MENU
rodina-a-tehotenstvo

Marihuana je pre tínedžerov nebezpečnejšia, než sme si mysleli! Dramaticky im ničí mozog

Stal sa z vášho tínedžera vášnivý záhradkár? Radšej skontrolujte, čo na svojom políčku pestuje!
Rodina a tehotenstvo

Marihuana je pre tínedžerov nebezpečnejšia, než sme si mysleli! Dramaticky im ničí mozog

Nová štúdia dokázala, že fajčenie marihuany do určitého veku ničí mozgové bunky a deti by o tom mali vedieť!

Fajčiari sú výrečnejší

Počas štúdie,ktorú robili na univerzite v kanadskom Montreale, skúmali takmer 300 chlapcov, ktorí podstúpili rôzne kongitívne testy ako 13-, 14- a 20-roční. Okrem toho vo veku 13, 17 a 20 rokov vypĺňali aj špeciálny dotazník. Asi 43 % chlapcov prišlo v tomto období do kontaktu s marihuanou, väčšina len párkrát ročne. Ukázalo sa, že tí, čo začali s „mariškou“ skoro, mali horšiu krátkodobú pamäť aj pracovnú pamäť. Naopak, mali dobré verbálne schopnosti aj slovnú zásobu.

Ani kvapku! Triezve rady, ako deti ochrániť pred závislosťou

Podľa hlavnej autorky štúdie Dr. Natalie Castellanos-Ryanovej to môže súvisieť s tým, že zohnať konope nie je také jednoduché a vyžaduje od mladého človeka isté zručnosti. „Výsledky našej štúdie naznačujú, že účinky užívania kanabisu na verbálnu inteligenciu nesúvisia s neurotoxickými účinkami na mozog, ide skôr o sociálny mechanizmus,“ povedala Dr. Castellanos-Ryanová. 

Čítajte! Berie vaše dieťa drogy? Neprezradí ho len zmena správania

Čím skôr, tým horšie

V ďalších rokoch už schopnosti chlapcov, ktorí si ako malí občas zafajčili marihuanu, začali zaostávať a častejšie nepokračovali vo vyššom stupni vzdelávania ako nefajčiari marihuany. Podrobné testy zamerané na poznávacie a ďalšie funkcie mozgu ukázali, že tí, ktorí začali s marihuanou až v 17 rokoch, sa nijako nelíšili od „abstinentov“. Tí, čo začali už v 14 rokoch, vykazovali horšie výsledky a, hlavne, fajčenie marihuany malo vplyv na ich neskorší život, nakoľko častejšie nepokračovali vo vzdelávaní sa. „Už teraz sme zistili, že ak sa s konope začne príliš skoro, odrazí sa to na vývoji mozgu. Deti by s týmto faktom mali byť oboznámené,“ vraví vedúca štúdie. 

Boj za konopu: V akej forme by sa mala podľa odborníkov predávať?

Núdzový stav vo Francúzsku: Otvárajú legálnu miestnosť na drogovanie

Video

Poradňa zdravia

Zobraziť

Existuje nejaký homeopatický liek na polypy v nose?

Homeopatiká nie sú lieky a dodnes nikto dokázal ich účinok na nosové polypy. Ak vám ide o liečbu na základe medicíny dôkazov, je dôležité rozlišovať, či máte solitárny, teda jeden nosový polyp, alebo nosovú polypózu, ktorá vzniká ako dôsledok chronického zápalu nosovej sliznice a prinosových dutín. Ak ide o malý solitárny polyp, ktorý vám nespôsobuje žiadne ťažkosti a sliznica na jeho povrchu nevykazuje podozrivé znaky, môžeme ho považovať za náhodný nález a ponechať bez liečby. Ak bráni priechodnosti polovice nosa, je najlepšie ho operačne endoskopicky odstrániť. Pri vhodnej polohe vykonávame zákrok v lokálnej anestézii, keď je viac vzadu, volíme skôr celkovú anestéziu.

Liečba nosovej polypózy závisí od stupňa postihnutia nosovej dutiny a od ťažkostí pacienta. Pri prvom stupni  s miernymi ťažkosťami  ordinujeme liečbu lokálnym kortikoidom v podobe spreja či kvapiek. Odporúčame alergiologické vyšetrenie - môže odhaliť príčinu chronického zápalu sliznice nosa a prinosových dutín, ktorého výsledkom je tvorba polypov. Ak sú polypy druhého alebo tretieho stupňa, lokálna liečba väčšinou neprinesie dostatočný efekt. V takom prípade posielame pacienta na CT vyšetrenie, ktoré zobrazí rozsah postihnutia dutín. Okrem miestne pôsobiacich kortikoidov do nosa sa odporúča  podávať systémovo kortikoidy v tabletkách počas desaťdňovej kúry. Musíme však predtým posúdiť, či tejto liečbe nebránia iné choroby. Ak efekt nie je dostatočný, prípadne CT nález ukazuje pomerne rozsiahle postihnutie polypmi, jediným východiskom je chirurgický zákrok s nasledujúcou lokálnou liečbou. Pomocou miniinvazívnej endoskopickej operácie vieme účinne odstrániť nosové polypy a uvoľniť prinosové dutiny.

čítať viac

Mám obezitu. Ako mám upraviť stravu, aby som začal chudnúť?

Zmeniť treba postupne dve kľúčové veci – stravu a pohyb, konkrétne zmeniť množstvo, zloženie stravy, aj stravovacie návyky, a zvýšiť pohybovú aktivitu. Ak sa toto nastaví správne nebudete mať ani pocit, že by ste jedli málo. Váš kalorický príjem by mal byť na úrovni okolo 2000 kCal na deň. Na úvod vám pomôžu kalorické tabuľky. Skúste vynechať sladené nápoje, piť len čaj, minerálku a čistú vodu. Hlavné jedlo by ste na tanieri mali mať rozložené tak aby 1/2 taniera tvorila zelenina ideálne čerstvá, ¼ bielkoviny - mäso, alebo ryba, strukoviny, vajce či tvaroh, mliečne výrobky s obmedzeným množstvom tukov, ale bohaté na bielkoviny a ¼ by mala byť príloha – teda ryža, zemiaky, cestoviny. Dôležitá je pravidelnosť jedenia,  nenechajte sa vyhladovať, aby ste potom nekontrolovane nejedli. Tri hodiny pred spaním nejedzte. Pre niekoho je riešenie aj „intermitent fasting“, kedy si vyhradíte čas, ideálne 8 hodín, kedy budete jesť, napríklad od 10:00 do 18:00 hodiny. Čas si samozrejme vyhraďte podľa toho ako vám to vyhovuje.  Potom už nejete nič, pijete len vodu. Denne by ste mali prejsť 10 000 krokov, čo je tak 5 až 7 kilometrov. Počítať kroky vám pomôže aplikácia v mobile alebo fitnes náramok. Počas týždňa cvičte 150 minút strednou až vysokou intenzitou. Pomôže vám s tým aplikácia do mobilu  „Home workout“.

čítať viac
doktor

Opýtajte sa
odborníka

Poraďte sa s našimi
odborníkmi.

Položiť otázku

Opýtajte sa odborníka

Poraďte sa s našimi odborníkmi.

Položiť otázku
doktor

Diskusia