MENU
rodina-a-tehotenstvo

Popôrodná depresia: Nepodceňte únavu v šestonedelí!

Popôrodnej depresii v šestonedelí môžete predísť.
Zdroj: profimedia.sk

Súvisiace témy

Rodina a tehotenstvo

Popôrodná depresia: Nepodceňte únavu v šestonedelí!

V šestonedelí vás môže potrápiť popôrodná depresia. Ako si zachovať pokoj v duši?

Ako prežiť šestonedelie bez stresov radí psychologička Mgr. Hana Celušáková.

Počas šestonedelia väčšina mamičiek nevie, kam skôr skočiť a na „dobíjanie bateriek“ nemá čas. Nepodceňujeme trochu únavu a vyčerpanie?
Máloktorá žena, ktorá sa blíži ku koncu tehotenstva, sa dokáže vnútorne nastaviť na každodennú realitu šestonedelia. Budúcim mamičkám zdôrazňujem, že to môže byť aj vyčerpávajúce a únavné, že dokonca môžu nadobudnúť pocit, že sa netešia z dieťaťa. Alebo že budú o sebe pochybovať, či robia veci dobre. Vidím na nich, že majú pochybnosti, či to nepreháňam. No ak sa stretneme po troch-štyroch mesiacoch, tak zväčša priznajú, že som sa nemýlila. Myslím, že je zavádzajúce, ak sa v literatúre či médiách obdobie po narodení dieťatka prezentuje len ako čas radosti-veselosti.

Čím je šestonedelie také náročné a únavné?
Pre čerstvú mamu ide o hormonálne špecifické obdobie, navyše je to úplne nová životná situácia. Potrebujete čas, aby ste si na všetko zvykli. Môžete si síce naštudovať teóriu o tom, aká budete nevyspatá a že dieťa bude vyžadovať veľa starostlivosti, ale realita dokáže byť niekedy – ako my hovoríme – veľmi zahlcujúca. Ak časté nočné vstávanie niekedy nedospíte a nedoodychujete, môže sa stať, že sa veľmi rýchlo vyčerpáte. A potom sa na svoju situáciu budete pozerať cez tmavé okuliare a prestanete ju vnímať ako radostné obdobie. Bude vás skôr obťažovať, zamotáte sa ako v bludnom kruhu a poviete si niečo v zmysle – z čoho by som sa už len radovala, keď som stále unavená a vyčerpaná. Z tohto stavu sa môže rozvinúť popôrodná depresia.

Ako môžeme predísť takejto malomyseľnosti?
V prvom rade musíte už pred pôrodom počítať s tým, že vás čaká náročné, únavné a vyčerpávajúce obdobie, ale že je to normálne. Nemôžete čakať, že novorodenec nerobí nič iné, len papá a spí. Bežne si načítate, že má spať 20 hodín denne, a keď to tak nefunguje, máte pocit, že niečo robíte zle. Takže okrem únavy a vyčerpanosti vás ešte trápia aj výčitky a pochybnosti, či všetko robíte dobre, či to vôbec viete robiť.

Takže čo, máme si na pomoc zavolať mamu alebo svokru?
Nič proti babičkám, treba ich mať, v dobrom zmysle slova, v zálohe. Ale hoci sú babičky na pomoc fajn, veľmi často vznikajú názorové trecie plochy, lebo generačné rozdiely môžu byť veľké. Keď babička v dobrom povie: „A si si istá?“ alebo „ja by som to urobila radšej inak“ – tak na vás môžu doľahnúť ďalšie spochybňovanie. No ak si vypýtate konkrétnu pomoc, napríklad: „Nakúp mi, prosím, lebo nestíham, som unavená,“ alebo „prosím ťa, choď malého povoziť, ja si zatiaľ pospím“ – tak je to v poriadku. Ku koncu tehotenstva by ste naozaj mali porozmýšľať, koho by ste dokázali akceptovať a kto by vedel pomôcť. Niekto, s kým nebudete musieť diskutovať a polemizovať, či veci robíte dobre.

Viem, že vy osobne nie ste zástankyňou epidurálu pri pôrode, lebo vraj ovplyvní aj šestonedelie. Ako?
Vďaka hormónom vyplaveným pri prirodzenom pôrode, neovplyvnenom liekmi, sa viete na dieťa obvykle prirodzene nastaviť a budete lepšie reagovať na jeho potreby a signály. S tým súvisí aj vaša menšia únava a vyčerpanosť. Ak sa do pôrodu vstupuje medikamentami, tlmia sa tieto prirodzené procesy. Napríklad k epidurálu sa zvyčajne podáva syntetický oxytocín, ktorý narušuje hormonálnu rovnováhu po pôrode. Moja skúsenosť je taká, že epidurál, oxytocín a k tomu komplikovaný pôrod, nezriedka sa končiaci cisárskym rezom či kliešťami, negatívne vstupujú do schopnosti matky vnímať potreby dieťaťa aj na dlhšie obdobie. Celé to súvisí aj s bondingom – ak môžete byť hneď po pôrode s bábätkom, tak reagovať na jeho potreby je pre vás jednoduchšie, ako keby vám dieťa len ukázali a potom ho doniesli až niekoľko hodín po pôrode.

