MENU
rodina-a-tehotenstvo

Branko s mozgovou obrnou: Rozpráva vďaka špeciálnej logopedickej metóde

Na chlapčekovi je už na prvý pohľad vidno, že mu mama venuje každú voľnú chvíľu svojho života.
Rodina a tehotenstvo

Branko s mozgovou obrnou: Rozpráva vďaka špeciálnej logopedickej metóde

Predstavte si, že vaše dieťa nevie vyplaziť jazyk, prehltnúť slinu, odhryznúť si z čokolády, usmiať sa. Štvorročný Branko sa to s mamou učí každý deň. A darí sa mu. Vďaka špeciálnej logopedickej metóde začal už aj rozprávať.

Na svet sa vypýtali predčasne, v tridsiatom týždni. „Rodila som doma v Partizánskom, ale hneď po pôrode chlapcov nás odviezli do Nitry,“ spomína Ivana Šútorová. Dvojčatá ostali v inkubátore vyše mesiaca. V nemocnici pre ňu nemali miesto, tak za bábätkami dochádzala. Každý deň si odstriekavala mlieko a nosila ho vo fľaši, keďže ich nemohla dojčiť. O desať minút starší Miško bol v poriadku, hoci mal sotva kilogram. Mladší Branko vážil viac, mal však nevyvinuté pľúca. Bol napojený na prístroje a museli ho kŕmiť cez sondu.

Na celý úväzok

Spastická kvadruparéza, teda postihnutie všetkých štyroch končatín – oznámili mame lekári. Druh mozgovej obrny. „Povedali mi, že má poškodený mozog a treba s ním cvičiť Vojtovu metódu. Bude mať problém samostatne sedieť, chodiť, neudrží v ruke hračku a sám sa nenaje.“ Ivana hovorí pokojne, vecne. S tým, že jedno z dvojčiat má vážne postihnutie, sa už vyrovnala. Ale bojuje, ako sa len dá. Na chlapčekovi už na prvý pohľad vidno, že mu venuje každú chvíľu svojho života.

Spravím čokoľvek, čo jeho stav zmierni alebo zlepší. Každý deň začíname odznova.“ Spočiatku so synom cvičila odporúčanú vojtovku, ale výsledky nebadala. S manželom sa dohodla, že ostane doma. „Peniažky by sa nám zišli, ale keby som chodila do zamestnania, nemohla by som sa Brankovi venovať a to je práca na plný úväzok.

Ráno odprevadíme Miška do škôlky a potom máme celé doobedie len pre seba. Keď sa vrátime domov, dve hodiny robíme fyzioterapeutické cviky. Potom cvičíme očnú jogu, lebo Branko má aj strabizmus, logopédiu, čítame knižky a trénujeme jemnú motoriku.“ Našťastie, presťahovali sa do rodinného domu, lebo v paneláku na druhom poschodí bez výťahu to bola fuška.

Branko s mozgovou obrnou: Rozpráva vďaka špeciálnej logopedickej metódeBranko s mozgovou obrnou: Rozpráva vďaka špeciálnej logopedickej metóde
Zdroj: Robo Hubač

Super tatino

Na obed si dajú pauzu, chlapča je unavené. Obetavá mama zatiaľ rýchlo navarí, uprace. Poobede prichádza zo škôlky Miško, ktorý si takisto vyžaduje pozornosť. Ivanu mrzí, že druhému dvojčaťu sa venuje menej, ale nič sa nedá robiť. Veľa času jej zaberú aj pravidelné návštevy u neurologičky, ortopéda, na rehabilitácii, očnom aj na pľúcnom. Najväčšmi ju vyčerpáva, že Branko zle spáva, lebo v noci ho trápia stuhnuté svaly a kŕče. Tento kolotoč sa opakuje každý deň, výnimkou sú víkendy. Vtedy mama so synom necvičí, venuje sa celej rodine. Našťastie, pomáha jej starká, babka aj manžel. „Máme veľmi dobrého tatinka, stojí pri nás. Stretávam sa s mamami,ktoré majú postihnuté deti a muži sa na ne vykašlali.“

S Ivanou sa stretávame v neurorehabilitačnom centre v Piešťanoch. „Dozvedela som sa o ňom, až keď mal Branko dva roky. Museli sme si našetriť peniaze, lebo poisťovne liečbu v tomto zariadení hradia iba čiastočne. Jeden pobyt trvá dva až tri týždne. Ráno ideme na kryoterapiu, potom na fyzioterapiu v špeciálnom obleku. Nasleduje logopédia, masáž, bahenný zábal, biofeedback, oxygenoterapia a stimulácia zraku špeciálnymi okuliarmi. Sme tu už piaty raz, s financiami nám pomáha rodina, kamaráti aj cudzí ľudia, ktorí nám poskytnú dve percentá z daní.“

