MENU
rodina-a-tehotenstvo

Čím viac škôl, tým menší záujem... Ako sa mení vzdelávanie na Slovensku?

Pred výberom školy je potrebné si zistiť všetky dôležité informácie, aby bol výber správny.
Rodina a tehotenstvo

Čím viac škôl, tým menší záujem... Ako sa mení vzdelávanie na Slovensku?

Kvalita vysokých aj stredných škôl sa znižuje, čo sa odzrkadľuje aj na stave našej spoločnosti. V hlavnej úlohe ostáva rodič, ktorý má byť pre svoje dieťa oporným bodom.

Okrem dlhodobo neriešených problémov, ako je neefektívne financovanie, zastaraný školský systém, nedostatočný výskum a vývoj či malá schopnosť konkurovať zahraničným školám, to súvisí aj s  demografickým vývojom. Mladých ľudí ubúda a ponuka je vyššia než dopyt. „Napríklad v roku 2006 sa na vysoké školy prihlásilo vyše 84-tisíc mladých, vlani 54-tisíc. Nakoniec sa ich zapísalo iba 41-tisíc,“ konštatuje Ivan Ostrovský z Akademickej rankingovej a ratingovej agentúry. Plánovaná kapacita na prijatie študentov je pritom 62-tisíc, čo znamená, že 33 percent kapacity je voľných.

Odchádzajú do Česka

Nižšia úroveň vysokoškolského vzdelávania podnecuje mladých Slovákov, aby čoraz častejšie študovali v zahraničí, najmä v Českej republike. V roku 2003 tvorili len 3,5 percenta tamojších študentov, minulý rok ich počet vzrástol na 6,4 percenta, čo znamená, že u západných susedov sa vzdeláva asi 23-tisíc Slovákov. Podľa nezávislej súkromnej spoločnosti, ktorá organizuje národné porovnávacie skúšky, naši tu najčastejšie študujú medicínu, farmáciu, ekonomické odbory a informačné technológie. Podľa kariérnej poradkyne Mgr. Dagmar Sliackej je obľúbenou najmä Masarykova univerzita, nielen pre  geografickú a jazykovú blízkosť: „Jednotlivé fakulty kladú veľký dôraz na prepojenie s praxou, spolupracujú s potenciálnymi zamestnávateľmi. Už študentské mestečko ponúka mladým pracovné príležitosti.“ Atraktívne je aj štúdium v Rakúsku, Dánsku a vo Veľkej Británii. Koľkí z nich sa potom vrátia domov, to je otázne.

Lepšie sú mimo Bratislavy

Úroveň vzdelania sa znižuje aj na  stredných školách. Z výskumu Inštitútu pre ekonomické a sociálne reformy vyplýva, že klesla úroveň najmä tých bratislavských. Dagmar Sliacka si myslí, že to okrem iného súvisí s rozdielnymi pracovnými príležitosťami v  hlavnom meste a v ostatných regiónoch. „V Bratislave je oveľa širší trh práce, preto si kvalitní učitelia skôr nájdu iné pracovné uplatnenie, ktoré je lepšie ohodnotené alebo im ponúka väčší priestor na tvorivú sebarealizáciu. Často učia unavení a demotivovaní pedagógovia. Vraví sa, že iba ten, kto horí, zapaľuje.“

Príbehy zo života

Šťastná aj bez vyššieho vzdelania
Daniela (24) nemala jasnú predstavu, kam sa hlásiť po skončení základnej školy. „Rodičia ma dotlačili na gymnázium. Nevedeli si predstaviť, že by som ostala bez akademického vzdelania ako oni a  starší brat,“ spomína. Mama hovorí, že Danka sa učila dobre, preto bola prekvapená, že v druhom ročníku začala nosiť zlé známky. „Chodila poza školu, prepadala z matematiky. Mali sme s ňou problémy aj doma. Hádala sa s nami, utekala z domu. Skrátka, rebelovala.“ Daniela z gymnázia napokon odišla a vyučila sa za kozmetičku. Mama sa s tým dodnes nevyrovnala, priznáva však, že dcéra je konečne spokojná.

