Prečo narastajú poruchy reči u detí? Dôvody objasní skúsená logopédka
23. 2. 2015, 11:00 (aktualizované: 15. 7. 2024, 14:39)

Zdroj: profimedia.sk (ilustračné foto)
Fakt, že detí s poruchami reči (okrem tých vrodených ) pribúda, je podľa logopédky Veroniky Maňkovej s 27 ročnou praxou aj fenoménom doby.
,,Žijeme vo svete, ktorý si dáva záležať na odlišných hodnotách než tomu bolo v predchádzajúcich časoch. Rodičia sú pracovne príliš zaneprázdnení zabezpečovaním živobytia a tak zákonite ostáva menej času na dieťa,“ tvrdí odborníčka.
Aj trávenie voľného času v rodinách nabral výrazne odlišný charakter. Zamenili sme „jogging“ na „shopping“ a aktivity, ktoré v minulosti tvorili gro voľného času detí sa teraz oklieštili na akúsi úroveň záujmových aktivít. V tomto pretechnizovanom svete, kde vládne fenomén IKT (informačných a komunikačných technológií) je niekedy ťažko vysvetliť, že návod na dieťa sa vygoogliť nedá. A potom je tu samozrejme fakt, že s deťmi sa naozaj málo rozprávame. Rozprávky sa pozerajú a nie čítajú. Nerozprávame sa ani o obsahu, ani o nejakých ponaučeniach z príbehov. Je smutné, keď vidím, ako dieťa tesne pred vstupom do školy pozná možno všetky planéty a vymenuje mi všetky vyhynuté druhy dinosaurov, ale nedokáže správne sformulovať jednu vetu, aby vyjadrilo svoje otázky alebo pocity. A dokonca ani odpovedať celou vetou, keď sa ho opýtame na bežné veci.
Naša reč a čistá výslovnosť funguje vtedy, ak rečové orgány motoricky správne fungujú. Tvoria ich svaly a nervy ako hociktoré iné časti tela. Ak zanedbáme motorický vývin dieťaťa, vystavujeme ho riziku aj v oblasti rečového vývinu.
Ktoré sú najčastejšie chyby reči?
Jednoznačne dyslalia – čiže chybná artikulácia hlások, potom fufnavosť – to keď hovorí dieťa akoby z nosa, ďalej zajakavosť a tiež brblavosť – je to situácia, keď dieťa hovorí tak rýchlo, že mu nie je dobre rozumieť. V ostatnom čase sa stále častejšie stretávam s mutizmom. Je to stav bezrečovosti, keď dieťa pod vplyvom nejakej traumy, alebo zo strachu s niektorými osobami prestane hovoriť. Tiež často riešim problémy deti s oneskoreným vývinom reči – je to stav, keď rečovo-poznávacie funkcie mozgu dieťaťa dozrievajú podstatne pomalšie v pomere k jeho fyzickému veku. Majú ťažkosti presne a včas priradiť obsahový význam k počutému slovu alebo vysloviť slovo správne. Zamieňajú alebo vynechávajú hlásky či slabiky v slove, tvoria skomoleniny, niečo čo je vlastné deťom oveľa mladším. Dokonca môžu zamieňať slová za zvukovo podobne znejúce. Práve u tejto skupiny je následne veľmi častý výskyt aj porúch písanej reči – poruchy v čítaní (dyslexia), písaní (dysgrafia), uplatňovaní gramatických pravidiel v písme, čiže pravopisu (dysortografia) a nie raz aj v oblasti matematických pojmov (dysklakúlia).
Treba sa za rečovú chybu dieťaťa hanbiť alebo ju radšej riešiť?
Tak, ako sa nehanbíme za okuliare alebo strojčeky na zúbkoch, tak by sme sa nemali hanbiť ani za rečovú chybu dieťaťa. A či máme riešiť poruchy reči? Riešili by ste, ak by dieťa začalo krívať? Určite áno. Logopéd nie je žiadny postrach. Logopéd je priateľ, ktorý podáva dieťaťu ruku v ťažkostiach a nájde pre neho tie najlepšie nástroje na odbúravanie prípadných bariér, ktoré sa pred neho v škole postavia. Deti s poruchami reči zachytávajú svojim filtrom klinickí logopédi, ako aj centrá pedagogicko-psychologického a centrá špeciálno-pedagogického poradenstva. Každá materská škola, ako aj detský lekári by mali mať ich zoznam k dipozícii v mieste bydliska. Na základe výsledkov logopedického vyšetrenia by sa mal stanoviť konkrétny program vyhovujúci pre dieťa a postupovať podľa neho.
Logopedické problémy sa dajú vo väčšine prípadov odstrániť. Kedy je dobré prísť?
Platí pravidlo: čím skôr tým lepšie. Štatistiky hovoria o tom, že deti do troch rokov by už mali plynule hovoriť vo vetách. No nie je ojedinelé, že do tohto veku sa čaká, aj keď vôbec nerozpráva. Keď porovnáme, že v niektorých krajinách začínajú sledovať a stimulovať už polročné dieťa pokiaľ nereaguje správne na podnety – teda jeho plač alebo smiech je neadekvátny situáciám, nenadväzuje očný kontakt, alebo ignoruje zvuky a my čakáme do troch rokov, že čo sa udeje, je to veľmi veľký rozdiel. Rodičia by rozhodne nemali otáľať s vyhľadaním logopéda, ak sa nerozbieha reč, alebo je nezrozumiteľná. Ak dieťa v troch rokoch nehovorí, resp. hovorí len nejaké slovíčka, tak naozaj je najvyšší čas vyhľadať odbornú pomoc. Ale aj v prípade, ak vidíte, že dieťa síce hovorí a nemá ani poruchy výslovnosti, ale mu robí problémy si spomenúť na nejaké slová, alebo naozaj má veľké ťažkosti vysloviť slovo presne tak, ako znie a vytvára si akúsi vlastnú reč. Tvorí si vlastné pomenovania vecí okolo seba.