Orofaciálka

V reštaurácii sa Ivana malého pýta, čo bude papať. „Palacinky,“ povie chlapča. Ja a fotograf mu veľmi nerozumieme, zato mama áno. Každý kúsok, čo sa mu podarí spôsobne prehltnúť, Ivana pochváli. „Kedysi nám kŕmenie trvalo aj trištvrte hodiny, teraz to vďaka orofaciálke zvládneme za pätnásť minút. Branko mal otvorené ústa, tiekli mu sliny. Toto všetko je preč. Dokonca sa vie usmiať a už hovorí slová a jednoduché vety. Konečne začal komunikovať s bratom Miškom, aj sa spolu hrajú,“ teší sa.

Zaujalo ma slovo „orofaciálka“. „Odborne sa táto metóda volá orofaciálna stimulácia. Logopedička Adelaida Fabiánová ju kombinuje s ďalšími postupmi. Učí Branka, ako má prehĺtať, hrýzť, jesť a piť. A zároveň ho pripravuje na reč. Cviky mi vždy podrobne vysvetlí, aby som ich mohla s malým robiť aj doma,“ ľutuje Ivana, že nezačali skôr: „Lekárka povedala, že reč stačí riešiť v štyroch rokoch, ako u zdravého dieťaťa. Nepozdávalo sa mi to, ale vtedy som ešte nevedela, že existuje aj iná možnosť.“

Neúnavná

Okrem domáceho cvičenia a pravidelných pobytov v neurorehabilitačnom centre chodí Ivana so synom na hipoterapiu do Trenčína. Pohyb koníka Branka upokojuje a pomáha mu pri liečení. Po ňom nasleduje návšteva u psychologičky: „Chceli by sme Branka zapísať do škôlky, či už do obyčajnej, alebo špeciálnej, na jeho prijatie však potrebujeme psychologické odporúčanie. S deťmi by mu bolo lepšie a možno by sa mi tam s ním pracovalo a cvičilo ako doma. Mal by väčšiu motiváciu.“

Branko absolvuje ústno-tvárovú terapiu.Branko absolvuje ústno-tvárovú terapiu.
Branko absolvuje ústno-tvárovú terapiu.
Zdroj: Robo Hubač

Foto: Robo Hubač

Mama, daj!

„S deťmi, ako je Branko, treba začať pracovať ešte predtým, ako sa stanoví konečná diagnóza,“ upozorňuje PaedDr. Adelaida Fabiánová.

Čo je z logopedického hľadiska najväčším problémom detí s detskou mozgovou obrnou?
Ich reč ovplyvňujú problémy s dýchaním, cicaním, prehĺtaním. Chýbajú im koordinované pohyby jazyka, pier a sánky. Nefunguje základná funkcia úst ako žuvanie, hryzenie, pitie či prehĺtanie slín. Potom sa vyvíjajú nesprávne pohybové vzory v celej ústno-tvárovej, teda orofaciálnej oblasti. Bez zvládnutia základných zručností sa dieťa veľmi ťažko naučí rozprávať.

Čo také dieťa potrebuje?
Stimulovať svalové skupiny tváre a úst vhodnou ústno-tvárovou terapiou. Oplatí sa to aj u detí, ktoré prijímajú potravu sondou. Dôležité je postupne zavádzať tuhú stravu, ale správnou technikou kŕmenia. Ak ste zdraví, nemáte predstavu, aké náročné je pre dieťa fúknuť do bubliny, vyplaziť jazyk, usmiať sa či vysloviť slabiky „ma“, „pa“, alebo použiť gesto „daj“ a zamávať na pozdrav. Ak spolupracuje, robíme aktívne oromotorické cvičenia formou hry.

S rodičmi si precvičíme konkrétne terapeutické techniky. Musia byť trpezliví a dôslední. Na to, aby reč napredovala, potrebuje dieťa systematickú tímovú starostlivosť neurológa a fyzioterapeuta, ktorí sa zaoberajú hrubou motorikou, a logopéda, ktorý sa stará o jemnú motoriku, konkrétne o artikuláciu, a reč.

Na Slovensku sa len málo logopédov orientuje na deti s neurologickými poruchami. Prečo?
S tým sa nestotožňujem. Mám kolegov, ktorí sa im venujú, a ostatní možno len nemajú vhodné podmienky, prípadne sa orientujú na iné rečové poruchy. Je mimoriadne dôležité podchytiť tieto deti už ako niekoľkomesačné. Strata času môže mať fatálne následky. Mojou výhodou je, že pracujem s neurologickými pacientmi v univerzitnej nemocnici aj v špecializovanom neurorehabilitačnom centre už jedenásty rok. Praktické skúsenosti z tejto oblasti som spojila aj s výskumom optimálnej kombinácie bazálnej a orofaciálnej stimulácie.