Ale čo má pôrod so šestonedelím?
Pôrod veľmi ovplyvní to, ako vnímate seba a svoje kompetencie. Keď sa vnímate ako nechopná niečo urobiť a zabezpečiť, neteší vás to. A dieťa má stále nejaké potreby – ak ich neviete „odčítať“ a drobca uspokojiť, výsledkom je, že máte doma nespokojného urevanca, z ktorého sa neviete tešiť.

Plač malého bábätka, keď neviete, čo chce, predsa dokáže rozhodiť aj odolnú mamu…
Plač je jediný spôsob, ako nám deti niečo môžu oznámiť. Keď dieťa plače, netreba panikáriť. Treba skúšať a hľadať. Väčšinou po 6 až 8 týždňoch nastáva už väčšia pohoda, lebo za ten čas sa obaja niečo naučíte a vy už máte väčšiu zručnosť. No dovtedy to môže byť naozaj zaťažkávacia skúška.

Niektoré deti plačú viac a iné menej. Nie je to prosto dané povahou?
To, že niektoré sú viac plačlivé, môže byť spôsobené viacerými dôvodmi. Tlak na hlávku počas pôrodu, nezrelá nervová sústava, to môže aj u donoseného dieťaťa spôsobiť väčšiu dráždivosť. Inokedy môže plač vyvolať prudší pohyb, viac ľudí v miestnosti, že bábo nie je okúpané v ten čas ako zvyčajne a podobne. Alebo ak bábo zacíti z vašich šiat, že ste boli v kontakte s fajčiarom. Výskumami sa zistilo, že aj zvyšky látok, ktoré zostávajú na oblečení po fajčení, u dieťaťa aktivizujú enzým motylín, ktorý spôsobuje plačlivé reakcie. Ďalej má na plač vplyv nesprávna manipulácia. Veľmi často rodičia chytajú bábätko zozadu popod krk, aby mu podopreli hlavičku – a ono začne plakať. Prečo? Lebo chytaním na tých miestach mu vraciame spomienku, ako išlo von pôrodnými cestami a bolelo ho to.

Čo teda v šestonedelí odporúčate, aby prebehlo bez väčších stresov?
Hlavne nečakajte prvé dva mesiace žiaden režim a neklaďte na seba vysoké nároky a očakávania. Nechajte to plynúť. V šestonedelí jednoducho nič neriešte, len ležte s dieťatkom v posteli a keď je vonku pekne, tak choďte na prechádzku. Váš partner by mal zabezpečovať všetko ostatné. Nech vás nerozhodia také drobnosti ako chuchvalce prachu či neumytý riad. Veľmi pomôže aj odbehnúť na chvíľočku od bábätka, ak to dokážete – hoci len nakuknúť do najbližšieho obchodu.

Je podľa vás vhodné prijímať v šestonedelí návštevy?
Ak máte dobrú kamarátku, sestru, mamu či svokru, ktoré aj s niečím pomôžu a popri tom sa porozprávate, tak to pomôže. Ale ak k vám príde päť ľudí a budú čakať obed či poškuľovať, aký máte neporiadok, takej návšteve sa treba vyhýbať. Alebo ak má každý potrebu ponosiť si vaše bábo, prihovárať sa mu. Nečudo, ak bude po takejto návšteve vaše dieťa aj dve-tri hodiny doslova revať akoby bez príčiny. Bábätko takéto množstvo podnetov ešte nezvláda, má nezrelú nervovú sústavu.

