Solíme veľa a týka sa to aj najmenších. Nielen zbytočné dosáľanie, konzumácia slaných výrobkov aj fast foodových jedál. Soľ sa ukrýva tiež tam, kde by ste ju nečakali. Úrad verejného zdravotníctva Slovenskej republiky pripravil informačnú kampaň s názvom Soľ nie je nad zlato. Chce ňou upozorniť na riziká nadmerného príjmu soli pre deti v škôlkarskom veku.

Čítajte aj: Skutočne z toho vyrastie? Dajte pozor, aby vaše dieťa neprišlo k obezite

Vypracovali preto informačný leták o stravovaní spolu s praktickými radami, ako znížiť množstvo prijatej soli a v týchto dňoch ho distribuujú do škôlok všetky regionálne úrady verejného zdravotníctva. Deti sa napríklad dozvedia, že soľ je aj v sladkých koláčoch, šunke, mliečnych výrobkoch, či v konzervovanej zelenine.

Užitočné rady

Učiteľky a vychovávateľky v materských školách, ale aj rodičia, tak môžu deťom príťažlivou formou vysvetliť, prečo je potrebné soľou šetriť. Zároveň kampaň upozorňuje dospelých, ako tieto stravovacie návyky pre najmenších zmeniť. Okrem informácií o tom, čo spôsobuje nadmerný príjem soli v organizme, leták prináša tipy, ako sa dá množstvo soli pri varení a úprave jedál znížiť.

Pravdy a mýty o tom, aké jedlá sú najzdravšie pre malé deti

Viete, že…

Kuchynská soľ je nevyhnutná pre normálne fyziologické funkcie tela, ale len za predpokladu, že ju konzumujete v rozumnom množstve? Preto dospelým stačí 5 gramov soli na deň a deťom dokonca od 0,5 do 2 gramy! Slaná chuť je návyková, pričom treba si dávať pozor na to, že skrytá forma soli je približne 75 až 85% celkového denného príjmu. Pretože 1 gram soli u dospelého je solenie jedál a 4 gramy sú ukryté v potravinách.

Skryté zdroje soli

  • pečivo, sladké koláče a sladkosti,
  • mliečne výrobky,
  • konzervovaná zelenina,
  • šunka, saláma klobása,
  • pizza, kečup, ryby, olivy,
  • chrumky, tyčinky, chipsy,
  • hotové kupované jedlá.

Priveľa soli u detí spôsobuje

  • ochorenie srdca,
  • obezitu,
  • cukrovku,
  • obličkové kamene,
  • vysoký krvný tlak,
  • ochorenie žalúdka.

Tipy a inšpirácie: Ako z nezdravej desiatej spraviť zdravú a výživnú