Vypracoval sa bez titulu
Matej (30) absolvoval gymnázium, rok strávil na strednej škole v Spojených štátoch. „Ovládal som jazyk, ale nebol som študijný typ. Hľadal som vysokú školu, v ktorej by som nemusel vysedávať od rána do večera nad knihami. Vybral som si ekonómiu. Skúsil som jeden odbor, potom druhý. Vôbec ma to nebavilo. Skončil som s tým a rok a pol cestoval. Rodičia neboli nadšení, ale nehovorili mi do toho.“ Po návrate si našiel miesto na letisku. Začínal od piky, pri odbavovaní batožiny a  na checkpointe. Postupne sa vypracoval, získal manažérske skúsenosti a  dnes je spoluvlastníkom malej leteckej spoločnosti, ktorá lieta do  zahraničných destinácií. „Školu som nedoštudoval, ale možno to raz spravím. Titul mi však rozhodne nechýba,“ uvažuje.

Za vysnívaným vzdelaním aj cez prekážky
Viki (18) skončila gymnázium s umeleckým zameraním. Najprv chcela ísť študovať výtvarníctvo alebo dizajn, na poslednú chvíľu sa rozhodla pre psychológiu. „U nás som však nechcela tento odbor študovať. Hľadala som si informácie o možnostiach vo Veľkej Británii a  našla som vyhovujúcu školu v Londýne. Rodičia ma podporili, hoci je na  naše pomery dosť drahá. Dohodli sme sa, že si budem privyrábať, aby to utiahli. Ocino bol so mnou aj na otvorených dňoch. Nechceli mi uznať našu maturitu z angličtiny, musím si spraviť potrebný certifikát. Stratila som síce rok, ale verím, že na školu sa dostanem.“

Video

Poradňa zdravia

Zobraziť

Menštruácia mi mešká a prsia sa mi trošku zväčšili. Som tehotná?

V prípade podozrenia na tehotenstvo odporúčam nasledovný postup. Ak máva žena pravidelné menštruačné cykly a menštruácia mešká, je dobré počkať, kým bude meškať približne 7 dní a až potom si urobiť tehotenský test z moču, ktorý sa dá kúpiť napríklad v lekárni. Samozrejme, je možné urobiť si tehotenský test aj skôr, avšak, čím skôr si ho žena urobí, tým je väčšie riziko, že bude falošne negatívny.

Keď mešká menštruácia približne 14 dní, je vhodné ísť na gynekologické vyšetrenie, vrátane vyšetrenia ultrazvukom, kedy by už malo byť tehotenstvo viditeľné. Okrem toho gynekológ môže tiež nechať vyšetriť hladinu tehotenského hormónu v krvi, ak to považuje za potrebné. Uvedené informácie platia v prípady, že žena nemá žiadne ťažkosti a cykly máva pravidelné. Príznaky ako ranné nevoľnosti či napätie v prsníkoch sú pri stanovení skorého tehotenstva neisté.

čítať viac

Ktoré vyšetrenia pomôžu odhaliť vznik osteoporózy?

Osteologické vyšetrenie sa zameriava na osteoporózu a metabolické ochorenia kostí. Cieľom je komplexná a diferenciálna diagnostika a liečba tohto ochorenia. Absolvujete klinické vyšetrenie lekárom, prístrojové vyšetrenie, teda osteodenzitometriu a röntgen, ďalej laboratórne vyšetrenie parametrov kostného metabolizmu a parametrov stavu obličiek, pečene, tráviacej sústavy a žliaz s vnútorným vylučovaním.

Osteodenzitometria je meranie hustoty kosti. V súčasnosti ide o jediné vyšetrenie, ktorým možno stanoviť veľkosť strát kostnej hmoty vo vybranej časti skeletu, posúdiť prítomnosť osteoporózy a vážnosť rizika vzniku osteoporotickej zlomeniny v budúcnosti.

Včasné stanovenie diagnózy osteoporózy a posúdenie rizika zlomeniny vás teda môže zachrániť pred bolesťami, komplikovanými operáciami a invaliditou. Na presnú a včasnú diagnostiku osteoporózy sa používa centrálny osteodenzitometer. Tento prístroj meria stupeň absorpcie röntgenových lúčov po prechode kostným tkanivom v stavcoch driekovej chrbtice a v hornej časti stehnovej kosti, čiže tam, kde sú osteoporotické zlomeniny najnebezpečnejšie. Namerané hodnoty porovnáva počítač s hodnotami zdravej populácie. Vyšetrenie je bezbolestné a neškodné, pretože dávka röntgenového žiarenia je minimálna.

čítať viac
doktor

Opýtajte sa
odborníka

Poraďte sa s našimi
odborníkmi.

Položiť otázku

Opýtajte sa odborníka

Poraďte sa s našimi odborníkmi.

Položiť otázku
doktor