Čo je to bazálna stimulácia?
Ide o dôkladne prepracovaný koncept. Zmyslové vnímanie sa začína v embryonálnej fáze. Dieťa už v maternici vníma tlkot matkinho srdca, zmenu polohy, vibrácie, hlasy, zoznamuje sa so svojimi ústami tým, že si cmúľa palec. Tieto skúsenosti sa ukladajú v podvedomí a úlohou terapie je obnoviť pamäťovú stopu, čím posilní vnímanie. Spočíva v dotýkaní sa tváre a úst. Je veľmi dôležité dieťa nevystrašiť. Rýchly a silný dotyk bez prípravy môže u neho vyvolať odpor a spoluprácu odmietne. Tomu sa snažím predísť vhodnou polohou, upokojujúcou vanilkovou arómou, melodickým prihováraním. Keď sa dieťa uvoľní, pomalým a krátkym hladením prstov a dlane prejdem na reflexné zóny na tvári.

Keď ste cvičili s Brankom, používali ste aj zvláštne pomôcky.
Pomáhajú mi stimulovať svalový tonus tváre a úst. Využívam sladkosti rôznych chutí, farieb, tvaru a konzistencie. Nutelu, zmrzlinu, lízanky, med, kukuričné či pohánkové chrumky. Obtieram ich o pery, ďasná, čo dieťa núti oblízať ich. Konkrétne miesto v ústach potieram citrónom, vďaka ktorému zvraští mimické svaly. Tým si ich precvičuje. Pri priamej manipulácii s jazykom namočím paličky do šumienky alebo džúsu.

Pracujem aj s obrázkami, knižkami, hračkami. Vytváram a udržujem zrakový kontakt. Deti ako Branko totiž nevedia fixovať pohľad na predmet a osobu, musia sa to naučiť. Stimulujem aj sluchové vnímanie a rozvíjam slovnú zásobu. Používaním rôznorodých pomôcok sa aj u detí s ťažkým neurologickým postihnutím docieli reakcia a buduje sa základ pre ich reč.

Detí s problémami reči pribúda: Logopéda navštívte skôr, než pôjdu do školy

Video

Poradňa zdravia

Zobraziť

Prečo ma kríže nezačnú bolieť hneď po väčšej fyzickej námahe?

Ľudské telo je nastavené tak, aby odolávalo rôznym ochoreniam spúšťaním obranných mechanizmov. Vďaka dobrej imunite nemusí každý ochorieť na chrípku či iné infekčné ochorenie. Podobné je to aj s pohybovým aparátom. Každý z nás má inú toleranciu na fyzickú záťaž či cvičenie, preto aj reakcie na ne sú veľmi individuálne. Dôležitým faktorom je aj aktuálny klinický nález chrbtice, od ktorého tiež závisí, či sa už vyčerpali kompenzačné mechanizmy a objaví sa bolesť, ktorá signalizuje, že niečo nie je v poriadku.

Predpokladám, že u vás už nastali nejaké zmeny na chrbtici a preto vás trápia problémy po záťaži. Keďže nemám bližšie údaje o vašom veku a zdravotnom stave, môžem vám len všeobecne odporučiť odborné vyšetrenie. Po ňom by mala nasledovať eliminácia rizikových a spúšťacích faktorov, ktoré vás znepokojujú, prípadne preliečenie a rehabilitácia.

čítať viac

Dcérka vykakala krvnú zrazeninu. Čo to je? Mám sa báť?

Prímes krvi v stolici môže a nemusí signalizovať závažný problém. Pri náleze krvi je vždy potrebné zhodnotiť celkový stav dieťa a hľadať ďalšie príznaky. Ak je prítomná krv v malom množstve na povrchu stolice, zvyčajne sa jedna o fisúru - drobnú trhlinu sliznice konečníka. Krv je vtedy jasno červená. Ak je stolica tmavá ide o natrávenú krv z horných častí tráviaceho traktu, prípadne prehltnutú krv pri ragádach na prsníku. Krv vo vnútri stolice môže byť následkom alergie na bielkovinu  kravského mlieka, ale aj následkom  krvácivej choroby novorodencov spôsobenej  nedostatkom vitamínu K. Ak má dieťa teplotu, krvavé hlieny v zelenej stolici môžu byť prejavom infekcie najčastejšie Campylobacter. Vo vašom prípade mohlo ísť o drobnú ragádu na prsníku u vás a dcérka s mliečkom vypila aj krv z poškodenej cievy.

čítať viac
doktor

Opýtajte sa
odborníka

Poraďte sa s našimi
odborníkmi.

Položiť otázku

Opýtajte sa odborníka

Poraďte sa s našimi odborníkmi.

Položiť otázku
doktor