Myslíte, že muži sú schopní pochopiť naše stavy v šestonedelí rozhodené hormónmi?
Ak sa o to snažia a nehľadajú hneď riešenia, tak myslím, že áno. Ale muži sú viac fukčne orientovaní a bežná je u nich otázka – povedz, kde máš problém, a ja vymyslím riešenie. Ale vy v tej chvíli zväčša nepotrebujete riešenia, potrebujete iba, aby vás vypočul a poľutoval. Niekde to funguje úplne kúzelne – chlap príde domov a žena mu povie: Poľutuj ma. A on už vie, že ona naozaj nič iné nepotrebuje. Tri okruhy popôrodných psychických problémov Popôrodné blues – 50 až 80 percent žien má na tretí až piaty deň po pôrode stavy plačlivosti, poruchy nálady, hoci ona aj dieťa sú v poriadku. Deje sa to vďaka hormonálnym zmenám a je to zdravý, normálny mechanizmus. Zhruba do dvoch týždňov by to malo odoznieť. Popôrodná depresia – porucha nálady, ktorú prežíva asi 8 až 15 percent žien, sa viaže na pocit neschopnosti a nekompetencie postarať sa o dieťa. Depresívna epizóda sa objavuje mesiac až dva po pôrode. Veľmi často jej predchádza rovnaký scenár, ktorý má začiatok už v pôrodnici: medikovaný pôrod alebo pôrod, pri ktorom matka mala pocit, že ho nemá pod kontrolou, nepodporený bonding, a veľmi často tam vstupuje aj staršia žena z rodiny, ktorá berie starostlivosť o dieťa na seba. Matka je unavená, vyčerpaná, depresívne vníma seba aj budúcnosť, vníma sa ako zlá matka aj partnerka. Znakom pre okolie je, že sa javí ako posmutnelá, vyčerpaná, nevie sa tešiť, izoluje sa, má veľký strach o dieťa a podobne. V takom prípade ju treba na prvom mieste podporiť. Veľmi často pomôže, keď sa môže dospať a oddýchnuť si, aby nebola vyčerpaná. Inak sa jej stav skutočne môže preklopiť do depresie. Preto treba takejto mame pomôcť s bežnými prácami, dať jej najavo, že veci robí dobre a je výborná mama, dopriať jej oddych. Keď napriek všetkým opatreniam nevie ani po týždni svoj smútok zvládať, mala by nasledovať návšteva psychológa, psychoterapeuta. Niekedy stačí pár sedení, aby si mama s pomocou odborníka našla mechanizmus, ako veci zvládať. Ak psychoterapia nepostačuje odporučí terapeut konzultáciu so psychiatrom. Popôrodná psychóza – označovaná aj ako laktačná psychóza je závažný psychotický stav, keď je ohrozená na živote žena aj dieťa. Matka nie je schopná postarať sa o bábätko. Vždy to treba riešiť hospitalizáciou na psychiatrii. Prvým znakom pre okolie je, že žena nevie spať a je veľmi aktívna až excitovaná. Blízki môžu občas zachytiť bludné obsahy v tom, čo rozpráva, alebo halucinácie. Týchto stavov je však veľmi málo, asi 0,02 percenta.

Video

Poradňa zdravia

Zobraziť

Nahradí vitamín P aj iné vitamíny, už nemusím nič iné užívať?

Vitamín P je skôr neoficiálny názov, ktorý sa používa na označenie skupiny bioaktívnych látok známych ako flavonoidy. Sú to fytochemikálie, ktoré sa nachádzajú v mnohých potravinách. Majú rôzne účinky, ktoré sú dôležité pre udržanie dobrého zdravia. Antioxidačné pomáhajú neutralizovať voľné radikály v tele, čím ochraňujú bunky pred poškodením a pomáhajú predchádzať rôznym ochoreniam.

Protizápalové účinky majú schopnosť zlepšiť elasticitu ciev a znižovať zápalové procesy v kardiovaskulárnom systéme, čo pomáha znížiť riziko srdcových ochorení. Imunomodulačné podporujú imunitný systém a organizmu pomáhajú bojovať proti infekciám.

Najznámejšie flavonoidy sú citrín, rutín, hesperidín, kvercetín a eriodictyol. Potraviny, ktoré obsahujú bohaté množstvo flavonoidov, teda vitamínu P, sú najmä rôzne druhy ovocia a zeleniny, napríklad jablká, hrozno, citrusové ovocie, brokolica, cesnak, cibuľa, rajčiny, bobuľové ovocie, zelený čaj, horká čokoláda.

Vitamín P môže poskytovať určité benefity, ktoré súvisia s príjmom flavonoidov. Ale je dôležité uvedomiť si, že flavonoidy sú len jedna skupina z mnohých dôležitých vitamínov, minerálov a ďalších živín potrebných pre optimálne zdravie. Takže áno, je vhodné doplniť aj ďalšie vitamíny a minerály popri substitúcii vitamínu P.

Zdroj: Dr.Max
čítať viac

Mám vysoký tlak, neodnesiem nákup, srdce mi búši. Aké potrebujem vyšetrenia?

Vysoký tlak krvi je potrebné liečiť. To isté platí pri zvýšenej frekvencii srdca. Vaša všeobecná lekárka by vás mala dôkladne vyšetriť a poslať na ďalšie doplňujúce vyšetrenia, ako je ultrazvukové zobrazovacie vyšetrenie prípadne 24-hodinové monitorovanie EKG. Na tieto vyšetrenia vás môže poslať aj špecialista – internista alebo kardiológ. Z praktického hľadiska je však jednoduchšie, ak to urobí lekár prvého kontaktu.

Všeobecná lekárka vám na základe vyšetrení môže predpísať lieky, ktoré zároveň ovplyvňujú tlak aj pulz. Najčastejšie ide o dva, alebo viac kombinovaných liekov. Až na základe výsledkov týchto vyšetrení sa môže vylúčiť spojitosť ďalších zdravotných ťažkostí s poškodením srdca z vysokého tlaku krvi.

čítať viac
doktor

Opýtajte sa
odborníka

Poraďte sa s našimi
odborníkmi.

Položiť otázku

Opýtajte sa odborníka

Poraďte sa s našimi odborníkmi.

Položiť otázku
doktor