MENU
novinky-a-odbornici

Bojíte sa, že si na schodoch vybeháte veľký zadok? Hrozia vám iné ťažkosti

Beh po schodoch
Novinky a odborníci

Bojíte sa, že si na schodoch vybeháte veľký zadok? Hrozia vám iné ťažkosti

Rozhodli ste sa dobehnúť svoju stratenú kondíciu na schodoch? Buďte opatrní. Behanie po schodoch nie je pre začiatočníkov.

„Tento druh tréningu by mal byť tabu pre ľudí, ktorí majú nadváhu či obezitu, problémy s chrbticou, kolenami, bedrovými kĺbmi alebo absolvovali ich operáciu,“ varuje trénerka Lucia Medeková. Rovnako treba zvážiť vek i stav srdcovo-cievneho systému.

Maximálne dvakrát

Aj keď sa do behu po schodoch väčšmi zapája trup a posilňujú sa brušné svaly, mal by slúžiť skôr na spestrenie tréningu a na chvíľkové zvýšenie záťaže. Ak patríte k pokročilým bežcom, stačí, keď schody zaradíte do programu raz, maximálne dvakrát do týždňa. Snažte sa zdolať ich skôr na začiatku tréningu. „Samozrejme, po úvodnom zahriatí organizmu. Vhodný je ľahký strečing a pomalší beh. Tak pripravíte telo na záťaž,“ radí odborníčka. „Beh po schodoch je náročný na silu i výkon. Ak ho zaradíte na koniec tréningu, riskujete zranenie. Organizmus je v tejto fáze už vyčerpaný.“ Výhodou schodov oproti kopcovitému terénu je tvrdší, rovný povrch a zábradlie. V čase krízy sa tak máte čoho chytiť.

Pozor na kolená

Beh po schodoch si vyžaduje kvalitnú obuv. V prípade širších schodov sa chodidlo snažte klásť cez pätu. Hmotnosť tela vtedy spočíva na sedacom a stehennom svale. Pri behu po špičkách budete zbytočne zaťažovať koleno. Šetrite si ho na schádzanie. Pohyb nadol je pre koleno vždy náročnejší než výstup nahor. Počas celého behu pravidelne dýchajte. Nepúšťajte sa do tréningu bezhlavo a počúvajte signály tela. Najmä muži sa často „vyhecujú“ do fázy, keď ustavičné vybiehanie a zbiehanie nemá nič spoločné so zdravým športovaním. Sily si rozložte. Hneď pri prvých znakoch únavy, akými sú pichanie v boku, zrýchlený dych, búšenie srdca či neposlušné nohy, spomaľte, prípadne sa zastavte a snažte sa pravidelne dýchať. Do behu sa už radšej nepúšťajte.

Športujte vyvážene

Najmä ženy sa schodom často vyhýbajú, lebo sa obávajú nárastu svalstva v oblasti zadku a stehien. „Ak schody vybehnete raz za týždeň, nemusíte mať obavy. Svalstvo sa len spevní, jeho objem sa výrazne nezväčší,“ vysvetľuje Lucia Medeková. „Pri príliš intenzívnom tréningu a genetickej predispozícii sa však môže tento problém objaviť. Športovanie si vyžaduje vyváženosť a systém. Stačí dodržať základné pravidlá a ťažkosti neprídu.“ Ak ste sa rozhodli pre beh po schodoch, nezabudnite na záverečný kvalitný strečing. Pri tejto fyzickej aktivite sa výrazne skracujú svaly.

Súvisiace články

Video

Poradňa zdravia

Zobraziť

Pomôže mi ionoforéza na spotené dlane? Niekedy mi z nich pot kvapká

Aplikácia ionoforézy je príjemná, pociťujete pri nej iba mierne mravčenie a nie je finančne taká náročná. Ide o špeciálnu vaničku s vodou, kde si ponoríte ruky alebo nohy a nastavíte program na ionoforézu. Zariadenie pracuje ako vodný kúpeľ, cez ktorý vedie slabý elektrický jednosmerný prúd. Časový interval kúpeľa a intenzita „elektrického prúdu“ sa postupne zvyšujú. Jeden kúpeľ trvá päť až desať minút. Minimálny počet ošetrení je desať, ale dajú sa podľa potreby opakovať. Niektoré pracoviská vaničky požičiavajú aj na domáce použitie. Odporúčam vám však navštíviť kožného lekára, pretože pravdepodobne máte hyperhidrózu, nadmerné potenie. Dermatológ vás vyšetrí a bude pátrať po príčine ťažkostí. Hyperhidróza totiž môže súvisieť s viacerými ochoreniami, napríklad štítnej žľazy či s cukrovkou. Hoci – potiť sa môžete aj bez zjavnej príčiny, napríklad pri strese, ako píšete. Lekár ďalej zistí, či sa nadmerne potíte len na rukách, chodidlách a v podpazuší, čo asi bude váš prípad, alebo po celom tele. Ionoforéza sa totiž dá vykonávať iba na rukách a nohách.

čítať viac
Hana Zelenková
MUDr. Hana Zelenková
Dermatologička

Je možné, aby zubná pasta spôsobovala citlivosť zubov?

Zubné pasty by nemali vyvolať citlivosť zubov. Je však pravda, že bieliaci účinok väčšiny bieliacich zubných pást je založený na ich jemnom brúsnom účinku, od ktorého sa očakáva očistenie zuba od pigmentov z návykových látok a zo stravy. To môže mať na zub zjasňujúce účinky. Za istých okolností však tento brúsny efekt môže obnažiť mikrokanáliky zuboviny na krčku zuba, čo by mohlo spôsobiť citlivosť na studené a mechanické podnety. Riešením je prejsť na zubnú pastu typu „sensitive“ alebo „rapid“. V prípade pretrvávajúcej citlivosti navštíviť stomatológa, ktorý citlivý krčok ošetrí špeciálnym lakom.

čítať viac
MUDr. Rudolf Novotný
MUDr. Rudolf Novotný
Zubný lekár
doktor

Opýtajte sa
odborníka

Poraďte sa s našimi
odborníkmi.

Položiť otázku

Opýtajte sa odborníka

Poraďte sa s našimi odborníkmi.

Položiť otázku
doktor

Diskusia