MENU
rodina-a-tehotenstvo

Skoliózu odhalí predklon. Ak ju u dieťaťa zanedbáte, môže poškodiť pľúca i srdce

Pri nízkych stupňoch vybočenia je cvičenie jednou z foriem konzervatívnej liečby.
Zdroj: Shutterstock
Rodina a tehotenstvo

Skoliózu odhalí predklon. Ak ju u dieťaťa zanedbáte, môže poškodiť pľúca i srdce

Ruksak prehodený cez plece, málo telocviku a veľa sedenia. Ak navyše dieťa rýchlo podrastie, ľahko sa objaví skolióza. Oplatí sa s ňou bojovať hneď.

Skolióza vie potrápiť najmä deti počas dospievania, hoci prekvapiť môže aj dospelých. Presná príčina jej vzniku zostáva takmer v osemdesiatich percentách prípadov neodhalená. Školáci často trápia chrbát dlhým sedením, nesprávnym držaním tela i ruksakom prehodeným cez jedno plece. Skolióza však neznamená automaticky nosenie korzetu. Čím skôr si ju všimnete, tým ľahšie zastavíte ďalšie vykrivenie chrbtice. Postupne totiž môže viesť aj k závažným zdravotným ťažkostiam. Okrem bolesti môže skolióza tlačiť na pľúca aj na srdce.

Od jedenástich

Skolióza je vybočenie chrbtice z prirodzeného zakrivenia. Vyskytnúť sa môže po celej dĺžke, od krčnej cez hrudnú, driekovú až po krížovú časť. „V praxi sa najčastejšie stretávam s idiopatickou skoliózou. Príčina jej vzniku sa nedá presne určiť,“ vysvetľuje fyzioterapeut Michal Sluka. Podľa spoločnosti pre výskum skoliózy The Scoliosis Research Society ide o vybočenie väčšie ako jedenásť stupňov. Výskyt skoliózy je častejší u dievčat ako chlapcov. Rovnako častejšie sa u nich objavujú závažnejšie stavy. Podľa mnohých odborníkov sa za tým skrýva najmä zvýšená elasticita väzivových tkanív a vyšší podiel vody v ženskom tele.

Neučte bábätko sedieť či chodiť, inak mu zarábate na boľavú dospelosť

Zohnite sa

S vybočením chrbtice sa naruší aj postavenie stavcov. Dochádza k ich rotácii, postupne sa deformuje telo stavca i stavcový oblúk. Hoci sa môže skolióza objaviť aj u detí do troch rokov, najčastejšie vie potrápiť dospievajúcich. Za vybočením chrbtice sa môže skrývať genetická predispozícia, zápal, úraz či rozličné svalové nerovnováhy. Niekedy stačí, aby dieťa rýchlo podrástlo. Ak sa k tomu pripočíta zlé držanie tela, skolióza je na svete. Množstvo vecí nemožno ovplyvniť, avšak naučiť dieťa správne pohybové stereotypy je to najmenej. Rovnako sa oplatí dať skontrolovať chrbát dieťaťa pediatrovi, ortopédovi či fyzioterapeutovi. „Menšie stupne skoliózy nie sú pri bežných činnostiach takmer viditeľné. Zlé zakrivenie či rotácie sa odhalia skôr pri postupnom ohýbaní chrbtice dopredu,“ objasňuje fyzioterapeut. „Čím skôr sa však začne riešiť, tým lepšie sú výsledky. Minimálne sa zastaví zhoršovanie skoliózy.“

Chcete dať bábätku prepichnúť ušká? Čo na to jeho imunita?

Pozrite sa na seba

V boji proti vybočeným detským chrbticiam začnite od seba. Rodičia by mali ísť deťom príkladom, sú to malí pozorovatelia. Ak má rodič osvojené nesprávne držanie tela, pravdepodobne to tak bude aj u jeho potomka. Nemá ho kto usmerniť, nemá dôvod, aby svoje návyky menilo. Po čase bude chodiť zhrbené. Vystretý chrbát patrí k zdravému životnému štýlu, rovnako ako pohyb. „Deti sú často oslobodené od telesnej výchovy. Necvičia a celú hodinu opäť presedia na lavičkách v zhrbených sedoch,“ zdôrazňuje odborník. „Ide totiž o nízky sed, na lavičke v telocvični nedokážete udržať správne držanie tela bez vyhrbenia chrbtice. Potom si deti opäť idú sadnúť na vyučovanie.“ Sedia v autobusoch, na lavičkách i doma na gauči.

Vynechávate s deťmi dôležitý rituál pred spánkom? Je to chyba, varujú vedci!

Šité na mieru

Idiopatická skolióza nemá rada priveľa sedenia ani státia. Pri nízkych stupňoch vybočenia je cvičenie jednou z foriem takzvanej konzervatívnej liečby. Riešenie nehľadajte v letákoch či na internete. Zostava cvikov musí byť ušitá na mieru. Všetko sa musí opierať o dôkladnú diagnostiku. „Chrbtica sa vyšetrí pohľadom spredu, zboku, zozadu i pohmatom. Nasledujú pohybové i polohové skúšky a vyšetrujú sa i svalové stereotypy. Každá diagnostika je zároveň terapia a naopak,“ hovorí fyzioterapeut Michal Sluka. „Pohyb musí byť symetrický. Treba sa vyvarovať jednostranného preťažovania.“ A možno práve poctivé cvičenie zachráni dieťa pred korzetom. Ten pomáha chrbtici väčšinou pri vybočení nad dvadsať stupňov. A najmä v puberte je obrovským problémom, keďže dospievajúcich často vyradí z kolektívu. Pociťujú ho nielen ako telesné, ale i duševné bremeno.

