Ohlásiť ho môže aj anémia, stavy úzkosti, vysoké hodnoty cholesterolu či srdcové ochorenia. „Na deficit ste náchylnejší v prípade syndrómu krát- keho čreva, pri narušení črevnej mikroflóry naprí-klad pri dlhodobom užívaní antibiotík či pri chronických zápalových ochoreniach čriev. S úbytkom biotínu je často spojený aj alkoholizmus,“ upozorňuje Katarína Grich. V týchto prípadoch sa oplatí siahnuť aj po biotíne vo forme tabletiek či kapsúl.

Vláknina i kapusta

Ako v mnohých iných prípadoch i pre tvorbu biotínu je veľmi dôležitý zdravý črevný trakt. Postaráte sa oň najmä vyváženým príjmom základných živín. Výhodou je, ak sú v čo najprirodzenejšej forme. „V praxi to znamená mať v jedálnom lístku dostatok vlákniny zo zeleniny a ovocia, čo je výživa pre črevné baktérie. Pre podporu črevnej mikroflóry je vhodné stravu obohatiť o probiotickú výživu. Preto dbajte na stravu bohatú na baktérie mliečneho kvasenia. Nezabúdajte, že ich výborným zdrojom je kvasená zelenina,“ pridáva tip odborníčka. Výborná je napríklad klasická kyslá kapusta. Ak budete dbať na pestrosť stravy, jedno-duchým spôsobom zabezpečíte rovnováhu črevnej mikroflóry.

 

Video

Poradňa zdravia

Zobraziť

Čo znamenajú výsledky môjho gynekologického vyšetrenia?

Z uvedených informácii by som doporučila superkonziliárne ultrazvukové vyšetrenie a tiež by som zvážila MRI malej panvy.

Pri zvýšenom ROMA indexe, je potrebná obozretnosť, nakoľko môžu znamenať aj abnormálne zmeny v bunkách.

Povieme si o tom niečo bližšie. Onkomarkery sú substancie prítomné v tele, ktoré sú produkované nádorovými bunkami alebo aj bežnými bunkami organizmu ako reakcia na prítomnosť nádoru. Vznikajú v dôsledku vzniku a vývoja malígneho procesu. Ak je hodnota onkomarkerov nízka, nie vždy to zaručuje neprítomnosť nádorových zien . Vo všeobecnosti však platí, že pri benígnom ochorení sú zýšené koncentrácie onkomarkera len prechodné, naopak pri malígnych stavoch dlhodobejšie alebo stúpajú. Tu je dôležitou premonnou čas, ten je prognostickým ukazovateľom v priebehu ktorého sa koncentrácia markera zdvojnásobí.

HE4 je Humánny epididymálny proteín 4, ktorý sa vylučuje do krvi a patrí do skupiny proteínov s najvyššou senzitívnosťou na detekciu ovariálneho karcinómu v porovnaní s inými markermi, a to predovšetkým v štádiu I.

ROMA index nám signalizuje riziko prítomnosti epiteliálneho ovariálneho karcinómu.  Ide o algoritmus, ktorý vychádza z hodnôt HE4 a CA 125. Keďže u Vás  bol zvýšený HE4 automaticky to koreluje s vyšším Roma indexom. Celkovo sa tieto hodnoty u nás posudzujú na základe menopauzálneho stavu ženy a to nasledovne:

Premenopauzálne ženy:
ROMA > 11,4%: vysoké riziko epiteliálneho ovariálneho karcinómu
ROMA < 11,4%: nízke riziko epiteliálneho ovariálneho karcinómu

Postmenopauzálne ženy:
ROMA > 30%: vysoké riziko epiteliálneho ovariálneho karcinómu
ROMA < 30%: nízke riziko epiteliálneho ovariálneho karcinómu

čítať viac

Pukanie, praskanie a tuhnutie čeľuste? Vyhľadajte odborníka!

Bolesť v oblasti čeľustného kĺbu môže poukazovať na primárnu poruchu v ktorejkoľvek časti úst a tváre. Zvukové fenomény ako pukanie či vŕzganie vychádzajú z narušenia koordinácie pohybu kĺbového disku a ramena sánky. Čeľustný kĺb môže byť poškodený priamym úrazom, zápalom alebo opakovaným chronickým preťažovaním kĺbových plôch pri nesprávnej koordinácii svalového aparátu v oblasti čeľustného kĺbu, ale i v oblasti krčnej chrbtice.

Napríklad chybný zhryz či škrípanie zubov sa prejavujú bolesťou čeľustného kĺbu a žuvacích svalov. Tieto stavy môžu viesť k predčasnej a bolestivej osteoartróze čeľustného kĺbu, spojenej s pocitom stuhnutosti. Pri zápalových reumatických ochoreniach môže byť postihnutý ktorýkoľvek kĺb v tele, teda aj čeľustný.

Pri väčšine týchto ochorení sú však zapálené viaceré kĺby v typických lokalitách. Súčasne sa objavujú celkové príznaky, ako je únava, slabosť, zvýšená teplota. V rámci diferenciálnej diagnostiky bolesti čeľustného kĺbu sú potrebné vyšetrenia u viacerých odborných lekárov – stomatológa, ORL lekára, neurológa a reumatológa.

čítať viac
doktor

Opýtajte sa
odborníka

Poraďte sa s našimi
odborníkmi.

Položiť otázku

Opýtajte sa odborníka

Poraďte sa s našimi odborníkmi.

Položiť otázku
doktor