Ako nosí tašku?

V ordinácii odborníka sa často objavujú aj rodičia s chlapcami, ktorí začali posilňovať a zrazu sa im vykrivila chrbtica. „V tomto smere ide skôr o skoliotické držanie tela. Ak urobíte röntgenovú snímku, žiadne vybočenie neuvidíte. Často sa za ním skrýva nerovnomerná záťaž či zlá technika pri tréningu. Skoliotické držanie tela možno skorigovať. Pri úprave držania tela sa chrbát jednoducho vyrovná.“ Posvietiť sa oplatí aj na školskú tašku. Ak je záťaž priveľká, dieťa automaticky kompenzuje záťaž naklonením a ťahaním pliec dopredu, hrbí sa. Snažte sa z tašky vybrať všetky nepotrebné veci a ukladajte tie ľahšie na dno tašky a ťažšie navrch. Väčšina to robí presne naopak. Nie je vhodné ani prehodenie ruksaku cez jedno plece.

Prejde do dospelosti

Môže sa stať, že ste v dospievaní nemali žiadne problémy s chrbticou a skoliózu vám odhalia až v dospelosti. Aj v tomto prípade sa oplatí postupovať od menej invazívnych riešení po tie náročnejšie. „Ak vás bolí chrbát, najjednoduchšie je zmeniť držanie tela. Len čo sa správne posadíte alebo postavíte a bolesť sa stratí, máte jasnú odpoveď. Išlo o mechanickú záležitosť. Ak začnete pravidelne cielene cvičiť a ťažkosti poľavia, bolo to podmienené funkčne,“ pridáva tipy Michal Sluka. „Navyše pred cvičením pod dohľadom odborníka musí prebehnúť určitá diagnostika.“ Aktívny prístup vo forme cvičenia či nápravy pohybových stereotypov sa oplatí. V opačnom prípade môžu ťažkosti prerásť do chronickej podoby a poruchy môžu byť nezvratné.

Viac o zdravom pohybe dieťatka od hlavy až po päty sa dočítate v Zdraví Špeciál - Dieťa v pohybe. Práve v predaji!

Viac o zdravom pohybe dieťatka od hlavy až po päty sa dočítate v Zdraví Špeciál - Dieťa v pohybe. Práve v predaji!Viac o zdravom pohybe dieťatka od hlavy až po päty sa dočítate v Zdraví Špeciál - Dieťa v pohybe. Práve v predaji!
Viac o zdravom pohybe dieťatka od hlavy až po päty sa dočítate v Zdraví Špeciál - Dieťa v pohybe. Práve v predaji!

Video

Poradňa zdravia

Zobraziť

Napriek diéte FODMAP mi bolesti neustúpili. Musím kvôli liekom navštíviť špecialistu?

SIBO je ochorenie, pri ktorom dochádza k nadmernému alebo aj abnormálnemu prerastaniu tenkého čreva baktériami. V tomto prípade sa indikuje antibiotická liečba, pričom najlepšie skúsenosti sú s liečivom rifaximín. Dané antibiotikum vám môže predpísať len špecialista. Zvyšné, ako je norfloxacín a amoxicilín, môže predpísať aj všeobecný lekár.

čítať viac

Mám hraničné hodnoty tlaku. Kedy treba začať liečbu?

Hodnoty tlaku krvi nie sú rovnaké u toho istého človeka počas celého dňa. Vplýva naň veľa faktorov. U dospelých sa ako normálny  tlak  krvi uvádza hodnota 120/75 - 80 mmHg. Hraničný tlak krvi je medzi 130 -139/80 - 90 mmHg a za hypertenziu I. stupňa sa považuje opakovane nameraný tlak krvi 140 -160/90 -100 mmHg. Pre správne meranie treba zabezpečiť základné podmienky - seďte predtým bez stresu a predchádzajúcej fyzickej aktivity minimálne päť minút a nebuďte veľmi najedená ani hladná. Tlak si merajte dva až tri razy týždenne v rôznych časoch, nielen ráno po zobudení.

S liečbou zvýšeného tlaku krvi by ste mali začať, ak ste si viac týždňov po sebe namerali takmer vždy zvýšené hodnoty. Objednajte sa k všeobecnému lekárovi. Niekedy sa vám sestrička v ambulancii nameria zvýšené hodnoty tlaku krvi, ktoré sa odlišujú od nameraných v domácom prostredí. Môže ísť o syndróm bieleho plášťa. Aj v tomto prípade je potrebné začať cielenú liečbu s primeranou dávkou a kombináciou liekov. Na potvrdenie hypertenzie mimo ambulancie lekára je často nevyhnutné vykonať 24-hodinové monitorovanie tlaku krvi, ktoré sleduje tlak aj počas noci, keď spíte. Až tento výsledok niekedy definitívne odhalí hodnoty tlaku krvi.

Pri hraničných hodnotách krvného tlaku odporúčame diétne a režimové opatrenia. Znížte konzumáciu kuchynskej soli, ale pozor, je prítomná  takmer v každom jedle, najmä v kupovanom. Znížte hmotnosť, prestaňte fajčiť a začnite s pravidelným aeróbnym cvičením, napríklad pravidelnou rýchlejšou chôdzou v trvaní 30 až 45 minút aspoň tri- až päťkrát týždenne. Pravidelne užívajte magnézium.

čítať viac
doktor

Opýtajte sa
odborníka

Poraďte sa s našimi
odborníkmi.

Položiť otázku

Opýtajte sa odborníka

Poraďte sa s našimi odborníkmi.

Položiť otázku
doktor